صبح صادق >>  فرهنگ >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۸۲۰
سردار نائینی در مراسم بزرگداشت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار در مرکز فرهنگی ـ رسانه‌ای صبا

روزهای گرم تابستان هر روز داغ‌تر می‌شود و چراغ بسیاری از ساختمان‌های اداری و مؤسسه‌ها را خاموش می‌کند؛ اما در نقاطی از شهر چراغ‌هایی هستند که همیشه روشند تا خورشیدی باشند بر تاریکی‌هایی که بر اندیشه و ذهن مردم هجوم می‌آورند.
 از این رو «علی حیدری» سردبیر هفته‌نامه «صبح صادق» و مدیر مرکز فرهنگی، رسانه‌ای صبا در ابتدای این مراسم پشت تریبون حاضر می‌شود و ضمن قدردانی و تشکر از تمامی خبرنگاران و نویسندگان به این موضوع اشاره کرد و گفت: «خبرنگاران تعطیلی ندارند».

مراسم بزرگداشت ۱۷مرداد روز خبرنگار در مرکز فرهنگی ـ رسانه‌ای صبا با حضور «سردار نائینی» سخنگو و معاون روابط‌عمومی کل سپاه؛  سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه  و خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای معاونت سیاسی سپاه برگزار شد. 
در این مراسم  سردار علی محمد نائینی  در کنار قدردانی و تشکر از اصحاب رسانه،در توصیه‌هایی به خبرنگاران گفت: «آنچه برای یک خبرنگار مهم است، به روز بودن و به موقع واکنش نشان دادن به مسائلی است که رسانه‌های دشمن قرار است دست بگیرند و دروغ و لاف‌های خودشان را برای آن خبر قطار کنند. گاهی سستی، عقب‌نشینی یا سهل‌انگاری نسبت به اخباری که باید به موقع رسانه‌ای شود، موجب می‌شود که دشمن آن را دست بگیرد، به آن آب و تاب بدهد و گره در خبر ایجاد کند. 
نیروهای رسانه‌ای ما در این سال‌ها  به خوبی خود را در مقابل برنامه‌ها و حربه‌های دشمن که شبانه روز  در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی توسط فارسی‌زبانان بی‌وطن مطرح می‌شود، ایستاده‌اند.
نویسندگان و خبرنگاران باید بدانند که امروزه جنگ رسانه‌ای برپاست. اگر یقین کنیم که در گردونه جنگ هستیم، با شدت و قدرت بیشتر پا در عرصه خبرنگاری می‌گذاریم. خبرنگاران امروز راویان رزمنده  هستند؛ یعنی هم رسالت راوی بودن را به دوش می‌کشند و هم میدان‌داری رزمندگان را.»
در ادامه این مراسم سردار دکتر جوانی در پشت تریبون حاضر شد و ضمن یادآوری شهادت «شهید محمود صارمی» که نامگذاری روز خبرنگار به یمن شهادت این شهید است، به این موضوع اشاره کرد که شغل خبرنگاری یکی از مسائل مهم و سرنوشت‌ساز است؛ زیرا به وسیله خبرنگاری است که مردم تصویرسازی می‌کنند و در نتیجه بر اساس این تصویرها، روایت‌سازی و عمل می‌کنند. 
شغل خبرنگاری اگر بر مبنای درست خود قرار بگیرد و روی اصول قدم بردارد، هدایتگری و آگاه‌سازی دارد؛ اما اگر بر ریل دروغ و جهل قرار بگیرد، در انحراف جامعه سهیم است. 
شغل خبرنگاری خط مقدم جهاد تبیین است؛ چرا که در مقابل روایت‌های وارونه و سیاه‌نمایی‌های دشمن ایستادگی می‌کند و موجب تقویت جبهه حق و تضعیف جبهه باطل می‌شود. دشمن ایمان و امید مردم را نشانه گرفته و باید با تقویت ایمان و امید، این تهدیدات را خنثی کنیم.
با نگاه به عملکرد رسانه‌ای نیروهای حماس، اهمیت خبرنگاری فهمیده می‌شود. خبرنگارانی که دست صهیونیست‌ها را رو کردند و با عملیات‌شان تمام ساختارهای دفاعی، نظامی و اقتصادی صهیونیست‌ها را در فلسطین اشغالی بی‌اعتبار کردند. عملیات طوفان‌الاقصی نه تنها گنبد آهنین صهیونیست‌ها را بی‎‌اعتبار کرد؛ بلکه گنبد رسانه‌ای غرب را هم فرو ریخت. خبرها می‌گویند از ابتدای طوفان‌الاقصی تا 12 مردادماه صهیونیست‌ها 165 خبرنگار را به شهادت رسانده‌اند. این به چه علت است؟ رسانه‌های غربی تا قبل از طوفان‌الاقصی با مخابره خبرهای دروغ و جعلی جای جلاد و شهید را جابه‌جا می‌کردند و مردم دنیا را با خود همراه می‌کردند؛ اما این عملیات و حرکت خبرنگاران تمام محاسبات صهیونیست‌ها را برهم زد؛ به گونه‌ای که صدها هزار نفر در خیابان‌ها و دانشگاه‌های معتبر دنیا علیه صهیونیست‌ها برخاستند تا جایی که در دانشگاه‌های آمریکا شعار «مرگ بر اسرائیل» به زبان فارسی داده می‌شد. این موضوع یقیناً مرهون تلاش‌های خبرنگاران است؛ خبرنگارانی که به موقع عمل کردند و آثار و پیامدهای امروز نتیجه تلاش آنان است. 
خبرنگاران باید در کنار اینکه درست روایت کنند، باید بدانند که چه چیزی را برای چه کسی بیان کنند. باید برای رضای خدا و حفظ انقلاب اسلامی کار کنند. پیشرفت‌ها و موفقیت‌های داخلی باید با وضوح بیشتری نمایش داده شود و نقاط ضعف دشمن را هم به خوبی برای مردم تبیین کنند. در ادامه هادی محمدی کارشناس ارشد مسئل بین‌الملل و علی قاسمی مشاور وزیر جهاد کشاورزی به بیان نکاتی درباره نقش رسانه در تحولات سیاسی و اقتصادی پرداختند. تجلیل از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای این مرکز پایان بخش این مراسم بود.