تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰  ، 
شناسه خبر : ۳۴۴۱۴
نگرانی اصولگرایان از تاثیر منفی گرانی و تورم

گروه سیاسی: محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و رئیس فراکسیون اصولگرایان انتخابات دوم خرداد 1376 را انحراف از مسیر اصلی انقلاب نامید. باهنر که از جمله اعضای شاخص جریان اصولگرایی به شمار می‌رود و نقش مهمی را در تصمیم‌گیری‌های حکومتی دارد در شرایطی حمله به اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی را در دستور کار خود قرار داده است که اخیراً جریان اصولگرایی و در رأس آن تندروهای اصولگرا حملات تخریبی وسیعی را علیه اصلاح‌طلبان و در رأس آن خاتمی به راه انداخته‌اند. باهنر که در گردهمایی دو روزه شورای مرکزی و دبیران استان‌های جامعه اسلامی مهندسین در مشهد حضور پیدا کرده بود به بحث انتخابات مجلس، اختلافات درونی اصولگرایان و نیز ائتلاف اصلاح‌طلبان پرداخت و گفت: با توجه به اینکه ما به عنوان یکی از تشکل‌های تاثیرگذار در امر انتخابات و حرکت در مجموعه اصولگرایان اشتهار داریم، حضور در انتخابات برای‌مان بسیار مهم است. باهنر سپس به جریان انتخابات سال 1376 و پیروزی سیدمحمد خاتمی در این انتخابات پرداخت و آن را انحراف انقلاب نامید. وی با بیان اینکه براساس یک تحلیل سطحی و بسیط «حادثه سال 67» یک اتفاق غیرمنتظره بود و از نظر یک تحلیل عمیق، یک اتفاق کاملاً قابل انتظار، گفت: در سال 67 قطار انقلاب دچار یک زاویه و از راه اصلی خودش منحرف شد. به گزارش ایسنا، باهنر گفت: البته نباید با بازگشت به داستان‌های گذشته خیلی روح خود و عزیزان را آزار دهیم؛ اما در ملاقاتی که اخیراً به عنوان سالگشت مجلس در 7 خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان پس از تعریف از مجلس هفتم اشارات جدی و صریحی به داستان‌های گذشته داشتند. نایب رئیس مجلس هفتم افزود: ما یکی دو سالی را در حالت اغما، بیهوشی و تحیر قرار داشتیم تا اینکه در سال 87 تلاش‌های ساختارشکنانه به اوج خود رسید و حادثه کوی دانشگاه تهران شکل گرفت. باهنر در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه «سخنان مقام معظم رهبری در جمع فعالان سیاسی این طرف و آن طرف، بزرگ و کوچک حامل چند پیام است» گفت: حفظ انقلاب از نظر ایشان مساله‌یی است که به خودی خود اتفاق نمی‌افتد، بلکه به حساسیت و جدیتی نیاز دارد که اصولگرایان باید به کار گیرند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: پیام دوم این است که یکسری حد و مرزهایی بین اصولگرایان ایجاد و باعث شد آنها به جزایر کوچک و جدا از هم که کم‌عده و عده هستند، تبدیل شوند و خطوط غیرضروری بین اصولگرایان و نیروهای خودی شکل بگیرد که همین نیز باعث شد نیروهای خودی کم‌ظرفیت و کم‌توان شوند و خط اصلی نیز که باید پررنگ باشد، کم‌رنگ شود. وی با بیان اینکه «در آن زمان کمتر از واژه‌ خودی‌ها و غیرخودی‌ها استفاده می‌کردند» ادامه داد: به تعبیر خود ما نشتی‌هایی در بین اصولگرایان ایجاد و باعث شد بعضی نیروهای خودی به خاطر این که احساس می‌کردند تعداد و امکانات‌شان کم است به سوی نیروهای غیرخودی دست نیاز دراز کنند و همین امر موجب آشفته شدن میدان نبرد شد. وی با بیان اینکه «این اتفاقات باعث شد نیروهای خودی و غیرخودی مخلوط شوند» گفت: دیگر کسی نمی‌توانست تشخیص دهد با چه کسی باید مبارزه کند و با چه کسی همراهی. باهنر ادامه داد: توصیه مقام معظم رهبری این است که باید وحدت به حداکثر میزان برسد و خطوط غیرضروری شکل گرفته بین اصولگرایان پاک شود، همچنین خط اصلی پررنگ شود تا نیروهای خودی از غیرخودی مشخص شوند. وی در بیان ویژگی‌های نیروهای خودی گفت: چهار مولفه عمده از جمله اعتقاد به اسلام و احکام، اعتقاد به نظام و اصول قانون اساسی، پذیرش خط امام(ره) و پذیرش محوریت رهبری از جمله ویژگی‌های هستند که باید نیروهای خودی به آنها حساسیت داشته باشند. نایب رئیس مجلس افزود: کسانی که این چهار رکن را قبول ندارند یا برخی از آنها را قبول ندارند و به آنها حمله و هجمه می‌کنند تا کم‌رنگ شوند، نیروهای خودی نیستند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر سال 78 گفت: