تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳  ، 
شناسه خبر : ۳۵۴۰۸

ابوالقاسم قاسم‌زاده

خوانندگان «محک» چند روز قبل مقاله «فتنه جنگ دیگر در لبنان» را مطالعه کرده‌اند. در آغاز آن نوشته آمد، نزدیک به سی سال است که آمریکا و اسرائیل و برخی از دولت‌های عربی منطقه، کشور لبنان را اهرم و وسیله‌ای برای دست‌یابی به اهداف سیاست‌های خود در خاورمیانه قرار داده‌اند. لبنان، کشوری که زمانی الگوی صلح و آرامش در خاورمیانه بود با عبور از بحران‌های مختلف، کشوری جنگ زده شده است.

اکنون گروه موسوم به «فتح‌الاسلام» فتنه جدید را در لبنان کلید زده است.

رهبر این گروه وابسته به جریان «القاعده» فردی است بنام «شکیر العباسی» فلسطینی که در سال 2002، «لارنس فولی» دیپلمات آمریکایی را به قتل رسانیده و از آن تاریخ فراری شده است. او در عراق، مدت‌ها از همکاران و همدستان نزدیک «ابومصعب الزرقاوی» رهبر گروه القاعده در عراق بود. پس از کشته شدن زرقاوی در عراق و آشفتگی که برای گروههای القاعده در عراق ایجاد شد، تعدادی از عناصر وابسته به شبکه القاعده عراق، بصورت افراد و یا گروههای خاص وارد لبنان شدند و در برخی از مناطق این کشور بصورت پنهانی جای گرفتند. گروه موسوم به «فتح‌الاسلام» در اردوگاه فلسطینی «نهرالبارد» در شمال بیروت، منطقه‌ایی سنی‌نشین که هم دارای اهل سنت مبارز و در جبهه مقاومت اسلامی ‌لبنان و هم سنی‌های تندرو (سلفی) است، مخفی شدند. اعضاء رسمی‌ گروه «فتح‌الاسلام» را تا 200 نفر شمارش کرده‌اند که اکنون بنا بر گزارش‌های خبری تا 600 نفر از مردان مسلح را در اختیار دارد.‌

برخی دیگر از عناصر وابسته به القاعده عراق در منطقه جنوب در چند دهکده سنی‌نشین در این ناحیه که هم‌مرز با اسرائیل است، جای گرفته‌اند. این حرکت مشکوک که افراد بازمانده از القاعده در عراق به لبنان رفته‌اند از چند ماه گذشته از سوی برخی از شخصیت‌های سیاسی لبنان رصد گردید و خطر آنها، بخصوص در کشوری که در بستر انواع و اقسام توطئه‌ها قرار دارد، هشدار داده می‌شد. 

در اردوگاه کوچک «نهرالبارد» لبنان، بیش از چهل هزار نفر از خانواده‌های آواره فلسطینی با سختی بسیار زندگی می‌کنند. در عملیات نظامی ‌ارتش لبنان برای نابودی گروه «فتح‌الاسلام» بیش از دویست نفر از مردم عادی کشته شده‌اند. شدت کشتار آنچنان بود که برای انتقال اجساد و مجروحان، آتش‌بس موقت برقرار شد تا آوارگان فلسطینی محل زندگی خود در اردوگاه را ترک کنند. با تخلیه اردوگاه، اکنون هزاران نفر از خانواده‌های فلسطینیان در مناطق دیگر بیروت سرگردان شده‌اند. آب و برق و هر گونه ارتباطی با اردوگاه‌ «نهرالبارد» قطع شده است. منطقه «تریپولی» در شمال بیروت که بطور عمده سنی‌نشین هستند، در حالت فوق‌العاده قرار گرفته است.‌

تقاضای «سنیوره» نخست‌وزیر لبنان از آمریکا و فرانسه برای ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی‌ به ارتش لبنان، بلافاصله از سوی آمریکایی‌ها پاسخ داده شد. تاکنون شش هواپیمای بزرگ باری و نظامی ‌آمریکایی‌ها در فرودگاه بیروت به زمین نشسته‌ است و محموله‌های آن که شامل اسلحه‌های سبک و مهمات نظامی ‌بوده، به ارتش لبنان تحویل داده شده است. این اقدام «سنیوره» مورد اعتراض اغلب محافل سیاسی و شخصیت‌های لبنانی قرار گرفته و روزنامه‌های لبنانی، ضمن فاجعه‌آمیز خواندن مدیریت «سنیوره» در این بحران، آن را نقض آشکار حاکمیت ملی لبنان دانسته‌اند. ورود هواپیماهای نظامی ‌آمریکا به بیروت در راستای فتنه جدید برای این کشور تفسیر شده است.‌

