تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۲۹۳۲۴۷
روایت گل‌زاده از آنچه پیش از انتخابات ٩٢ رخ داد

(روزنامه شرق – 1394/12/24– شماره 2544 – صفحه 15)

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که حدود یک‌سال‌ونیم از دوره مدیریت او بر شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه می‌گذرد، از برنامه‌پذیرکردن یک شرکت فعال در صنعت خرده‌فروشی خبر داد که برای اولین‌بار در ایران با تعریف یک چشم‌انداز ١٠ساله و سه برنامه استراتژیک انجام شده است.

فرشید گل‌زاده که سوابقی مانند عضویت در هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران، مدیر گروه هلدینگ سرمایه‌گذاری رامان و همچنین ١٥ سال سابقه کارآفرینی و مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی مانند پیک‌آسا، ارگ بین‌الملل، سامان‌گستر شریف و شرکت عمرانی آراد را دارد، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که به منظور هم‌فکری برای یافتن بهترین شیوه‌های خدمت‌رسانی به مردم در ایام نوروز، برگزار شده بود، بیگانه‌بودن صنعت خرده‌فروشی کشور با نظامات جدید مدیریتی و عملکرد بسیار سنتی را از ایرادهای اساسی این صنعت برشمرد و تصریح کرد: ما در رفاه بیش از آنکه توسعه کیفی دهیم، یاد گرفته‌ایم کیفیت داشته باشیم و برای اینکه یاد بگیریم کیفیت داشته باشیم، تلاش کرده‌ایم صرفا پیاده‌کننده استانداردها و الگوهای خارجی نباشیم گرچه از این الگوها و دانش بین‌المللی بسیار بهره گرفته‌ایم.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری چند روز پیش درباره بحث اثراتی که ارتباط با دنیای خارج دارد، به این مضمون، فرمودند که این مذاکرات و رفت‌وآمدها باید روی زمین پیاده شود و صرفا روی کاغذ نباشد. ما خوشبختانه می‌توانیم ادعا کنیم پیش‌تر از دیگران لبیک‌گوی این فرمایش مقام معظم رهبری بوده‌ایم و حتی پیش از اینکه مذاکراتی را روی کاغذ بیاوریم، آنها را روی زمین پیاده کرده‌ایم.

عضو سابق هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران، تأکید کرد: ما عمیقا اعتقاد داریم این دغدغه مقام معظم رهبری باید در همه حوزه‌ها به نحو احسن انجام شود و بیش از اینکه حرف بزنیم و بخواهیم پای خارجی‌ها را به عنوان مدیریت این کار باز کنیم، باید از دانش بین‌المللی استفاده کرده و مدل عملیاتی ایده‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

گل‌زاده ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از سیاست‌های کلان کشور، «رفاه» به عنوان یک نشان تجاری و ویترین بیش از سه هزار تولیدکننده ایرانی، سهم خوبی دارد و مفتخر است روی ارتقای کیفیت محصولات این تولیدکنندگان نیز نقش بسزایی ایفا کند.

او درادامه به توصیه‌هایی که در بدو ورود به شرکت به او شده بود، اشاره کرد و گفت: یک‌سال‌ونیم پیش که به این شرکت آمدم بسیاری توصیه می‌کردند حتما لازم است یک خارجی بیاید و رفاه را خریداری کند یا به شراکت جدی بپردازد، اما با توجه به سابقه‌ای که هم از نظر ارتباطات بین‌المللی داشتم و هم تحت‌تأثیر تجربیات مذاکراتی که به عنوان عضو هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران انجام داده بودم، این توصیه‌ها را بی‌مورد و سطحی‌نگر تلقی کرده و به کمک جوانان فرهیخته ایرانی یک الگوی موفق ایرانی را پیاده کردیم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: همیشه مذاکرات با طرف‌های خارجی دو عارضه داشته است؛ اول اینکه این مذاکرات به‌راحتی به کار عملیاتی نمی‌رسید و بسیاری مواقع در حد تفاهم‌نامه و مذاکره و صحبت‌های شفاهی باقی می‌ماند و دوم اینکه اگر قرار بود عملیاتی شوند، باید اختیار را به استانداردها و دانش و اطلاعات خارجی‌ها می‌دادیم اما ما در رفاه یاد گرفته‌ایم کیفیت داشته باشیم و کیفی‌سازی‌های یک سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که موضع «رفاه» در مذاکرات با طرف‌های خارجی بسیار ارتقا پیدا کرده است.