ایشان به این مضمون کلامی را داشتند که قرار نبود نااهلان در نهادهای انقلاب نفوذ کنند که این طور نشد. وی افزود: چند روز که پیش خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، باز هم از همین تعبیر استفاده کردند، تعدادی آدم‌های نااهل از درون خیمه، فرماندهی انقلاب را در دست گرفتند. باهنر با تاکید بر اینکه «این گروه‌های نااهل درست به همان مساله‌یی که امام(ره) تاکید می‌کرد و آن سیاسی بودن دین اسلام بود، هجمه بردند» گفت: امام(ره) تا جایی پیش رفتند که گفتند هیچ حکم غیرسیاسی در اسلام سراغ ندارند و تمام دین ما سیاسی است و این آقایان نااهل درست یا مطرح کردن این مساله که دین افیون ملت‌ها است و سیاست از دین جدا است، به این اعتقاد امام(ره) حمله کردند. وی با اشاره به اینکه «50 سال شعار می‌دادند دین افیون ملت‌ها است؛ شعاری که بازتولید حرف‌های قرون وسطایی است و بر مبنای همین شعار بود که مکتب کمونیسم و مارکسیسم توانستند توسعه نسبی را در نیمی از کره زمین ایجاد کنند» افزود: آنها توانستند افکار عمومی را تصرف کنند و افکار کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها که به موزه تاریخ سپرده شده بود، دوباره در دوره اصلاحات توسط برخی آقایان مطرح شد. باهنر گفت: این آقایان حتی یک قدم هم جلوتر رفتند و گفتند دین نه تنها افیون ملت‌ها، بلکه افیون حکومت‌ها هم هست و ما نیز خودمان مشاهده کردیم که این مطلب تیتر روزنامه‌ها و در مجلس هم مطرح شد. در واقع آنان به تئوری امام(ره)، تاسیس نهضت و تاسیس دولت اسلامی که بر این مبنا درست شده بود، هجمه آوردند و گفتند که جمهوریت با اسلامیت محدودیت دارد؛ چرا که هر چه اسلامیت گسترده شود جمهوریت محدود می‌شود. باهنر گفت: داستان بازسازی نیروهای انقلابی و اصولگرا از سال 78 تحت عنوان جلسات وحدت و تقوا شروع شد و سپس توسط خود اصولگرایان ادامه پیدا کرد. وی با اشاره به اینکه «همان‌طور که مشاهده کردید از دروه دوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ورق برگشت و ذره‌ذره آب رفته به جوی بازگشت» تصریح کرد: در انتخابات شورای اسلامی دوره دوم، مجلس هفتم، انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم و اخیراً هم انتخابات خبرگان و شوراهای شهر و روستا دوره سوم، اصولگرایان موفق شدند. وی با بیان اینکه در این مسیر حرکت‌های خوش‌گوار و ناگوار بسیاری داشتیم، گفت: ناگوارترین بخش حرکت‌های ما نبود وحدت بین نیروهای اصولگرا بود به خاطر همان مرزهای غیرضروری، شکل گرفت.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: یک عده طرح می‌کردند که شیخوخیت نباید باشد و بالاخره هرکس از زاویه‌یی وارد می‌شد، برخی به حق صحبت می‌کردند که قابل استماع بود و برخی حرف‌ها هم بهانه بود؛ چرا که یکی منتظر یک دود سفید بود و یکی دنبال چیزهای دیگر بود که در هر صورت گذشت. وی با بیان اینکه «نهایتاً در آخرین انتخابات مردم نشان دادند که مانند گذشته به گفتمان اصولگرایی اعتماد دارند» گفت: عده‌یی معتقدند چون در انتخابات شورای شهر دوره سوم تعدادی از اصلاح‌طلبان رای آوردند ما یعنی اصولگرایان عقب‌نشینی کردیم؛ در صورتی که این‌طور نیست؛ چرا که انتخابات دو نوع است، دموکراسی متمرکز مانند انتخابات ریاست جمهوری و دموکراسی گسترده مانند انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا. وی با بیان اینکه «در انتخابات ریاست جمهوری دو نقطه صفر و صد، سیاه و سفید و در واقع برد و باخت وجود دارد و این طور نیست که بگوییم یکی 60 درصد پیروز شد و دیگری 40 درصد» افزود: اما در انتخابات گسترده مانند انتخابات شوراها درصد معنا پیدا می‌کند و اگر بخواهیم مقایسه‌یی انجام دهیم، می‌بینیم همان‌طور که در مجلس 190 نفر از نمایندگان اصولگرا و 70 یا 80 نفر اصلاح‌طلب هستند، یعنی 25 درصد اعضای مجلس هفتم اصلاح‌طلب هستند، در انتخابات شوراهای اسلامی هم همین‌طور است و حتی می‌توان گفت میزان رای اصلاح‌طلبان به 25 درصد هم نرسیده است؛ بنابراین ما عقب‌نشینی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه «نگرانی جدی استمرار اختلاف بین اصولگرایان است» گفت: در این صورت امکان ایجاد مشکل وجود دارد.

