حجتالاسلام عبدالله حاجیصادقی در اولین دوره دانشافزایی و توانمندسازی استادان بسیجی سراسر کشور با موضوع «حاکمیت سیاسی در اسلام»
که به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شد، بزرگترین هدف و دستاورد انقلاب اسلامی و ماندگارترین اثر انقلاب اسلامی را حاکمیت ولایتالله عنوان کرد. وی انقلاب اسلامی را یک بعثت و رستاخیز خواند و افزود: «رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) میفرمایند که بعثت انقلاب و رستاخیز است.»
نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: «بزرگترین دستاورد و هدف این انقلاب حاکمیت سیاسی اسلام است. بقای انقلاب به حاکمیت سیاسی آن است. علت دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی ایران هم موضوع حاکمیت سیاسی است. دشمن با اسلام سکولار مشکلی ندارد؛ او با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد. امروز یکی از بحثهای جدی در دانشگاهها و در حوزههای علمیه بحث حکمرانی دینی است.»
وی در ادامه این سؤال را طرح کرد که حکمرانی اسلامی چیست و از چرایی و چگونگی آن سؤال کرد. سپس افزود: «ما اول باید تصویری از حکمرانی اسلامی داشته باشیم. از جمله موضوعات مهم در این مباحث، موضوع تحول در علوم انسانی است. باید الگویی تحت عنوان تحول علوم انسانی را مطرح کرد. تحول علوم انسانی ضرورت دارد. باید به صورت علمی و نه احساسی حکمرانی اسلامی را بیان کنیم. اگر این حکمرانی و این حاکمیت خوب بیان شود، اکثر شبهات مطرح شده در این موضوع خود به خود مرتفع میشود.»
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: «دشمن میخواهد نظام ولایی ما را نظامی غیرکارآمد و دیکتاتوری معرفی کند. باید نظام ولایی و حکمرانی دینی تعریف شود. بسیج اساتید در دانشگاهها و بسیج اساتید حوزههای علمیه، امام اقشار هستند. در کنار کارهای اجتماعی و سیاسی که نمیتوانند نسبت به آن بیتفاوت باشند، مبناییترین کار تولید فکر و اندیشه است. بسیج اساتید باید دانشگاهها را به سمت مبانی فکری انقلاب اسلامی هدایت کند. این کار شماست. این بحث را در حوزه علمیه هم داریم، یکی از مهمترین مباحث آن است که در بحث حاکمیت سیاسی اسلام، یک هندسه منطقی که باید از یک منظومه مقبولی برخوردار باشد، ارائه، دفاع و تدریس شود.»
وی در ادامه ضمن تشریح روش برگزاری این دوره به صورت ارائه بحث، مباحثه و مشارکت استادان، به اهمیت نیاز مدارس حکمرانی دینی به محتوا و استادان اشاره کرد و گفت: «باید ارائه مباحث این جلسات خروجیاش اشکالات را رفع کند و ترویجدهنده موضوعات بحث در دانشگاهها در سراسر کشور باشد.»
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه دو نظریه را مطرح کرد و گفت: «باید نسبت سیاست با دین را بررسی کرد که چگونه است؟ برخی نظریات دین و سیاست را مخالف هم میدانند. ما باید بتوانیم ثابت کنیم دین با سیاست ارتباط دارد. نظریههایی هم هست که میگویند دین و سیاست دعوا ندارند؛ اما تناظری هم ندارند و دنیای دین و سیاست را کاملا جدا میدانند. بنابراین در ابتدای این بحث دنبال آن هستیم تا ثابت کنیم نمیشود دیندار بود و وارد سیاست نشد و رابطه سیاست با دین رابطه جزء و کل است . اگر این اثبات شد، وارد بحث بعدی میشویم. این خیلی از مباحث را جواب میدهد.»
حجتالاسلام حاجیصادقی بیان کرد: «اسلام در هر موضوعی از جمله سیاست، اقتصاد، اخلاق و عبادت موضع خود را بیان میکند. انسان یک موجود متفکر و خردمند است و رفتار او را اندیشههای او میسازند. اندیشه بر رفتار حاکم است. در هر موضوع یک مبانی فکری و یک الگوی عقلی داریم. مبنای اخلاق عملی فلسفه اخلاق است. فلسفه اخلاق جهانبینی اخلاقی را میگوید، در اخلاق عملی بایدها و نبایدها مطرح میشود. در سیاست هم همین را میبینیم. باید دید اسلام در باب سیاست اصول و عقایدش چیست؟ زیرساخت فکریاش چگونه است؟ اساسیترین بحثی که غفلت شده، این است که نتوانستیم به طور منسجم و منظم جهانبینی سیاسی اسلام را بیان کنیم. حرفهای خوبی داریم، اما باید تنظیم شود.»
وی با تأکید بر آنکه توحید یکی از مبانی سیاست است، خاطرنشان کرد: «در خصوص رابطه اسلام با سیاست باید دید آیا الگو و مدلی داده است یا نه. اینجا نظرات محکمی داریم. برخی متفکران اسلامی این باور را دارند که اسلام کارش مدل دادن نیست و الگو با زمان باید مطابقت داشته باشد، نمیشود الگویی برای 1400 سال قبل باشد و برای مدینهالنبی پیامبر(ص) باشد، برای امروز هم باشد. برخی معتقدند چنین چیزی ممکن نیست. اینجا باید سراغ علم و عقل رفت. ادعای ما این است که اسلام معجزهاش این است که برای همه زمانها و تحولات یک الگوی جامع و کامل داده است.»
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: «اسلام مدلی به نام نظام ولایی دارد، این نظام ولایی در همه زمانها و مکانها متناسب با همه نیازها قابل اجراست و این معجزه اسلام است. باید این نظام تعریف شود، شاخصها باید تعریف شوند و دید که این نظام ولایی چگونه محقق میشود. نظام ولایی یعنی زمینی شدن توحید ربوبی، این نظام ولایی سه دوران برایش تعریف شده است، نظام ولایی قرآن در زمان پیامبر، نظام ولایی بعد از پیامبر و نظام ولایی در زمان غیبت امام معصوم.» وی تأکید کرد: «باید ولایت فقیه را به عنوان الگو جا انداخت و متناسب با آن اثبات کرد.»
بحث ادله ولایت فقیه از دیگر موضوعاتی بود که حجتالاسلام حاجی صادقی به آن اشاره کرد و افزود: «امام خمینی(ره) فرمودند ادله ولایت فقیه در بحث عقلی همان ادله امامت است.»