تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۲۸۹۶۲۸
نقشه راه براي پيروزي در انتخابات چيست؟
(روزنامه اعتماد - 1394/09/04 - شماره 3402 - صفحه 11)

گروه احزاب: فضاي سياسي اين روزهاي كشور برخلاف وزش نسيم سرد پاييزي روز به روز گرم‌تر مي‌شود. اين گرما را مي‌شود از فعل و انفعال موجود در اردوگاه بازيگران سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب حس كرد. اصولگرايان كه از فرداي انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ همه همّ و غم‌شان را مصروف ائتلاف و وحدت انتخاباتي كرده‌اند هر چند مسافت زيادي را براي كاهش ضريب اختلافات دروني‌شان طي كرده‌اند اما هنوز براي رسيدن به نقطه مطلوب راهي ديگر را بايد بپيمايند. اما اين سوي بازار سياست و در اردوگاه اصلاح‌طلبان ماجرا كمي متفاوت است. مديران و كنشگران اصلاح‌طلب وابسته به هر گروه و حزبي پيش از انتخابات ٩٢ راه برون‌رفت از عصر عسرت را يافتند و توانستند در ميانه همه مصايب، گره كور افتاده بر بازيگري سياسي‌شان را باز كنند.

آنان با رويت نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري تصميم گرفتند تا باز هم همان دست‌فرمان «اجماع و اتحاد» را براي انتخابات مجلس بيازمايند. از همين رو با ادراكي صحيح و واقع‌گرايانه از موقعيت اجتماعي خود اراده كردند تا نشان دهند كه با وجود همه تنگ‌نظري‌ها و سختگيري‌ها و در هياهوي انگ‌ها و اتهام‌هاي اصلاح‌طلب‌ستيزان براي تحقق مطالبات اكثريت توده‌هاي اجتماعي هوادار اصلاحات طرح و برنامه دارند. مركز ثقل و ركن اساسي راهبرد اتخاذ شده اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس مبتني بر افزايش ضريب همگرايي و هم‌آوايي همه نيروهاي سياسي حاضر در اردوگاه اين جريان سياسي بنا شد.

اين اتفاق بي‌ترديد دلشوره‌هاي فراواني را راهي پيكره جريان اصلاح‌طلب‌ستيز كرد و باعث شد تا مديران اين جريان سياسي نقشه‌هاي بسياري را براي اختلاف‌اندازي ميان اصلاح‌طلبان طراحي كنند. اتاق فكر توطئه جريان ضداصلاحات از همين رو مديران احزاب و گروه‌هاي سياسي اصلاحات را به انضمام چهره‌هاي شناخته شده اين جريان طي ماه‌هاي گذشته هدف گرفت و رسانه‌هاي تحت مديريت خود را براي عملياتي كردن اين پروژه به خط كرد. تلاش‌هاي فراوان اين رسانه‌ها براي انجام گفت‌وگو با چهره‌هاي موثر اصلاحات و دريافت پاسخ‌هاي ضد و نقيض از برنامه‌هاي اين جريان بوده است.

اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان در قالب شوراي راهبردي و شوراي هماهنگي طي يك سال گذشته با آگاهي از پروژه جريان رقيب، هرگز گرفتار تله رواني و سياسي جريان رقيب نشدند. اين امر البته باعث نشده تا مديران جريان اصلاح‌طلب‌ستيز اين پروژه خود را كنار بگذارند. در همين راستا كافي است تا اخبار و گزارش‌هاي توليدي رسانه‌هاي وابسته و منتسب به اين جريان مورد رصد و بررسي قرار گيرد كه البته اين نقشه با هوشياري چهره‌هاي شناخته شده و موثر جريان اصلاحات نقش بر آب شده است.

نيروهاي اصيل اصلاح‌طلب براي‌شان فرقي نمي‌كند در اردوگاه اصلاحات چه رتبه‌اي دارند كه به واقع همه اصلاح‌طلبان اين روزها بيش از هر زمان ديگري به رسالت تاريخي و سياسي خود آگاهي دارند؛ رسالتي كه چيزي نيست جز تغيير تركيب مجلس.

در اين راه پر خطر كه نيروهايي بيروني براي ساخت چالش‌هاي درون‌جرياني بسيج شده‌اند اين چهره‌هاي موثر جريان اصلاحات هستند كه با فداكاري و ازخودگذشتگي بار ديگر نمايش تقدم منافع ملي بر منافع فردي را به اكران عمومي بگذارند.

اصلاح‌طلبان امروز به درستي معتقدند از تجربه سال ٩٢ درس گرفته‌اند. يكي از مهم‌ترين تجربيات انتخابات ٩٢ استقبال گسترده مردم از فداكاري عارف بود. آخرين نتيجه نظرسنجي‌ها پيش از انتخابات نشان مي‌داد مجموع آراي عارف و روحاني با آراي نهايي روحاني در روز انتخابات تفاوتي معنادار داشت. معناي اين اتفاق چيزي جز اين نبود كه با اتحاد عارف و روحاني بخشي از راي‌دهندگان كه تصميم به حضور پاي صندوق‌هاي راي نداشتند بر ترديدهاي خود غلبه كردند و با راي به روحاني دولت اعتدال‌گراي او را به پاستور فرستادند.

حالا و در هنگامه انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز همان طور كه بارها گفته‌اند و نوشته‌اند همه بايد از آن تجربه درس بگيريم. جريان اصلاحات يك بار با فداكاري محمدرضا عارف و كناره‌گيري وي از انتخابات رياست‌جمهوري اقبال مردم را مشاهده كرد تا كمك شاياني به تحقق حماسه سياسي كرده باشد و اين‌بار بايد با دوري از سهم‌خواهي و فداكاري براي منافع كشور به نمايش همدلي و همزباني كمك كند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=31241

ش.د9404660