محمدرضا باهنر گفت: مقام معظم رهبری در یک ماه قبل که خدمت‌شان رسیدیم عملاً انتخابات مجلس هشتم را کلید زدند و سخنرانی ایشان کاملاً جهت‌ده بود که باید گفتمان اصولگرایی ادامه پیدا کند و یک تکلیف قطعی شرعی به گردن همه ما افتاد. وی با بیان اینکه «بنابراین باید لوازم کار را برای حضور هر چه قوی‌تر در انتخابات فراهم کنیم»، افزود: در همین راستا در اوایل سال 86 باتوجه به تجربیات گذشته در رابطه با انتخابات یک تلاش جدی صورت گرفت؛ به صورتی که یک مجموعه 15 نفره نشستند و 9 نفر را انتخاب کردند و قرار شد سیاست‌های راهبردی و حتی تاکتیک‌‌های انتخاباتی را تنظیم کنند. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «ما در تئوری‌هایی چون وجود دست‌های پاک اقتصادی در اقتصاد کشور، ولایت فقیه و غیره مشکلی نداریم و مشکل‌مان عمدتاً در عمل بوده»، گفت: در گذشته تلاش‌های پراکنده زیاد صورت می‌گرفت و شیخ‌ها می‌نشستند و هیات امنا یا هیات حل و عقد را که از گروه‌های 7 نفره و 12 نفره و 18 نفره تشکیل می‌شد برای دلسوزی ایجاد می‌کردند، وقتی این هیات‌ها شکل می‌گرفت عده‌یی جر می‌زدند و می‌گفتند شما کی باشید؟ از کجا به خودتان حق دادید برای اصولگرایان تصمیم بگیرید و حتی افرادی که در خود این هیات‌ها حضور داشتند، می‌گفتند ما اعتبارمان از کجاست؟ یا چه کسی به ما ماموریت داده که پاسخ روشنی وجود نداشت و این داستان کارشان را به اختلاف می‌کشاند. وی افزود: طی جلسات برگزار شده سعی کردیم به همه این سوالات و مشکلات پاسخ دهیم، به همین منظور سه گرایش، گروه و بلوک در درون اصولگرایان تعریف کردیم که هر یک از این سه ضلع نمایندگان رسمی برای ایجاد یک هیات شش نفره انتخاب کنند.

باهنر تصریح کرد: بلوک اول جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعتین هستند که به خاطر رابطه خوب بین این دو گروه در کنار هم قرار گرفتند. گروه دوم ضلع طرفداران رئیس‌جمهور هستند که با عنوان «رایحه خوش خدمت» یا نام‌های دیگر در سراسر کشور در انتخابات شوراها ظاهر شدند و ضلع سوم اصولگرایان غیر جبهه شامل ایثارگران، آبادگران جوان، تیپ قالیباف، آبادگران قدیم و مجلسی‌ها هستند.

نایب رئیس مجلس افزود: تصمیم گرفتیم پس از انتخاب شش نفر به عنوان نماینده، این سه ضلع، پنج نفر را نیز به عنوان مرضی‌الاطراف انتخاب کنند و یک گروه 11 نفره که ستاد فرماندهی انتخابات مجلس هشتم اصولگرایان را به عهده دارند، تشکیل دهند.

وی گفت: گروه 11 نفره اختیار تام از طرف گروه‌های نامبرده برای مسائلی مثل تشخیص صلاحیت افراد دارد و بالای دوسوم رای را باید این گروه داشته باشند؛ یعنی 8 نفر از 11 نفر باید به فرد موردنظر رای دهند و در سایر مسائل نیز باید حداقل 7 نفر رای بدهند تا تصمیم گرفته شود.

