انتشار گزارش محمد البرادعى مدیرکل آژانس بینالمللى انرژى اتمی درباره فعالیتهاى هستهاى ایران، بازتابهاى گستردهاى داشته است. على لاریجانى دبیر شوراى عالى امنیت ملى ایران اعلام کرد گزارش البرادعى بار دیگر نشان داد که فعالیتهاى هستهاى صلحآمیز ایران در چارچوب حقوق بینالمللى است و آژانس بینالمللى انرژى اتمی در سایه همکارى با ایران مىتواند به راستى آزمایى فعالیتهاى هستهاى ایران ادامه دهد. گزارش البرادعى نشاندهنده آن است که تمامی اقدامات و فعالیتهاى هستهاى صلحآمیز ایران با نظارت دقیق و بازرسىهاى متناوب بازرسان آژانس در حال انجام است.
علاوه بر این، گزارش البرادعى سند دیگرى مبنى بر نبود انحراف در فعالیتهاى هستهاى ایران به سمت اهداف نظامی است. نکته جالب توجه این است که موضوع بازفرآورى (غنىسازى مجدد) در دو سال گذشته هماره اهرم تبلیغات کشورهاى غربى براى طرح ادعاى انحراف در فعالیتهاى هستهاى ایران بوده است. اما در گزارش البرادعى به صراحت اعلام شد که هیچ نشانهاى از فعالیتهاى مربوط به بازفرآورى در ایران مشاهده نشده است. این مسئله بیانگر تناقض جدى در قطعنامه ضدایرانى شوراى امنیت است که خواستار توقف فعالیتهاى بازفرآورى در ایران شده است. در حالى که چنین فعالیتى در ایران انجام نمىشود. گزارش البرادعى همچنین حاکى است که مواد هستهاى موجود در ایران توسط آژانس بینالمللى انرژى اتمی حسابرسى شده و آژانس دسترسىهاى لازم را به تاسیسات هستهاى ایران داشته است. ضمن اینکه ایران براى حل مسائل باقیمانده براساس تعهدات حقوقى خود آماده است، منوط به اینکه پرونده هستهاى ایران مجددا به مرجع صلاحیتدار حقوقی، یعنى آژانس بینالمللى انرژى اتمیبرگشت داده شود. ظاهرا اظهارات اخیر البرادعى در مورد پیشرفتهاى هستهاى ایران و همچنین گزارش وى براى واشنگتن چندان خوشایند نبوده است. به همین دلیل مقامات آمریکایى طى روزهاى اخیر دیدارهاى محرمانه متعددى با البرادعى به عمل آوردند و حتى سخن از شکایت آمریکا از البرادعى نیز به میان آمده است. آمریکایىها ادعا مىکنند که ایران اطلاعات مربوط به فعالیتهاى هستهاى خود را در اختیار آژانس بینالمللى انرژى اتمی قرار نداده و زمینه بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هستهاى خود را محدود کرده است. اما گزارش آژانس و همچنین اظهارات محمد سعیدى معاون سازمان انرژى اتمی ایران حاکى است که هیچ مانعى براى بازرسىهاى قانونى و حقوقى آژانس بینالمللى انرژى اتمی از تاسیسات هستهاى ایران وجود ندارد.
گریگورى شولتى نماینده آمریکا در آژانس بینالمللى انرژى اتمی ادعا کرد که ایران از ارائه اطلاعات به آژانس بینالمللى انرژى اتمی خوددارى کرده است. خشم مقامات آمریکا از اظهارات و گزارش البرادعى بدان جهت است که واشنگتن از آن بیم دارد که در تلاش براى ایجاد اجماع جهت صدور قطعنامه دیگرى علیه ایران با ناکامی مواجه شود و جامعه جهانى بیش از گذشته بر ضرورت رسیدگى به موضوع هستهاى ایران در آژانس بینالمللى انرژى اتمی تاکید کند.