صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۵۹۴۵۵
بررسی اهمیت کتاب‌های صوتی در روایت دفاع مقدس

حقیقتاً «هیچ چیزی جای کتاب را پر نمی‌کند». امروزه به دلیل مشغله‌های کاری، زندگی، تحصیلی، سالمندی، معلولیت یا بیماری بسیاری از خواندن کتاب‌هایی، مانند خاطرات دفاع مقدس عاجز شده‌اند. این افراد دوست دارند که در وقت‌های بیکاری، رانندگی، سفر و استراحت از این فرصت استفاده کنند تا به مطالعه نه چندان تخصصی، بلکه رمان‌گونه از حماسه‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس رقم خورده است، پی ببرند. سهل‌الوصول‌ترین راه برای این خوانندگان رجوع به کتاب‌های صوتی دفاع مقدس است. 
اهمیت کتاب در علم‌اندوزی همیشه در رأس بوده و پس از آن رسانه‌های دیگر به فراخور ورودشان در عرصه زندگی مردم هر کدام دوره‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. یک دوره‌ای رسانه‌های صوتی دست به کار شدند وخودی نشان دادند و پس از آن رسانه‌های تصویری؛ اما امروز در دوره‌ای هستیم که همه رسانه‌ها مهم ‌هستند. نرم‌افزاری بر پایه صوت، تولید می‌شود و محبوبیت زیادی پیدا می‌کند و نرم‌افزار دیگری در حوزه متن تسلط و محبوبیت دارد و آن دیگری بر اساس تصویر و ویدئو اقبال عمومی ‌پیدا می‌کند.
اما در بحث کتاب صوتی که مورد بحث ماست، مزیت‌هایی وجود دارد که بیان می‌کنیم: مهم‌ترین نتیجه تولید کتاب صوتی با هزینه پایین برای جامعه، توزیع عادلانه محصولات فرهنگی در سراسر کشور است. این آثار بخشی از نیاز قشرهای محروم را که به واسطه قیمت بالا به کتاب دسترسی ندارند، تأمین می‌کند. 
دوم اینکه شنیدن صدای دیگری به داستان شخصیت بیشتری می‌دهد. بسیاری از راویان کتاب‌های صوتی بازیگران هنرمند هستند، یعنی آنها به جای شخصیت‌ها حرف می‌زنند و در واقع گفت‌وگو‌های کتاب را اجرا می‌کنند. این کار کمک می‌کند داستان بیش از نوشته‌های کاغذی و چاپی، جان بگیرد و شما را سریع‌تر درگیر داستان کند.
سوم آنکه مطالعه کتاب‌های نوشتاری جذاب است، اما معمولاً در چنین کتاب‌هایی تلفظ درست کلمات را نمی‌توان متوجه شد، به خصوص اگر یک اصطلاح باشد. گوش دادن به کتاب صوتی موجب ارتقای صحبت کردن می‌شود. زمانی که راوی، کتاب را می‌خواند علاوه‌بر تلفظ، می‌توان فهمید که در کجا باید مکث کرد یا در کجا نیاز به ایجاد تأکید است. در نهایت فرد کلمات جدید زیادی یاد گرفته که در نهایت می‌تواند از افراد یک سخنران ماهر بسازد. کتاب صوتی قدرت شنوایی، تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی را افزایش می‌دهد.
در جامعه امروز ما اهمیت کتاب صوتی بیش از پیش شده است؛ به گونه‌ای که آمار جالبی از مخاطبان کتاب‌های صوتی دفاع مقدس منتشر شده‌است. «مهدی شاملو» مدیر رادیو ایران‌صدا در مراسم رونمایی از 75 کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفته است، کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا بیش از دو میلیون بار شنیده شده است. این آمار بر اساس این است که شنونده باید حداقل بخش‌هایی از کتاب را بشنود و تنها مشاهده اولیه کافی نیست.