تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۳۰۳۳۶۴

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/03/08 – شماره 10883 – صفحه 1)

بسم‌الله الرحمن و الرحيم

دونالد ترامپ در بازگشت از سفر چند روزه‌اش در توئيت شخصي خود نوشت از سفر خاورميانه‌اي با ده‌ها ميليارد دلار پول به كشور باز گشته و اين يعني كار، كار، كار، ترامپ در اجلاس رياض هم از دست و دلبازي‌هاي ملك سلمان در حراج ثروت عربستان به گرمي تجليل كرد و از سلمان به عنوان رهبري خردمند! ستايش نمود.

پيداست كه ريخت و پاش دلارهاي نفتي عربستان و باج سنگين سلمان به ترامپ كار خودش را كرده و از پادشاهي كه كشتي‌ حكومتش به گل نشسته و در تمامي صحنه‌ها با شكست و رسوائي مواجه گرديده، به عنوان رهبري فرزانه كه بايستي خط مشي و ديدگاه‌‌هايش الگوي جامعه جهاني شود، قدرداني مي‌شود.

سلمان هم از اين معامله راضي به نظر مي‌رسد، چرا كه در مركز ثقل حمايت‌هاي تروريستي و صدور تروريسم به جهان را با همين ريخت و پاش‌ها و باج‌ها به ترامپ، در يك چشم بر هم زدن به كانون جهاني مبارزه با تروريسم تبديل كرده كه در نوع خود شاهكاري به نظر مي‌رسد كه بجز دلارهاي نفتي عربستان و عامليت دربار بدنام سعودي از هيچ كس ديگري اين شاهكارها ساخته نيست.

شاهزاده‌ها و دربار سعودي تصور نكنند كه اين تجليل و ستايش‌ها ابدي‌ است چرا كه دنياي معاصر به خاطر دارد كه مقامات ارشد آمريكائي چگونه از شاه معدوم نيز تجليل مي‌كردند و هنري كيسينجر وزير خارجه وقت آمريكا فريبكارانه ادعا مي‌كرد براي آگاهي و بهره‌مندي از رهنمودهاي راهيانه رهبر خردمند! ايران به تهران سفر كرده و سعي دارد افكار و انديشه‌هاي شاهنشاه‌ آريامهر را در سطح جهاني الگو قرار دهد! اما زماني كه تاريخ مصرف شاهان بي‌افتخار منطقه به سر آيد، با آنها همانگونه رفتار خواهد شد كه با شاه معدوم شد كه هيچ كشوري حاضر به پذيرش آنها نبود!

اين عبرت‌هاي تاريخ معاصر است كه مرتبا تكرار مي‌شود ولي كمتر كسي از سران منطقه حاضر است از اين صحنه‌هاي عيني و علني عبرت بگيرد. حتي دونالد ترامپ هم عليرغم آنكه در هفتمين دهه عمرش به سر مي‌برد، همان اشتباهاتي را تكرار مي‌كند كه روساي جمهور گذاشته مرتكب شده‌اند.

به راستي بوش بزرگ و كوچك الان كجايند كه هر يك با توسل به شرارت‌هاي پر مخاطره‌ دنيا و به كام جنگ و بحران كشيدند و ايران را محور شرارت ناميدند و خود را از صحنه حذف شدند ولي ايران در صحنه درخشيد و مورد تكريم و ستايش قرار گرفت؟ ترامپ اين روزها اگر چه ظاهرا با دستي پر باز گشته و دلارهاي نفتي عربستان را مصادره كرده ولي روزگار خوشي ندارد.

داد خواست‌هاي مركر تجديدنظر دولتش توسط دادگاه‌هاي عالي آمريكا مرتبا رد مي‌شود و خواسته‌هايش عملي نيست. بسياري از مقامات، صاحبنظران و سياستمداران داخلي و جهاني مرتبا درباره پيامدهاي برفرجام سياستهايش هشدار مي‌دهند. در اجلاس گروه 7 كشور صنعتي كاملا منزوي بود و نتوانست هيچ يك از خواسته‌هايش را با مشاركت ساير متحدين هميشگي آمريكا، عملياتي كند در اجلاس ناتو هم ساير رهبران كشورهاي عضو ناتو با رفتارها و مواضع غير معمول، در مقابل او موضع گرفتند. در داخل آمريكا نيز دولتمردان و همكاران ترامپ در مظان اتهامات پر تعداد از جاسوسي و خبرچيني و ارتباط با روسيه گرفته تا كتمان حقايق و رفتاري خلاف قانون تحت پيگرد قرار دارند.

در هيچ دوره‌اي از تاريخ آمريكا يك رئيس‌جمهور و دستيارانش تا اين اندازه در نخستين ماه‌هاي به قدرت رسيدنش در معرض تهمت، پيگرد، مواجهه و اعتراض قرار نداشته و ترامپ از اين بابت هم يك رئيس‌جمهور ركورددار محسوب مي‌شود. از تاجري كه شرافتمندانه‌ترين شغلش كازينوداري و تجارت زنان روسپي بوده چندان انتظاري نمي‌رود كه آمريكا و دنيا را به سمت و سوي بهتري سوق دهد.

بسياري از رهبران جهان مستقيما و غير مستقيم درصدد نصيحت كردن و هشدار دادن به ترامپ هستند و سعي دارند اصول اوليه ديپلماسي، ادب و اخلاق را به وي بياموزند. ترامپ در سفر اخيرش با اهانت غير معمول به نسخت‌وزير مونته نگرو، سطح بسيار نازل و تحقير‌آميزي از تحمل و تعامل رئيس‌جمهور آمريكا را به نمايش گذاشت و نشان داد كه رفتار تهاجمي و غير قابل دفاع و توجيه، در ميدان آمده و از همه، طلبكار است! با چنين رفتار غير متداولي، ساير كشورها عليه آمريكاي ترامپ موضع دارند از ديدگاه‌هاي خود كوتاه نمي‌آيند ولي يگانه رژيمي كه حاضر است به ترامپ و دستيارانش باج بدهند و در برابر وي پنجاه تن از سران كشورهاي عربي و اسلامي را دست بسته نگهدارد تا در مقابل ترامپ كرنش كنند، ملك سلمان پادشاه از پا افتاده و ناتوان عربستان است اما همين خوش رقصي‌هاي سلمان هم به مذاق نزديكترين متحدينش از جمله برخي سران شوراي همكاري و مشخصا قطر، خوش نيامده و مراتب اعتراض و مخالف خود را نيز پنهان نمي‌كنند. در ناكامي ولي تدبير سلمان همين بس كه مواضع نزديكان خود را نيز بر نمي‌تابد. اين پديده نشان مي‌دهد كه حتي دوپينگ سياسي سلمان و ترامپ هم، هيچ يك از روياهاي اين دو را بر آورده نخواهد كرد.

ش.د9600904