تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۰۴۷۵
یک سناتور آمریکایی:

جوزف بایدن سناتور دموکرات رئیس کمیته روابط امور خارجه مجلس سنای آمریکا، ایران را در حال جنگ علیه آمریکا دانست. به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور بایدن یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات است. وی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی" حمایت ایران از گروه‌های حزب‌الله لبنان و جنبش حماس را دلیل ادعای خود عنوان کرد. این سناتور دموکرات گفت: "ایران مانند دوران جنگ سرد که شوروی علیه منافع آمریکا و متحدانش در آفریقا و آمریکای لاتین جنگ‌افروزی می‌کرد، عمل می‌کند. "مقام‌های ایرانی همواره یک چنین ادعاهایی را بی‌اساس دانسته‌اند. سناتور بایدن یکی از منتقدان سرسخت سیاست خارجی کاخ سفید است. او در گذشته نسبت به هرگونه حمله نظامی علیه ایران هشدار داده است. به گفته بایدن، آمریکا باید در برابر ایران طوری عمل کند که خود را در سطح بین‌المللی منزوی نکند و به همکاری کشورهای دیگر در این زمینه لطمه نزند.

 به گفته وی، "در برابر ایران نباید طوری عمل کنیم که اگر زمانی نیاز به اقدام سیاسی یا نظامی علیه این کشور بود، مجبور شویم به تنهایی عمل کنیم. باید اروپایی‌ها را همراهی کنیم و از اقدام نظامی علیه ایران در وضع کنونی پرهیز کنیم و به تشدید تحریم‌های ایران ادامه دهیم." سناتور بایدن همچنین از سخنان سناتور دموکرات جوزف لیبرمن که خواستار آمادگی کشورش برای بمباران تاسیسات اتمی ایران شده است، انتقاد کرد. وی گفت: "وقتی آمریکا نمی‌تواند مشکلاتش را در عراق 27 میلیونی حل کند، چطور می‌تواند به یک کشور 72 میلیون نفری حمله کند و شاهد افزایش مشکلاتش در خاورمیانه نباشد؟" به گفته جوزف بایدن آمریکا بهتر است به جای حمله به ایران و متحد کردن مردمان آن با عراقی‌ها در برابر آمریکا، به اختلاف مردم این کشور و حکومت آن توجه و در جهت جلب حمایت مردم ایران تلاش کند‌(!)