صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۸۴۸
انتخابات آمریکا با رقابت دو رقیب سرسخت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال انجام است. انتخاباتی که نظرات گویایی در ادامه روند خود از سوی عموم و توده مردم، نخبگان و سیاستمداران دارد. نتایج نظرسنجی‌ها اطلاعات جالبی درباره انتخابات آمریکا به دست می‌دهد؛ اطلاعاتی که در عین جالب توجه بودن بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر عنوان می‌شود. با این حال، نظرسنجی‌ها رقابت سختی را میان دو رقیب نشان می‌دهد، هرچند برخی با نظرسنجی‌ها موافق نبوده و پرونده‌های جنایی دونالد ترامپ را تهدیدی برای قانون اساسی این کشور دانسته و بر روند انتخابات بسیار مؤثر می‌خوانند؛ امری که سبب محبوبیت پایین این نامزد در نتایج نهایی خواهد شد.
 
عملکرد نامطلوب بایدن
برخی دیگر بر چالش‌هایی که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات با آن مواجه است، اشاره داشته و بر مشکلاتی که در نتیجه عملکردش در جایگاه رئیس‌جمهور فعلی کشور دارد، تأکید می‌کنند؛ امری که با محور اصلی تورم، مهاجرت، مدیریت و حل بحران غزه و جنایت رژیم صهیونیستی بر بحران و اوضاع داخلی آمریکا اثرگذار بوده است.
با این حال، تصمیم درباره اینکه بایدن ۸۱ ساله یا ترامپ ۷۷ ساله کدام پیروز میدان است، از منظر کارشناسان و تحلیلگران نظرسنجی‌ها کار آسانی نیست؛ چرا که هر لحظه شرایط جدیدی رقم خواهد خورد.
«لری جیکوبز» مدیر مرکز مطالعات سیاست و حکومت در دانشگاه مینه‌سوتا می‎گوید: «تصمیم درباره اینکه بایدن پیروز شود، تقریباً غیرممکن است، وقتی که پرونده را علیه او جمع‌آوری کنید؛ به نظر می‌رسد اقتصاد با تورم بالا وجود دارد، نشانه‌هایی از به هم ریختن ائتلاف دموکرات، از جمله تظاهرات و دستگیری‌های جوانان در محوطه دانشگاه‌ها و واکنش شدید آمریکایی‌های عرب‌تبار در رابطه با غزه را دارید، با کنار هم گذاشتن اینها چگونه بایدن باید برنده شود؟
سپس به ترامپ روی می‌آورید و متوجه می‌شوید، چگونه نامزدی که آشکارا با سرپیچی از اراده رأی‌دهندگان رقابت می‌کند، می‌تواند پیروز شود؟»
وی می‌افزاید: «به‌طور معمول، یک انتخابات شامل دو نامزد جدید یا یک رئیس‌جمهور فعلی در مقابل یک رقیب است که زمینه زیادی برای احتمال‌های جدید ایجاد می‌کند، اما بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۷ ساله در حال حاضر دو نفر از مسن‌ترین افرادی هستند که در کاخ سفید حضور داشته‌اند.»
«فرانک لونتز» مشاور سیاسی نظرسنجی‌ها هم می‌گوید: «ما باید به روند غیرقابل پیش‌بینی عادت کنیم؛ بنابراین پیش‌بینی در این محیط بسیار نامطمئن است، زیرا همه چیز به سرعت در حال تغییر است.»
 
نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
نظرسنجی‌ها آمار جالبی دارد. چنانکه در میانگین نظرسنجی‌های ملی، ترامپ با حدود ۱/۵ درصد از بایدن پیشی گرفته که کاهشی حدود ۶ درصدی برای بایدن نسبت به انتخابات ۲۰۲۰ دارد و ترامپ در ایالت‌های نوسانی که بسیار مهم هستند، برتری دارد. از طرفی سوءقصد به ظاهر ساختگی به ترامپ چند درصد بر آمار محبوبیت این نامزد جمهوری‌خواه افزوده است.
این امر برای بایدن نگران‌کننده است. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهند اقلیت قابل‌ توجهی از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، لاتین‌تبار و آسیایی آمریکایی به دلیل عملکرد نامطلوب وی در برخورد با اعتراضات به جنایات رژیم صهیونیستی و آپارتاید از او دور شده‌اند.
 
حامیان ترامپ و بایدن تنها!
نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند از نظر استراتژیک، ترامپ از سوی سه گروهی که در سه سال گذشته به سمت او حرکت کرده‌اند، حمایت می‌شود؛ اما بایدن نه تنها این حمایت خاص را ندارد؛ بلکه به دلیل عملکرد ضعیفش و وضعیت نامناسب سلامت روان احتمال دارد از طرف حزبش جایگزین شود.
«واشنگتن‌پست» اعلام کرده است، دونالد ترامپ در نشستی با مدیران ارشد نفتی آمریکا از آنها خواسته است که یک میلیارد دلار برای کارزار انتخاباتی او جمع‌آوری کنند.
ترامپ در مقابل این میزان کمک گفته است، ده‌ها قانون و سیاست زیست‎محیطی دولت بایدن را تغییر می‌دهد. ترامپ همچنین متعهد شده است به قوانین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جو بایدن، با هدف ارتقای وسایل نقلیه الکتریکی پایان دهد و در اقدامی دیگر، مجوز‌های دولت بایدن برای صادرات جدید گاز طبیعی مایع را متوقف کند.
 
تورم بایدنی و تخلف ترامپی 
امر دیگری که در نظرسنجی‌ها و تحلیل آنها به روشنی به چشم می‌آید، عملکرد دو نامزد در دو عرصه تورم و اقتصاد است؛ بایدن از محرک‌های اقتصادی و بسته‌های مخارج زیرساختی برای افزایش تولید صنعتی استفاده کرد، اما تاکنون اعتبار کمی از رأی‌دهندگان دریافت کرده است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، رأی‌دهندگان معتقدند در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ وضعیت بهتری داشتند، اگرچه داده‌ها خلاف این را می‌گوید.
پیش‌دستی آرام جو بایدن از دونالد ترامپ با ۸۸ اتهام در چهار پرونده جنایی به دلیل تلاش برای ایجاد چالش در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و همچنین نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده امنیت ملی و جعل سوابق تجاری مواجه است؛ اما باز هم اعداد نشان‌دهنده افزایش زیاد جذب رأی‌دهندگان رنگین‌پوست از سوی کارزار انتخاباتی ترامپ است.
ترامپ در سال ۲۰۱۶ تنها توانسته بود آرای ۶ درصد سیاه‌پوستان و ۲۸ درصد از لاتین‌تبار‌ها را به‌دست آورد. این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۸ درصد سیاه‌پوستان و ۳۲ درصد لاتین‌تبار‌ها رسیده بود.