باهنر با بیان اینکه شاید عده‌یی بگویند اگر مساله‌یی رای نیاورد تکلیف چیست؟ گفت: ما تصمیم گرفتیم در چنین شرایطی 5 نفر گروه مرضی‌الاطراف را حکم قرار دهیم تا رای آنها حاکم شود. ما همه بن‌بست‌هایی را که ممکن است طی راه ایجاد شود، با ایجاد یک مسیر حقوقی و قانونی از بین بردیم و ایرادات قبلی را نداریم؛ چرا که مشخص است آن شش نفر از کجا آمده‌اند و برای مصداق‌ها هم راه‌حل گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه این طرح برای تهران و شهرستان‌های بزرگ است گفت: شهرستان‌ها نیز می‌توانند ترکیب‌های مشابه ایجاد کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که «اولین آفتی که ممکن است مجلس هشتم را تهدید کند تفرقه بین اصولگرایان است»، گفت: برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید مجتمع اصولگرایان یعنی اصولگرایانی که در مجلس و دولت هستند و در واقع قدرت را در دست دارند، نمایشی از وحدت رفتاری و تصمیم‌گیری را در جامعه عرضه کنند.

وی به مباحث تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: ما باید با همدلی و همراهی تبلیغات خوب و گسترده‌یی برای مجلس شورا شروع کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: در شهرستان‌های کوچک که بیشتر به افراد رای می‌دهند باید توجه کنیم نیروهای خودی تکثیر نشوند و به همین دلیل سامان‌دهی عملیات انتخابات ضروری است که به عهده مهندس امیری است.

محمدرضا باهنر اظهار داشت: مهم نیست از جامعه مهندسین کسی در انتخابات پیروز شود بلکه مهم این است که از انتخابات مجلس هشتم اصولگراها بیرون بیایند.

وی با بیان اینکه «مجلس هفتم و دولت نهم از نظر سیاست‌های راهبردی بیشترین همسویی را دارند»، گفت: در برخی مصداق‌ها اختلاف‌های کارشناسی وجود دارد که بسیار ریز است ولی رقیب سعی در درشت نشان دادن آنها دارد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: مثلاً در بحث ساعت رسمی کشور جمع‌بندی دولت این بود که ساعت نباید تغییر کند و مجلس معتقد بود ساعت رسمی باید تغییر کند. این یک سیاست راهبردی و اصولگرایی نیست بلکه کار کارشناسی است؛ اما این اختلاف در روزنامه‌ها به صورت خیلی داغ به عنوان اختلاف اساسی دولت و مجلس مطرح شده است.

وی همچنین به بودجه سال 85 اشاره کرد و گفت: دولت ابتدا می‌خواست 70 تا 80 درصد بودجه را افزایش دهیم با اینکه در نگاه اول یک مساله قابل قبول بود؛ چرا که پول داشتیم اما مجلس معتقد بود که کشور ظرفیت جذب بیش از 20 یا 25 درصد بودجه عمرانی را ندارد و حتی اگر اعلام کرد که در صورت افزایش بودجه عمرانی آهن و خیلی از کالاها گران خواهد شد، این اختلافات در حالی که کارشناسی بود بسیار بزرگ جلوه داده شد.

نایب رئیس مجلس افزود: به همین منظور باید دولت و مجلس کارهای همسو و هم‌جهت بزرگی را با تفاهم جدی انجام دهند تا در انتخابات موفق شوند.

وی همچنین به بحث سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات همسو همین مساله است که خیلی‌ها در مورد آن نقد دارند. این اقدام یکی از اقدامات ضروری است که سال‌های سال به تاخیر افتاده است و اگر امسال هم به تاخیر می‌افتاد حداقل 7 میلیارد دلار باید بنزین وارد می‌کردیم؛ چاره‌یی نبود و باید اعمال می‌شد.

 باهنر با بیان اینکه این کارهای عظیم که انجام می‌شود باید مطرح شود، گفت: هم‌اکنون پاشنه آشیل دولت و مجلس و افکار عمومی تورم است که به دو بخش تقسیم می‌شود؛ تورم اعم که اقتصاد خانواده را اذیت می‌کند و تورم مسکن به طور اخص که در 40 سال گذشته در کشور بی‌سابقه بوده. وی تصریح کرد: حدود 40 سال است که در کشورمان هر دو سال و نیم یا سه سال یک بار یک جهش تورمی را در مسکن شاهد هستیم که در سال 85 این جهش در تهران به طور متوسط صد در صد افزایش قیمت مسکن را نشان داده و در اجاره‌ها هم وجود داشته است و در سطح کشور بالای 50 درصد تورم داشتیم که بی‌سابقه بوده و فقط در سال 52 و 53 شاهد آن بوده‌ایم که باید به آن پرداخته شود. نایب رئیس مجلس افزود: دولت در حال کار روی طرح جامع مسکن است و ما نیز همکاری می‌کنیم و امیدواریم در سیاست‌های راهبردی ما در رابطه با کنترل مسکن جواب بدهد.