صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۱۸۵
هر انتخاباتی برندگانی دارد و بازند‌گانی! انتخابات ریاست‌ جمهوری چهاردهم نیز عاری از این دو نیست. در فهرست بازندگان به موارد زیر می‌توان اشاره کرد[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه سیاسی
هر انتخاباتی برندگانی دارد و بازند‌گانی! انتخابات ریاست‌ جمهوری چهاردهم نیز عاری از این دو نیست. در فهرست بازندگان به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
 
بی‌شک بزرگ‌ترین شکست‌خوردگان این انتخابات را باید منادیان تحریم انتخابات دانست که همواره چشم طمع به انتخابات داشته و تلاش دارند تا کمرنگی و ناکامی انتخابات ایران را ببینند. همان‌ها که مدت‌هاست خط تحریم انتخابات را در پیش گرفته‌اند تا امیدی در جامعه ایران شکل نگیرد و کسی پای صندوق رأی نیاید! آنگاه با اعتبارزدایی از صندوق رأی، مردمان این سرزمین را در خیابان به جان هم بیندازند! بدون شک ریخته شدن 55 میلیون رأی در فاصله یک هفته در صندوق‌های رأی باطل کننده همه شگردهای اغواگری این جریان بود! جریانی که به مشارکت 20 تا 30 درصدی دل خوش کرده بود!
دسته دیگر از شکست‌خوردگان این انتخابات آنهایی بودند که فتنه‌افکنی در انتخابات و تبدیل آن به معرکه نزاع و درگیری را دنبال می‌کردند. همان‌ها که دوست دارند صندوق رأی به آتش کشیده شود و درگیری خیابانی به بهانه انتخابات شکل گیرد و عرصه همبستگی اجتماعی به تنش و درگیری و ناامنی بدل شود. در این انتخابات آنان نیز سرشان بی‌کلاه ماند، چرا که همه چیز در آرامش کامل برگزار شد و رقابت انتخاباتی و دوقطبی‌های حاصله نیز کنترل شده و با عقلانیت کامل پیش رفت و هیچ گاه به زد و خورد خیابانی بدل نشد و انتخابات 1403 از این لحاظ نمره بیست گرفت! 
 
دسته دیگر از بازندگان انتخابات بداخلاقانی بودند که تلاش کردند با لجن‌پراکنی و تخریب، صحنه انتخابات را به نحوی سیاه کنند که چهره انتخابات کشور کریه شود! تلاش‌های آنها که با در اختیار داشتن رسانه‌های گوناگون در فضای مجازی و تخریب نامزدهای انتخاباتی و تحریک هواداران دنبال می‌شد، به لطف خدا بی‌ثمر ماند و انتخابات با آنکه حسابی رقابتی و دوقطبی بود، هیچ گاه به توهین و تحقیر و تخریب رقیب نینجامید! و سطح منازعه کاملاً کنترل شده و در چارچوب قرار داشت و روسیاهی برای بدخواهان ماند!
 
دسته دیگر از بازندگان آنهایی بودند که همواره مدعی‌اند انتخابات در ایران انتخابات نیست، انتصابات است! همه چیز از قبل تعیین شده و مردم در نمایشی از انتخابات به بازی گرفته می‌شوند و نظام نامزد مورد علاقه خود را سر آخر از دل صندوق رأی بیرون خواهد آورد! انتخابات در این دوره آنچنان پیش‌بینی‌ناپذیر و همراه با شگفتانه‌هایی بود که همه پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها را بر هم زد! رقابت نزدیک و تنگاتنگی که هیچ کس نمی‌توانست تشخیص دهد که چه خواهد شد و چه کسی پیروز این رقابت خواهد بود. در نهایت کسی از صندوق رأی به انتخاب ملت بیرون آمد که نمی‌توان مدعی شد او گزینه از پیش تعیین شده نظام بوده است!
 
دسته دیگر از کسانی که نام آنها را نیز می‌توان به عنوان بازندگان انتخابات نوشت، مدعیانی هستند که سلامت انتخابات در کشور را زیر سؤال برده و از نبود سلامت در انتخابات ایران و تقلب در آن سخن می‌گویند! اوج این فتنه‌گری آنان در انتخابات سال 1388 نمایان شد که پس از شکست از مردم، تسلیم رأی ایشان نشدند و به اردوکشی خیابانی دست زدند و خیابان‌های پایتخت را ناامن کردند! همان‌ها همواره در صدد تکرار فتنه هستند و همان شگرد را در انتخابات 1403 نیز دنبال می‌کردند؛ اما به لطف هوشیاری همه بازیگران انتخابات ناکام ماندند! رقبای رئیس‌جمهور منتخب و هواداران آنها به رغم نزدیکی نتایج آرا، نتیجه را پذیرفتند و در همان ساعات اولیه با صدور پیام تبریک نقشه بدخواهان را نقش بر آب کردند!
 
دسته دیگر از آنها که در انتخابات گذشته روسیاه شدند، آنهایی بودند که تلاش داشتند صحنه مناظرات انتخاباتی را به صحنه محاکمه نظام اسلامی کشانده و برخی سخنان ساختارشکنانه را از زبان نامزدهای انتخاباتی بشنوند! همان‌ها که از پایان انقلاب اسلامی و بن‌بست نظریه حکومت دینی سخن می‌گویند و در توهمات‌شان برای آن روزشماری می‌کنند. اما بحمدالله همه نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات 1403 خود را پایبند به جمهوری اسلامی و خط امام(ره) و علاقه‌مند و تابع رهبری معرفی کردند و از قرآن و نهج‌البلاغه و شهدا و کلام حضرت امام(ره) و رهبری سخن گفتند و تعهد و پایبندی خود را به قانون اساسی و منافع ملی بارها تکرار کردند.