گل‌زاده ادامه داد: همه این کیفی‌سازی‌ها امروز خود را در فروشگاه‌های نسل جدید رفاه نشان می‌دهد؛ امسال ١٠ فروشگاه نسل جدید ایجاد کرده‌ایم که اگر از روی انصاف قضاوت کنیم، چیزی از استانداردهای بین‌المللی کم ندارند و این، حاصل تلاش همه همکاران ماست.

او نبود شفافیت مالی، نبود بهره‌وری، سیستم آی‌تی قدیمی و نبود آموزش مفید و روزآمد برای کارکنان را از چالش‌های اساسی شرکت رفاه در سالیان قبل عنوان و اظهار کرد: خدا را شکر که فقط با همکاری متخصصان ایرانی، توانستیم این مشکلات را حل کنیم و اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نخبگان ایرانی که از خارج برگشته‌اند، وارد این مجموعه شده‌ و پویایی، نوآوری و کارآفرینی رفاه را تضمین کرده‌اند.

گل‌زاده به افزایش بهره‌وری در شرکت تحت امر خود اشاره کرد و افزود: پس از پنج سال بی‌انضباطی مالی گسترده در شرکت رفاه که هزینه‌ها را به طور متوسط سالانه بیش از ٤٣ درصد رشد می‌داد، امسال فقط با یک انضباط مالی توانستیم افزایش هزینه‌ها را به ٢٠ درصد برسانیم در حالی که پرداختی‌ها به همکاران وضعیت بهتری داشته است و حتی از منابع حاصل از این بهره‌وری٥٠ میلیارد تومان هم به مردم تخفیف داده‌ایم در صورتی که میزان تخفیف‌های اعطایی رفاه در سال‌ قبل ١٥ میلیارد تومان بوده است.

او ادامه داد: کاهش هزینه‌های لجستیک توزیع و مهار هزینه‌های عمومی شرکت که پیش از این سالانه بالای ٢٠ درصد افزایش می‌یافت و اکنون به هشت درصد رسیده، از دیگر موفقیت‌های مجموعه کارکنان رفاه برای افزایش بهره‌وری است.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه ادامه داد: برقراری انضباط مالی به‌منزله این است که دیگر کسی نتواند مانند دوره‌های قبلی، که برخی از رسانه‌ها نیز به آن اشاره کرده‌اند، ٥٣ میلیارد ریال از حساب‌های شرکت برداشت کند؛ گرچه با شکایت و پیگیری‌های جدی شرکت رفاه، این فرد هم‌اکنون توسط پلیس بین‌الملل تحت تعقیب است تا بتوانیم بدهی او را که هم‌اکنون با احتساب سود، بالغ بر ٨٠ میلیارد ریال می‌شود، دریافت کنیم.

گل‌زاده تأکید کرد: وضعیت نابسامان قبلی را اصلاح کرده‌ایم و دیگر کسی نمی‌تواند حدودا ٥٠ میلیارد ریال بن رفاه را به شرکت‌های صوری و کاغذی که بعضا اصلا هویت خارجی ندارند، بفروشد؛ همچنین دیگر وضعیت به آن صورت نیست که یکی از مدیران اسبق بتواند با سربرگ شرکت رفاه، دو‌هزار‌و ٣٠٠ تن کاغذ سهمیه‌ای را خریداری کند و حتی یک برگ آن وارد رفاه نشود و ما صرفا مجبور شویم جریمه مالیاتی آن را بپردازیم.

