صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۸۲۴
در آئین الحاق سامانه‌های موشکی، جنگالی و پهپادی به نیروی دریایی سپاه مطرح شد
پایگاه بصیرت / گروه سپاه

نیروی دریایی سپاه در چهاردهمین مرحله الحاق تجهیزات جدید به سازمان این نیرو شاهد شگفتانه‌های جدیدی بود. این مرحله که با حضور «سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «دریادار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه همراه بود،  2640 سامانه موشکی، پهپاد و دیگر ادوات به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه به نام «شهید هنیه قهرمان راه قدس» الحاق شد. این موشک‌ها با قابلیت‌های جدید از جمله سرجنگی شدیدالانفجار و غیرقابل رهگیری بودن، از جمله موشک‌های کروزی هستند که اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق‌شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود. در این الحاق انواع سامانه موشکی دور‌برد‌، میان‌برد‌، پهپادهای رزمی‌، شناسایی و انهدامی‌، سامانه‌های جنگ الکترونیک‌، رادارهای دریایی و ادوات رزمی دیگر بود که تنها 210 عدد از 2640 سامانه به نمایش درآمد. این موشک‌ها از جمله موشک‌های کروزی هستند که اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود. این سامانه‌ها از به‌روزترین تسلیحات ضد سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی سپاه هستند.
اما این الحاق ویژگی‌های خاص خود را داشت و در محیطی پشتیبان و با عمق سرزمینی از ساحل صورت گرفت. 
افزایش دقت کروزها و تغییر سر جنگی
به گفته سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، این الحاق بزرگ شامل الحاق انواعی از سامانه‌های موشکی کروز با افزایش برد و افزایش قدرت سر جنگی و دقت و نقطه‌زنی بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان جوان نیروی دریایی سپاه و صنایع دریایی و صنایع وزارت دفاع نقش بسزایی در توسعه آن داشته‌اند.
سازگار‌سازی سامانه‌ها با جنگال
رزم در محیط جنگ الکترونیک ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سپاه در توسعه تجهیزات و تسلیحات خود به این ویژگی توجه خاص داشته و کارکرد ابزارهای خویش را با نبرد در این محیط سازگار کرده است.
جنگ الکترونیک از مهم‌ترین بخش‌های این الحاق است که اطلاعات بیشتری از آن نمی‌توان منتشر کرد و تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد که ورود این تجهیزات  دشمن را در صحنه نبرد غافلگیر خواهد کرد.
رونمایی از پهپاد بی‌صدا
نیروی دریایی سپاه در الحاق‌های اخیر به انواعی از پهپادها نیز مجهز شده که برخی از آنها قابلیت پرتاب از روی شناورهای تندرو را داشتند. حالا در این مرحله انبوهی از پهپادهای شناسایی، رزمی موشک‌انداز و بمب‌افکن، انهدامی و جنگالی نیز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد. این پهپادها شامل پهپادهای شناسایی، نظیر هدهد ۳، ابابیل ۵ و ابابیل ۳ بهینه شده،  همچنین پهپاد مهاجر ۶ است و در این الحاق برای اولین بار پهپاد‌های بدون صدا به سازمان رزم ندسا اضافه شد. پهپادهای بی‌صدا کارکرد فوق‌العاده‌ای در میدان رزم و عملیات دارند و با ساختار بدنه خاص می‌توانند علاوه بر رادار‌گریزی، تکمیل‌کننده هندسه قدرت در این بخش باشند.
هوش مصنوعی و کارکردهای تازه
قبلا نیروی دریایی سپاه در الحاق‌های خود در راهبری و حرکت دسته‌جمعی پهپادها از هوش مصنوعی بهره برده بود، اما سطح بهره‌گیری در این مرحله رشد ویژه‌ای یافته است. تمایز این موشک‌ها با نسل گذشته این کلاس‌ها در این است که  از جدیدترین  فناوری‌های موجود استفاده شده که از ویژگی‌های بارز آنها انجام عملیات در محیط جنگ الکترونیک است. همچنین تعدادی از سامانه‌های الحاق‌شده به هوش مصنوعی مجهز شده که برای اولین بار به این نیرو ملحق شد.
