صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۱۷۶
انتخابات با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و مردم نهمین رئیس‌جمهور خود را شناختند؛ اما فارغ از رقابت پر هیجان، فردای انتخابات فرا رسیده و فصلی نو پیش روی مردم آغاز شده است. در این میان، توجه به چند نکته حائز اهمیت است[...]
پایگاه بصیرت / محمد پناهی/ گروه سیاسی
انتخابات با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و مردم نهمین رئیس‌جمهور خود را شناختند؛ اما فارغ از رقابت پر هیجان، فردای انتخابات فرا رسیده و فصلی نو پیش روی مردم آغاز شده است. در این میان، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ نباید فراموش کرد که پیروز واقعی حماسه 15 تیر ملت غیور ایران است که با بصیرت کامل و اراده بلند خود در طول دهه‌های اخیر بارها حماسه آفریده است. در این بین، جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد و رئیس‌جمهور بیش از آنکه خود را وامدار احزاب و گروه‌های سیاسی ببیند، باید خود را منتخب ملت بداند، آن هم نه تنها کسانی که به ایشان رأی داده‌اند، بلکه او رئیس‌جمهور همه ملت خواهد بود.
2ـ پایان انتخابات، پایان رقابت‌های انتخاباتی نیز هست، لذا انتظار آن است که با فراموشی فضای پر احساس رقابتی قبل از انتخابات، خدمت به ملت و تلاش برای رفع مشکلات و آبادانی کشور به دغدغه اصلی رئیس‌جمهور تبدیل شود و دیگر نامزدهای رأی نیاورده نیز که در ادای وظیفه شرعی خود در پرشور کردن انتخابات موفق شده‌اند، خدمت در عرصه‌ای دیگر را دنبال کنند. هواداران نامزدها نیز که مردم عزیز این سرزمین باشند، بدون شک باید کری‌خوانی‌های طبیعی دوران انتخابات را رها کنند، کدورت‌ها را از دل‌ها بزدایند و اجاره ندهند که میان صفوف متحد ملت انشقاق ایجاد شود. فراموش نکنید که انتخابات همواره باید عامل انسجام ملی باشد، نه افتراق!
3ـ بی‌شک بزرگ‌ترین شکست‌خوردگان این انتخابات را باید استکبار جهانی دانست که همواره چشم طمع به انتخابات داشته و تلاش دارد کمرنگی و ناکامی انتخابات را در ایران ببیند. بیگانگان که سعی دارند با دوقطبی‌سازی انتخابات بلوا و درگیری ایجاد کنند، این بار دیدند که در عین جدی بودن رقابت سیاسی نه تنها انتخابات در فضایی امن برگزار شد، بلکه فضای عمومی نیز به هیچ وجه به خشونت و تنش و درگیری میل پیدا نکرد و عالی‌ترین سطح رقابت سیاسی تحقق پذیرفت. 
4ـ آیت‌الله شهید رئیسی در طول عمر کوتاه ریاست‌جمهوری خود راه جدیدی از فعالیت در عرصه سیاست را گشود که آن حرکت در مسیر خدمت با تأکید بر اخلاق بود. او همه توان خود را برای خدمت مخلصانه گذاشت و در این مسیر از جان خویش نیز دریغ نورزید. ضمن آنکه تلاش کرد تا بار دیگر سیاست را با اخلاق آشتی دهد و از الگوهای غیراخلاقی سیاست‌ورزی دوری گزیند. همین مشی و مرام بود که از او چهره‌ای محجوب و محبوب در تاریخ این سرزمین ساخت. از رئیس‌جمهور منتخب مردم نیز انتظار می‌رود تا همین مسیر را توشه راه خود کند و از مسیر اخلاق و خدمت فاصله نگیرد.
5ـ دولت آقای رئیسی نیز تلاش کرد تا در مسیر خدمت به مردم تدابیر مناسبی را اتخاذ و برنامه‌های مدونی را اجرایی کند. حال که کار نیمه تمام مانده، خوب است دولت جدید بر تداوم نقاط قوت اصرار ورزد و برخی نقاط ضعف را نیز اصلاح کند. به هرحال باید تلاش شود تا حرکت در مسیر قله‌های پیشرفت و تعالی کشور دچار انقطاع نشود.
6ـ آغاز به کار دولت جدید با شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی نیز همزمان شده است. همین امر می‌تواند فرصتی مناسب برای تعاملات دوجانبه معطوف به کارآمدسازی نظام سیاسی را فراهم آورد. بدون شک، حرکت مبتنی بر عقلانیت و منافع ملی و رهنمودهای رهبری می‌تواند مجلس اصولگرا و دولت اصلاح‌طلب را به هم‌افزایی و همکاری مطلوبی بکشاند و از تنش‌ها و مناقشات احتمالی جدا کند.