او با بیان اینکه برای این دو مورد اخیر هم اقدام به تشکیل پرونده قضائی کرده‌ایم و موضوع در حال پیگیری جدی است، گفت: اینها همه موارد مستندی است که در گزارشات بازرس قانونی شرکت ثبت‌ شده و در سامانه کدال نیز موجود است و مردم می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

البته گل‌زاده یادآور شد که این موضوع نیز به‌خوبی درک‌کردنی است که پیگیری این موارد، خوشایند عده‌ای نباشد و اغلب بخواهند با انتشار اطلاعات ناقص و مغرضانه، ضمن سرپوش‌گذاشتن بر اعمال و رفتار سابق خود، روند رو‌به‌پیشرفت فعلی شرکت را مخدوش کنند.

گل‌زاده با اشاره به اینکه می‌گویند سود شرکت رفاه در سال جاری کاهش پیدا کرده است، گفت: جدای از سودهای صوری که دوره‌های قبلی نشان می‌داد و واقعیت نداشت، در مقایسه سال ٩٣ و ٩٤ اولا باید در نظر داشت که سود ناشی از توزیع سبد کالا در سال ٩٣ حدود ١٥,٦ میلیارد تومان بود؛ اما این سود در سال ٩٤ به حدود ٤.٩ میلیارد تومان رسید؛ یعنی فقط در همین یک مورد ١٠.٧ میلیارد تومان اختلاف داریم.

او ادامه داد: از زمانی که من مدیر‌عامل شده‌ام، ١٠١ میلیارد تومان فروش شرکت رفاه بیشتر شده است؛ اما با‌وجود‌این سود سال ٩٣ حدود ٢١ میلیارد تومان و سود دوره مدیریت من، یعنی سال ٩٤ حدود ١٨ میلیارد تومان بوده است.

اگر سود سبد کالا را از هر دو سال کم کنیم، سود دوره ما ١٣ میلیارد تومان و سود دوره قبل ٥,٩ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی سود عملکرد عادی شرکت دوره ٩٤ حدود ١٢١ درصد افزایش داشته است. مسئله‌ دیگری که در‌این‌میان وجود دارد و منتقدان نمی‌خواهند آن‌را ببینند، این است که ما نزدیک به ٣٠ میلیارد تومان هزینه تجهیز و نوسازی فروشگاه‌هایی کرده‌ایم که در طول ١٨ سال دست‌نخورده بودند.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: پیرو برقراری انضباط مالی در شرکت، افزایش هزینه‌ها که در سال ٩١ بالغ بر ٣٢ درصد، در سال ٩٢ بالغ بر ٤٢ درصد و در سال ٩٣ بالغ بر ٤٣ درصد بوده است در سال ٩٤ به ٢٠ درصد رسیده است.

او از مردم خواست به فروشگاه‌ها بروند و بهتر یا بدتر‌شدن وضعیت را قضاوت کنند؛ در ضمن گفت: آخر بهمن‌ماه گزارش عملکرد سالانه را به مجمع عمومی شرکت ارائه داده‌ایم. برای اولین‌بار سهامداران گفتند بعد از ٢٠ سال حس می‌کنیم رفاه مسیرخود را یافته و می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. در‌حالی‌که به سهامداران گفتیم سال آینده سودی نصیب شما نمی‌شود؛ چراکه می‌خواهیم هزینه‌ای زیادی را انجام دهیم.

او در ادامه خطاب به همه همکاران خود در شرکت رفاه، گفت: ما یا باید نباشیم یا باید خوب باشیم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با بیان اینکه همه تلاش ما این بوده که فروشگاه‌هایی در شأن و کرامت مردم ایران داشته باشیم، تصریح کرد: گرچه هنوز در مرحله بازسازی هستیم؛ اما فروشگاه‌های زیبا و جذاب جدید با امکانات رفاهی باعث افتخار هر ایرانی خواهد بود.

گل‌زاده درباره سیاست شرکت رفاه در ایام نوروز گفت: شرکت رفاه ادعا می‌کند در ایام نوروز ٩٥ مردم خوب ایران چهار میهمان دعوت کنند و با خرید از فروشگاه‌های رفاه سعادت میزبانی از نفر پنجم را به ما بدهند؛ چراکه اگر کسی یک سبد خانواده از رفاه خرید کند، می‌تواند از تخفیف‌های ٢٠ تا٥٠‌درصدی بهره‌مند شود که به طور متوسط قیمت تمام‌شده را ٢٥ درصد کاهش می‌دهد.