از سوی دیگر، گروه فالانژیست «سمیر جعجع» که آغازگر جنگ داخلی در لبنان بوده ، متهم گردیده که از حمایت آشکار دولت اسرائیل و آمریکا برخوردار است و از این طریق، آمریکایی‌ها بخشی از این اسلحه‌ها را در اختیار او قرار داده‌اند. لبنان بار دیگر در آستانه جنگ قرار گرفته است. اردوگاه «نهرالبارد» و منطقه «تریپولی» به منطقه‌ایی جنگی مبدل شده و تا ساعت‌های دیگر، ارتش لبنان حملات نظامی‌خود را برای تسلیم کامل گروه «فتح‌ الاسلام» دوباره از سر خواهد گرفت. در اطلاعیه این گروه آمده است که تا آخرین گلوله در برابر ارتش لبنان خواهند جنگید.‌

دو برداشت در مطبوعات عربی و در محافل سیاسی لبنان آورده شده است. گروهی دولت سوریه را در پشت این حرکت می‌بینند که با علم کردن گروه «فتح‌الاسلام» و ایجاد بحران جدید در لبنان، میخواهد چرخشی در تشکیل دادگاه رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری ایجاد کند و تشکیل این دادگاه را که آمریکا و دولت سنیوره خواهان آن می‌باشند، به تعویق بیاندازد. آمریکا و دولت سنیوره از طریق تشکیل دادگاه رسیدگی به پرونده قتل حریری، تحریم کامل دولت بشار اسد را دنبال می‌کنند.‌

در گزارش‌های دیگر در منطقه و در اروپا و آمریکا، اسرائیل، آمریکا و دولت عربستان سعودی متهم شده‌اند که ماجرای گروه «فتح‌الاسلام» را طراحی کرده‌اند تا با ورود این عناصر از شبکه القاعده به لبنان و کلید زدن فتنه جدید در نهایت ضربه‌ زدن به مقاومت اسلامی ‌و «حزب‌الله» لبنان را در دستور کار خود دارند. واقعیت این است که «القاعده» وسیله و اهرم اجرای فتنه‌های گوناگون در منطقه و از جمله در لبنان شده است. شعارهای بسیار تند آنها علیه رژیم صهیونیستی که بسیار هم فریبنده است، دست‌آویز برنامه‌های از پیش طراحی شده اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گردد.

آلوده شدن فلسطینیان به حضور گروه‌های مسلح القاعده در داخل لبنان و یا در اردوگاههای فلسطینی روش جدید برای ضربه زدن به گروههای مقاومت اصیل در حاشیه مرزهای لبنان و اسرائیل خواهد شد. لبنان در دام فتنه جدید در صورتی که درگیری‌های مسلحانه ادامه یابد، در خطر جنگ داخلی دیگر قرار خواهد گرفت.‌

این وقایع در حالی در لبنان جریان دارد، که ارتش رژیم‌صهیونیستی از زمین و هوا و بطور مستمر منطقه «غزه» در فلسطین اشغالی را زیر آتش بمباران‌ها قرار داده است و از آدم‌ربایی‌ تا تهدید آشکار به ترور مسئولین اصلی دولت حماس، جنگ همه‌جانبه علیه گروه حماس را کلید زده است. دولت اسرائیل، بطور رسمی‌اعلام کرده که در پی ترور «اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر و خالد مشعل، دبیر سیاسی گروه حماس است. فضای عمومی‌ در فلسطین اشغالی و در لبنان ساعت به ساعت آشفته‌تر می‌گردد و شدت بحران آنچنان است که «عمرو موسی» دبیرکل اتحادیه عرب، از هشدار جنگی دیگر را داده است. اگر چه همه نگران آینده نزدیک هستند، اما هیچ دولت عربی منطقه دست به عمل جدّی برای پایان دادن به حالت بحرانی کنونی در لبنان و فلسطین نمی‌زند. بازگشت به شرایط کامل بحرانی، در «غزه» و در بیروت راهی است که در صورت ادامه نظامی‌گری آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه، انتظار جنگ و کشتارهای وسیع در آن تا چند روز آینده می‌رود.‌