صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۲۹۷

مرحوم سردار علی‌اصغر زارعی، از چهره‌های انقلابی و نسبتاً گمنامی بود که در طول حیات خود هر کجا حضور داشت، خوش درخشید؛ از دوران مبارزات قبل از انقلاب تا دوران دفاع مقدس و سپس حضور در مجلس شورای اسلامی.
کتاب جنگال خاطرات شفاهی او از جنگ الکترونیک ایران با ارتش بعثی صدام در سال‌های دفاع مقدس است و در آن خاطرات جذاب و خواندنی از ابتکار عمل رزمندگان ایرانی برای شنود و رمزگشایی مکالمات بعثی‌ها منتشر شده است. مطالعه این کتاب مخاطب را با ابعاد جذاب و کمتر گفته شده جنگ تحمیلی آشنا می‌کند.
در این کتاب نویسنده سعی کرده است در قالب گفت‌وگوهای بیست‌گانه، روایت تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار زارعی، از فرماندهان اصلی جنگال در طول سال‌های دفاع مقدس را به رشته تحریر دربیاورد. کتاب در قالب سه بخش شکل گرفته که بخش ابتدایی آن تا زمان انقلاب را در برمی‌گیرد و بخش میانی به تغییرات انقلابی آبادان، فعالیت و جذب نیروی گروه‌های گوناگون بعد از انقلاب، جریان خلق عرب، تشکیل سپاه آبادان، کانون فرهنگی فتح، واحد بسیج آبادان، اولین یگان دریایی سپاه در آبادان و تشکیل بسیج خواهران اشاره دارد. در ادامه پای زمینه‌های وقوع جنگ بین ایران و عراق پیش کشیده می‌شود و راوی از مسائلی چون اتحاد عمومی برای مقابله با هجوم دشمن، شواهد و قراین آغاز جنگ، پیش‌بینی شروع جنگ در حضور استاندار خوزستان و اولین شهید شهر آبادان یاد می‌کند. پس از آن نیز به مسئله کودتای نقاب به‌مثابه توهم براندازی اشاره می‌شود.
بخش پایانی به موضوع اصلی و محوری جنگال (جنگ الکترونیک) اختصاص دارد که در عنوان کتاب هم قید شده و از قضا قرار است در دوسوم باقیمانده از حجم روایت عمدتاً حول‌وحوش آن بحث شود؛ از تشکیل یگان جنگ الکترونیک سپاه و ایده شکل‌گیری آن تا تولید مخابرات و اقدامات انجام شده. در ادامه نیز موضوعاتی مانند تصویب طرح تأسیس یگان‌های جنگ الکترونیک و جنگال به منزله مکمل مأموریت‌های اطلاعات و مخابرات را روایت می‌کند. آخرین مبحث به فعالیت‌های راوی پس از دفاع مقدس اختصاص دارد. ابتدا از اتفاقات پس از دوران دفاع مقدس سخن می‌گوید و به دنبال آن، با شرح تجمیع جنگال و مخابرات، از راه‌اندازی مرکز تحقیقات الکترونیک نصر خبر می‌دهد و از موفقیت و پیشرفت دانشکده فنی دانشگاه امام حسین(ع) سخن می‌گوید.
در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم:
«یکی از واحدهای تأثیرگذار در نبردهای هشت سال دفاع مقدس واحد جنگ الکترونیک (جنگال) است. نیروهای این واحد با رصد فعالیت‌های دشمن از خطوط مقدم تا عمق منطقه نبرد از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و بیسیم‌های غنیمتی، و تجزیه و تحلیل اطلاعات آنها، داده‌های ارزشمندی از موقعیت و توان دشمن به دست می‌آوردند و سپس با گزارش نتایج این اقدامات، کمک شایان توجهی به فرماندهان جنگ و رزمندگان در نبرد با دشمن می‌کردند.»