تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷  ، 
شناسه خبر : ۲۸۸۱۹۵

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/07/09 ـ شماره 4440 ـ صفحه 15)

مطلق‌انگاری در عقاید، لازمه دین است، زیرا اگر یک دین عقاید خود را کامل و سالم نداند دین واقعی نیست؛ ما پلورالیسم اعتقادی را قبول نداریم، زیرا حقیقت یکی است که برخی به آن دسترسی دارند و برخی از آن دور می‌مانند، اما مطلق انگاری رفتاری، یک ایراد و مانع همزیستی است

یادگار گرامی امام خمینی با اشاره به برخی جریان‌های غیرعقلانی مانند داعش گفت: شکل‌گیری این گروه‌ها نتیجه مطلق‌انگاری و براساس این روش فکری است که هر کسی غیر از ماست، بد است و باید کشته شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، با تاکید بر شناخت موانع هم زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف اظهار کرد: مشکل همزیستی پیروان ادیان و مذاهب در جهان امروز پررنگ‌تر از گذشته است در حالی که در اوایل شکل‌گیری ادیان در برخی از مناطق همزیستی مسالمت آمیزی میان پیروان آنان وجود داشت.

وی با ذکر برخی از نمونه‌های تاریخی در این زمینه افزود: تا وقتی موانع همزیستی را نشناختیم نمی‌توانیم آنها را از بین ببریم؛ این کار نیازمند پژوهش‌های قوی است تا بدانیم چه عواملی باعث شد در برهه‌هایی از تاریخ جریان‌های متضاد، به یکدیگر گرایش پیدا کنند و در مقابل جریان‌های دیگر که درصد بالایی اشتراک فکری داشته‌اند کارشان به دعوا و خونریزی کشیده شود.

سیدحسن خمینی یکی از موانع همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان و مذاهب مختلف را مطلق‌انگاری دانست و گفت: مطلق‌انگاری در عقاید، لازمه دین است، زیرا اگر یک دین عقاید خود را کامل و سالم نداند دین واقعی نیست؛ ما پلورالیسم اعتقادی را قبول نداریم، زیرا حقیقت یکی است که برخی به آن دسترسی دارند و برخی از آن دور می‌مانند، اما مطلق انگاری رفتاری، یک ایراد و مانع همزیستی است.

وی افزود: اینکه فکر کنیم موحدان، مسلمانان، شیعیان و دوستانمان هر کاری که می‌کنند درست است، خلاف واقع است؛ زیرا هیچ ملازمه عقلی میان عقاید و رفتار ما وجود ندارد و ممکن است عقیده شما درست باشد، اما رفتارتان غلط باشد.

یادگار امام ادامه داد: عدالت مانع خطا نیست، بلکه مانع گناه است و آنچه مقابله خطاست عصمت است؛ بنابراین اگر فکر کنیم هرآنچه پیروان یک دین، مذهب یا فرقه انجام می‌دهند درست است، اشتباه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما از عقاید دینی خود دفاع می‌کنیم در حالی که ممکن است مسلمانان در طول تاریخ خطاهایی کرده باشند؛ اینکه فکر کنیم مسلمانان در هر کجای تاریخ هر کاری که کرده‌اند، درست است تصور غلطی است همانطور که مسلمانان در دوران حکومت اموی در اروپا اشتباه کردند. بنابراین مطلق انگاری در حوزه رفتار آغاز دگماتیسم غلط است.

سیدحسن خمینی مطلق‌انگاری رقیب را دیگر بعد مطلق‌انگاری به عنوان یکی از موانع همزیستی دانست و گفت: سرایت دادن همه بدی‌ها و خوبی‌ها به رقیب درست نیست و باید توجه کنیم مطلق‌انگاری آفتی در فضای ذهنی ماست.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موانع همزیستی ادیان و مذاهب این است که انسان در ذهن خود به مطلق‌انگاری رسیده باشد و همه را با یک چوب براند.

یادگار امام در ابتدای سخنان خود با ابراز تاسف از فاجعه منا تاکید کرد: بدون شک در این حادثه مسئولیت بزرگی متوجه دولت بی‌تدبیر سعودی است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=15185

ش.د9402754