صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۰۱۸۵

«اریتره» کشوری بر کرانه دریای سرخ در شمال شرقی آفریقاست که در سال ۱۹۹۳، پس از جدایی از اتیوپی مستقل شد. این کشور بیش از ۹۰۰ کیلومتر در کرانه دریای سرخ ساحل دارد. نام اریتره از واژه‌ای یونانی به معنای «سرزمین سرخ» گرفته شده است. مساحت اریتره ۱۱۷/۶۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به ۶ میلیون نفر است که بخش عمده آن را مسیحیان و مسلمانان تشکیل می‌دهند. به علت موقعیت حساس ژئوپلیتیک آن در کرانه غربی دریای سرخ، این منطقه پیوسته در اعصار گوناگون تحت تسلط قدرت‌های وقت، مانند مصر، اتیوپی، عثمانی و در دوره استعمار تحت حاکمیت ایتالیا بوده است.
این سرزمین تا سال 1527، بخشی از امپراتوری حبشه بود؛ اما در این سال پرتغالی‌ها اریتره را تصرف کردند و مدت سی سال آنجا را در اختیار داشتند. در سال 1557، عثمانی‌ها بر این منطقه مسلط شدند و تا سال 1820، بر آنجا حکومت کردند؛ اما در این سال اریتره را به مصر واگذار کردند. در سال 1875، نیروهای حبشه مصری‌ها را شکست دادند و اریتره را به تصرف درآوردند. 
ایتالیایی‌ها به بهانه خرید شرکتی تجاری در شهر ساحلی «عصب» در دریای سرخ در سال ۱۸۶۹ به اریتره پا گذاشتند. این سرزمین در نشست برلین سال 1885 میلادی، در اختیار ایتالیا قرار گرفت؛ اما مستعمره ایتالیایی اریتره از نواحی ساحلی اتیوپی و زمین‌های مورد ادعای ترکان عثمانی در 1889 ایجاد شد. هنگامی که‌ «فرناندو دِ مارتینی» به‌ فرمانداری‌ کل‌ اریتره‌ رسید، این‌ کشور را به‌ 9 استان‌ تقسیم‌ کرد که‌ هر یک‌ مرکزی‌ خاص‌ داشت.‌ 
اریتره به صورت پایگاهی برای تسخیر اتیوپی در سال 1936، از سوی ایتالیا استفاده شد. در سال ۱۹۴۱، زمانی که ایتالیایی‌ها از شرق آفریقا اخراج شدند، اریتره نیز تحت حکومت بریتانیا درآمد. پس از پایان جنگ، اتیوپی استقلال خود را کسب کرد؛ اما اریتره همچنان تحت تسلط انگلستان باقی ماند. شوروی معتقد بود، یک کشور مستقل اریتره ایجاد شود، آمریکا از ادعای دولت اتیوپی که اریتره را جزئی از خاک آن کشور می‌دانست، حمایت می‌کرد و انگلستان پیشنهاد کرد اریتره به دو بخش تقسیم شود، شمال مسلمان‌نشین آن به سودان ملحق شود و مسیحیان جنوب به اتیوپی بپیوندند. مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1952 میلادی، اریتره را با حفظ اختیارات محلی، تحت حاکمیت دولت مرکزی اتیوپی قرار داد و تقاضای اریتره برای کسب استقلال بی‌توجه ماند. در سال 1962 میلادی، «هایله سلاسی» امپراتوری اتیوپی، بر اساس یک رأی‌گیری پارلمانی، اختیارات محلی اریتره را ملغی و آن سرزمین را به اتیوپی ملحق کرد و یکی از ایالات سیزده‌گانه اتیوپی شد. در طول این سال‌ها هزاران نفر در درگیری برای آزادی اریتره کشته شده‌اند.