این روزها آلمان خود را آماده میکند تا بزرگترین عملیات پلیسی پس از جنگ جهانی دوم را به راه اندازد، چرا که میزبان سران کشورها و دولتهای «گروه 8» وابسته، حدود 2000 منشی و مشاور است که دیدارهایشان را بین 6 تا 8 ژوئن (16 تا 18 خرداد) در شهر «هایلیگندام»، یک شهرک تفریحی در ساحل دریای بالتیک، برگزار میکنند. در واقع، وحشت رویارویی با دهها هزار تظاهر کننده «ضد گروه 8» سبب شده تا 17 هزار پلیس، 1100 سرباز، 9 کشتی جنگی و... بسیج شوند، و البته دیواری «میله ایـ سیمیـ توری» به طول 12 کیلومتر و ارتفاع 50/2 متر هم که از بالا به سیمهای خاردار مجهز است، شهر را به «دژی» مستحکم و نفوذناپذیر ـ که برای بسیاری از آلمانیها، «دیوار برلین» را تداعی میکند ـ تبدیل سازد! و همه اینها به قیمت «ناقابل» حدود 100 میلیون یورو! و تازه، تظاهرات هم تا شعاع 5 کیلومتری محل گردهمایی سران ممنوع است... به غیر از این، حدود دو هفته پیش نیز دست کم 900 نیروی پلیس برای اطمینان بیشتر به اقلاً 40 مکان در 6 «لندر» (ایالت) از مجموع 16 «لندر» آلمان حمله کردند تا تروریستهای احتمالی را از پناهگاههایشان بیرون بکشند! اما، همه این تلاشها به جای آنکه جنبش «بلوک گروه 8» ـ متشکل از 117 سازمان، از جمله «اتک»، «صلح سبز»، سوسیالیستها، «پاکس کریستی» و... ـ را از تصمیم مخالفت منصرف سازد، آنها را «جری» تر هم کرده است. به خصوص، وقتی که میدانند که فقط 12 میلیون یورو خرج «دیوار حائل» شده که از نظر آنها «غیرقانونی» است، آنهم در جایی که سران 8 کشور (آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن و روسیه) که نماینده فقط 13 درصد مردم جهان هستند، این حق را به خود میدهند که در همه امور مداخله و بخواهند همه مسائل دنیا را به تنهایی حل و فصل کنند! این است که «بلوک گروه 8» تصمیم گرفته از دوم ژوئن اقلاً 100 هزار معترض را برای تظاهرات در «روشتوک» بسیج کند. و از حالا هم، تصاویری کارتونی و تمام قد هم از سران «گروه 8» در پشت «دیوار» کاشته است تا این اعتراض گسترده را به نمایش بگذارد. از بخت بد نیروهای انتظامی، حزب راست افراطی آلمان هم اعلام کرده قصد دارد در همین روز تظاهراتی در «شورین» برگزار کند... که اگرچه 90 کیلومتر بین دو شهر فاصله است، اما فکر درگیری بین دو گروه به کابوسی برای پلیس آلمان تبدیل شده است!
و اما، «آنگلا مرکل» صدراعظم که از درگیریها و خشونتهای حاصل از آن به شدت وحشت دارد، تصمیم گرفته مسئله را به شیوه خودش حل و فصل کند. بدین معنا که از «جرج بوش»، «ولادیمیر پوتین»، «نیکولا سارکوزی» و همتاهای انگلیسی، ایتالیایی، کانادایی و ژاپنی آنها خواسته است به موضوعاتی بپردازند که مخالفان «گروه 8» را زیاد تحریک نکند! مثل موضوع بدهی آفریقا و یا کنترل جریانهای مالی جهان و... تا شاید بدین شکل تصویر «کاپیتالیسم طماع و حریص»، که از انتقادهایی است که به «گروه 8» وارد میآید، از این گروه گرفته شود! با این حال، صدای اعتراض از هر سو بلند است، حتی از جانب احزاب مخالف و آنها که در ائتلاف دولتاند!
سرویس خارجی کیهان