تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۳۵۹۰۷
قسمت‌هایی از یادداشت تامل‌برانگیز رسول جعفریان

پس از تجربه یک دوره شعارهای چپ‌گرایانه در دهه نخست انقلاب که ناشی از برداشت‌های نادرست از برخی از صفحات تاریخ اسلام و تلفیق آنها با شعارهای مارکسیستی در طول چند دهه از تاریخ ایران پیش از انقلاب بود، اکنون در مواردی دوباره این شعارها سر بر آورده است. نگاهی به برخی بخشنامه‌های اخیر دولت و شعارها و رفتارهایی که از دولت نهم مشاهده می‌کنیم، به خوبی می‌تواند این وضعیت را نشان دهد.

خلط کردن میان اسراف و تبذیر با آنچه که در قرآن به عنوان استفاده از طیبات و «زینت‌الله» مطرح شده است، یکی از قالب‌های درهم آمیخته شدن ارزش‌های درست اسلامی ‌و سطح توقع زندگی خوب در جامعه اسلامی ‌با چیزی است که از آن باید به عنوان نوعی عقب‌گرد به شعارهای سوسیالیستی یاد کرد، روشی که هدفش محروم کردن مردم از طیبات و خورد و خوراک خوب و لذت بردن از زندگی است...

مهم آن است که توجه داشته باشیم بخش عمده‌ای از مصادیق زهد در این دنیا، جزا و پاداش خود را در آخرت به دست می‌آورد، اما در چارچوب فقه و  تعجب از مرشدان فکری و روحانیون برجسته جناح راست است که یا توجه به سوابقی که طی سال‌های دولت آقای میرحسین موسوی در مبارزه با تفکرات سوسیالیستی و اقتصاد دولتی و ملاحظات نشأت گرفته از اندیشه‌‌های چپ روانه داشتند، اکنون این چنین در برابر چنین رفتارهای چپ روانه سکوت کرده‌‌اند حقوق در این دنیا برای آن تعریف خاصی نمی‌شود. اسراف در زندگی شخصی عذاب سخت الهی را در پی دارد، اما در کدام اصل فقهی چاره جویی قانونی و حقوقی برای آن شده است؟ در مقابل، دادن صدقه مستحب در نظام حقوقی این دنیا تعریف نشده، اما پاداش فراوانی در آخرت دارد.

باید توجه داشت تفسیرهای نادرستی که از زهد شده و خلط نظام حقوقی ـ فقهی این دنیا با میزان و حساب و کتاب آخرت همواره سبب برداشت‌های نادرست از رویه اسلام در نگاه به زندگی اجتماعی و اقتصادی و حتی عبادی انسان شده است...

با توجه به این قبیل بخشنامه‌ها، لابد باید انتظار داشت که مدتی دیگر گفته شود که صدا و سیما هم که هزینه‌اش از بیت‌المال است فقط فیلم‌های سیاه و سفید تولید کند. یا مثلا اگر در سربازخانه‌ها که دولتی است سربازها می‌توانند روی زمین یا روی پتو بخوابند چرا ما باید هزینه تخت و دشک بدهیم؟ یا چنان که رایج کرده‌اند نوشابه هم از غذای رایج در ادارات برداشته شود.

زمانی نویسنده این سطور تصور می‌کرد که این مشکل چپ‌های کشور ماست که به چرخ تمدن غرب می‌چرخند و موج جهانی آنها را می‌گیرد. زمانی که مارکسیسم غلبه دارد افکار مارکسیستی دارند و زمانی که لیبرالیسم غلبه می‌کند، لیبرال می‌شوند. اما اکنون احساس می‌شود دور جدیدی که در بخشی از دنیا مثلا آمریکای لاتین آمده که علاقه‌مندی به شعار‌های چپ روانه است، روی جناح راست ما هم تأثیر گذاشته است.

 این خطری است که ما را از اصالت اسلامی ‌خود دور می‌کند.

آنچه گفته شد ان‌شا‌الله از سر خیرخواهی بود. امیدواریم تلقی دیگری از آن نشود.