اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
">اشاره:
دکتر هوشنگ امیراحمدی رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا در گفتوگو با سایت دیپلماسی ایرانی از جزئیات جلسه شهریور ماه 1386 با محمود احمدینژاد رئیسجمهور ایران که به نیویورک سفر کرده بود سخن گفته و از پیشنهاداتی که با وی درمیان گذاشته، گفته است. آقای امیر احمدی به تازگی به ایران سفر کرده و آن طور که خود می گوید این سفر به دعوت محمود احمدینژاد صورت گرفته است. آقای امیراحمدی دکترای خود را در رشته «برنامهریزی و توسعه بینالمللی» از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده است و هم اکنون در دانشگاه راتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی، به تدریس و تحقیق مشغول است و مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه را نیز به عهده دارد.
* شما در سفر آقای احمدینژاد به نیویورک جلسهای با وی داشتید در این جلسه چه گذشت؟
** بیشتر حرف های ما پیرامون رابطه ایران و آمریکا بود در جلسه ای که با هم داشتیم من این موضوع را به آقای رییسجمهور گفتم که غرب در مورد ایران یک فرض اشتباهی دارد که این فرض غلط را 150 سال پیش انگلیسی ها برای نگه داشتن مستعمره خود هند جا انداختند و آن اینکه یک ایران قدرتمند یک ایران خطرناک است. بر اساس همین فرضی که ایران قوی ایران خطرناک است غرب بویژه انگلیسی ها بیش از 150 سال است که با ایران رفتار می کنند. مطالعه تاریخ یکی از دو قرن گذشته گویای این واقعیت است که هر زمان که ایران در مسیر قدرتمند شدن قرار گرفته است غربی ها به یک شکلی ایجاد مزاحمت کرده اند در راه انقلاب مشروطه کارشکنی هایی کرده اند.
مصداق آن هم مثلا این است که از راه اندازی راه آهن در ایران جلوگیری کردند سرانجام آلمان ها راه آهن ایران را تاسیس کردند. دولت مردمی دکتر مصدق را سرنگون کردند. غربی ها حتی ذوب آهن به ایران ندادند تا اینکه مجبور شدیم از روس ها ذوب آهن بگیریم. بعد از انقلاب هم جنگ را راه انداختند و الان هم که داستان غنیسازی را پیش کشیده اند در واقع غربی ها از 150 سال گذشته با این فرضی که ایران قوی ایران خطرناک است با ما برخورد کرده اند و سعی کرده ایران را همیشه ضعیف نگه دارند. در جلسه ای که با آقای دکتر احمدینژاد داشتم این موضوع را به اطلاع ایشان رساندم که این فرض غلط انگلیسی ها را آمریکایی ها هم دنبال می کنند و متاسفانه این فرض غلط را در قالب پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد برده اند. به عبارتی ماجرای پرونده غنیسازی ایران را در چارچوب همین فرض غلط باید دید. غربی ها معتقدند باید ایران را ضعیف نگه داشت آنها معتقدند ایران ضعیف منافع آنها را در منطقه و جهان فراهم می کند. من به آقای احمدینژاد پیشنهاد دادم که وزارت امورخارجه و دستگاه های مرتبط روی این موضوع کار کنند و نشان بدهند که به طور تجربی در عمل چرا این فرض غرب غلط است و یک ایران قدرتمند نه تنها خطرناک نیست بلکه برعکس موجب ثبات منطقه می شود و منافع غربی ها را بهتر در منطقه تامین می کند. در تاریخ 250 سال گذشته هر زمان ایران قدرتمند بود منطقه هم ثبات داشته است و آرام تر بوده است. بطور مثال زمانی که در ایران و در سال 1357 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در حالی که نیروهای انقلابی هنوز به طور کامل قدرت را در اختیار نگرفته بودند صدام حسین جرات کرد و به ایران حمله کرد، حمله عراق به ایران و هشت سال جنگ موجب شد که صدام جرات بیشتری پیدا کند و به کویت حمله کند بدنبال آن آمریکا به عراق حمله کرد و در حال حاضر هم با بحران عراق روبه رو هستیم. یعنی اگر ایران ضعیف نشده بود ما نه جنگ ایران و عراق را داشتیم و نه جنگ عراق علیه کویت و جنگ آمریکا علیه عراق.
در واقع مشکل اساسی در منطقه زمانی شروع شد که ایران در سال های اول انقلاب به دلیل شرایط انقلابی حاکم بر کشور ضعیف شد. نکته اساسی این است که در 250 سال گذشته تاریخ نشان نداده است که ایران به کشوری حمله کرده باشد.