اصل هوشمندی در نبرد دریایی
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در این مراسم بیان کرد: «در نظام ناعادلانه جهانی امروز نظامی که قدرت‌های استکباری بر بقای آن تأکید دارند و اراده ملت‌های آزاده و مستضعف بر فروپاشی این نظم ظالمانه است،باید قوی بود تا بقا پیدا کرد یا اینکه تسلیم شد و راه وسطی وجود ندارد. ‌این بسته به انتخاب ملت‌هاست که آیا قوی‌شدن و قدرتمند‌شدن و آزاد‌زیستن و مستقل‌بودن را انتخاب کنند و خود را از سیطره اراده سیاسی قدرت‌های سلطه‌طلب جهانی آزاد کنند یا اینکه راه‌ سازش و تسلیم و کرنش را انتخاب کنند.»
فرمانده کل سپاه پاسداران، دریا را یکی از جغرافیاها و صحنه‌هایی دانست که باید در گستره وسیعی از آن از منافع حیاتی ملت بزرگ‌مان دفاع کنیم و گفت:‌ «در دریا باید مسیر غلبه را بر روی دشمنان این سرزمین ببندیم و بتوانیم در مواقع نیاز غلبه اراده الهی خود را بر دشمنان ایجاد کنیم. جغرافیای کشور ما اساساً این‌گونه است که ما را به یک کشور بین‌المللی تبدیل کرده است. هم آرمان‌های اعتقادی و سیاسی ما هم موقعیت و جایگاه جغرافیایی ما در عالم و هم نقش و تأثیر ما در اقتصاد جهانی سیاست جهانی امنیت جهانی این‌گونه اقتضا می‌کند که ما به‌عنوان یک بازیگر مهم در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی دارای قدرت تأثیر و مضمون عمیقی از قدرت در کشور باشیم.»
سرلشکر سلامی با اشاره به نقش فناوری و نیروی انسانی در رزم دریا، اظهار کرد: «دریا اساساً جنگ نقطه‌ها در سطح مقطع‌های وسیع است. شما باید بتوانید نقاط کوچکی را در یک سطح بی‌نهایتی از نقاط پیدا کنید. این اولین نقطه شکل‌گیری قدرت دفاعی است، بینایی در دریا و شنوایی در دریا و پیداکردن دشمن نکته مهمی است. دریا نبرد ترکیب موزون انسان و ابزار و فناوری است. بدون فناوری نمی‌توان جنگید و بدون انسان‌های مؤمن که این فناوری‌ها را تأثیر و نفوذ بدهند هم نمی‌توان جنگید. جنگ در دریا به تمام عوامل و فاکتورهای انسانی از شجاعت، ثبات قدم، استحکام و مقاومت جسمانی، روح بلند و قوی، هوش سرشار انسانی، ابتکار عمل، مدیریت، خلاقیت، تاکتیک‌آفرینی نیاز دارد. جنگ در دریا جزء پیچیده‌ترین و رمزآلودترین نبردهاست.»
فرمانده کل سپاه پاسداران جدیدترین رویکرد در دریا را هوش مصنوعی برشمرد و گفت: «در دریا اصابت نقطه‌ها با قابلیت استفاده از هوش مصنوعی در تمام سطوح از شناورها گرفته تا موشک‌ها، پدافندها، زیر سطحی‌ها، مین‌ها یک هدف بسیار مهم است. هر چقدر هوشمندی قدرت انتخاب درست مسیر، قدرت انتخاب درست هدف حتی اصابت به نقطه معینی از یک هدف بزرگ برای ما مهم است. گاهی لازم است شناوری منهدم شود، اما خدمه آن کشته نشوند. اجتناب از تلفات انسانی در بعضی از نبردهای دریایی یک اصل است که این با هوشمندی حاصل می‌شود.»
سرلشکر سلامی در پایان خاطرنشان کرد: «دستاوردهایی که امروز شاهد هستیم، در عصر تحریم‌ها به وجود آمده و ترکیب جدیدی از فناوری‌های پیشرفته در علوم و فنون دریایی و نشان‌دهنده اراده‌ای است  که بر تحولات عالم حاکم و فراتر از اراده قدرت‌هاست.»