او در ادامه به درآمد و هزینه سال اخیر شرکت رفاه اشاره کرد و گفت: جواب بسیاری از سودها و فروش‌هایی را که در سال‌های گذشته نشان داده شد و صوری بود، ما امروز پس می‌دهیم؛ مثلا در سال ٩٢ و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج میلیارد تومان از این شرکت خارج شد که ما تاوان آن را پس می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن را به شرکت برگردانیم؛ همچنین در همان سال‌های ٩١ و ٩٢ نزدیک به هشت میلیارد تومان از این شرکت اختلاس شد که ما در حال دنبال‌کردن پرونده حقوقی آن هستیم.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اظهار کرد: با قطعیت می‌گویم که با نظارت همه سازمان‌های نظارتی کشور، هیچ مشکلی در یک سال گذشته ایجاد نشده و نیز با ارائه اسناد و مدارک سازمان بورس و سهامداران، برای نشر شفافیت مالی در شرکا تلاش کرده‌ایم.

او تصریح کرد: از یک‌سال‌و‌نیم گذشته، ساختار مالی را اصلاح و نظام مالی را یکپارچه کرده‌ایم؛ همچنین با تقویت بازرسی‌ها و حسابرسی‌ها، راه را بر تکرار این سوءاستفاده‌ها بسته‌ایم؛ گرچه در این تخلف‌ها، اراده‌های خارج از شرکت کمک می‌کرد که این اتفاقات بیفتد و افرادی که ذی‌نفوذ بودند، این کارها را انجام دادند.

گل‌زاده با اشاره به اینکه مسائل و تخلفات قبلی شرکت رفاه را در بیرون از شرکت به گونه‌ای دیگر انعکاس داده‌‌اند و به پای ما نوشته‌‌اند، گفت: این اختلاس‌ها اتفاق افتاده و ما هم به شدت پیگیری می‌کنیم؛ اما متخلفان آن ما نیستیم؛ بلکه کسانی از مدیران وقت هستند که در این ماجرا از آنها شکایت شده و راه‌های قانونی آن پیگیری می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که ٥٠ میلیارد ریال بن‌ رفاه در روزهای قبل از انتخابات ٩٢ با چه هدفی انجام شده است، گفت این مسئله از زبان من نباید گفته شود. بهتر اینکه رسانه‌ها این مسئله را بررسی کنند و بگویند چرا به ١١ شرکتی که توسط تعداد محدودی از افراد یک‌شبه ایجاد شده‌‌اند، این میزان بن داده‌‌اند و همین بن‌ها را که اصل پول آن از رفاه خارج شده است، در محاسبه سود شرکت نیز وارد کرده‌اند.

گل‌زاده اختلاس‌ها را مربوط به گذشته دانست که در حال پیگیری است؛ اما گفت مصیبت بزرگ‌تر این است که در سال‌های قبل عده‌ای از افراد نورچشمی را که تعدادشان به بیش از صد نفر می‌رسد، بدون اینکه تجربه و تخصصی در این کار داشته باشند، وارد رفاه کرده‌‌اند و با آنها قرارداد رسمی امضا کرده‌‌اند و حالا متأسفانه اگر حرفی به این افراد زده شود، صدای برخی رسانه‌ها بلند می‌‌شود که رفاه تعدیل و اخراج می‌کند.

او با بیان اینکه این نورچشمی‌ها در پست‌های مدیریتی و رده‌های مختلف در فروشگاه‌ها و حتی در ستاد مدیریتی حضور دارند، افزود: این افراد هزینه سنگینی را به شرکت تحمیل می‌کنند و بخش زیادی از افزایش هزینه‌ها درست به قبل از انتخابات ٩٢ و روزهایی که قرار بود دولت تغییر کند، برمی‌گردد.

http://www.sharghdaily.ir/News/88384

ش.د9405633