آخرین بار که ما به کشوری حمله کردیم جنگ نادرشاه با هندی ها بود بعد از آن به هیچ کشوری حمله نکردیم اما زمانی که ضعیف شدیم به ما حمله شد. ما همیشه در دفاع بودیم متجاوز نبودیم. متاسفانه ما در دوره هایی که در ضعف بودیم هم در درون خود و هم در بیرون از خود شاهد بحرانهایی بودهایم بنابراین ایران قدرتمند یک ایران خطرناک نیست.
* پاسخ آقای احمدینژاد به این ایده چه بود؟
** آقای دکتر احمدینژاد فرمودند این ایده خوبی است و من این حرف را قبول دارم. این حرف مهم است من به ایشان توضیح دادم که ما نباید این حرف ها را به این جلسه ختم کنیم بلکه وزارت خارجه و سازمان های فکری کشور روی این موضوع کار کنند در همین زمینه باید کتاب های مختلف نوشته شود فیلم تهیه کنیم و این موضوع را به جهانیان ثابت کنیم که یک ایران قدرتمند ضامن ثبات منطقه و جهان است.
* سخنرانی آقای احمدینژاد در دانشگاه کلمبیا را چگونه ارزیابی میکنید؟
** به نظر من این برخورد با رییسجمهور ایران نشان از یک تنش میان ایران و اسراییل و آمریکا است و از آن مهم تر نشان از یک جریان در آمریکا و در منطقه دارد که می خواهد ایران را عصبی کند و بعد با همان بهانه ای که ما به دستش می دهیم اقدام خصمانه علیه ایران انجام بدهد.
* به نظر شما آقای رییسجمهور توانست از پس این برنامههای توهینآمیز آمریکاییها برآید؟
** به نظر من آقای احمدینژاد با سیاست صبر و حوصله خوب از پس موضوع برآمد و جلسه سخنرانی در دانشگاه کلمبیا را خوب اداره کرد. اما جریان خیلی بد شد در واقع دسته هایی که از پیش خودشان را آماده کرده بودند جریان را بردند به سمت و سویی که آقای محمود احمدینژاد کیست؟ نه اینکه او در دانشگاه کلمبیا چه گفت و چی می خواهد بگوید. این رسانه ها تنها یک هدف داشتند و آن تخریب چهره احمدینژاد بود. بلافاصله پس از حضور آقای احمدینژاد در دانشگاه کلمبیا مطبوعات آمریکا شروع به نوشتن این کردند که احمدینژاد کیست و چکار می کند حتی برخی مطبوعات متاسفانه وی را با هیتلر مقایسه کردند. در حالی انتظار من این بود که رسانه ها به این موضوع مهم می پرداختند که نظر احمدینژاد چه هست ایران چه می خواهد بگوید سیاست کلی تهران درباره مسایل جهانی و بحران ها چیست و چه سیاستی را پیش گرفته است؟ اما موضوع به طور کلی رفت به این سمت که احمدینژاد کیست و چکار می کند. این مشکل ایجاد کرد.
* از این مسایل بگذریم؛ پرونده هستهای ایران در چه مرحلهای است. ایران و آژانس اخیرا به توافقهایی رسیدند؟
** در واقع آمریکا به ایران فرصت می دهد که غنیسازی را متوقف کند یا اینکه سطح غنیسازی را چنان کاهش دهد که به یک چیز بی موردی تبدیل شود. متاسفانه آمریکا پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد برده است و در شورای امنیت این رای را صادر کرده است که ایران ابتدا باید غنیسازی را متوقف کند و با این کار اجماع جهانی گرفته است.هدف آمریکا در شورای امنیت تحریم نیست هدف ایجاد یک اجماع بینالمللی علیه ایران است. به نظر من شورای امنیت چیز مهمی برای آمریکا ندارد و زیاد هم روی شورای امنیت کار نمی کند. الان آمریکا دنبال بهره برداری از جوی است که علیه ایران ایجاد کرده است. اسراییلی ها هم پشت سر این موضوع هستند آن ها می کوشند یک سال باقی مانده زمان ریاست جمهوری بوش یک ضربه به ایران بزنند.آنها دوست ندارند این فرصت را از دست بدهند بنابراین ایران باید هوشیار باشد.
* اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد منطقه به آشوب کشیده میشود؟
** این موضوع به نفع اسراییل خواهد بود اسراییلی ها همین را می خواهند. تمام زور اسراییل به آشوب کشیدن منطقه است. دقیقا برنامه اسراییل همین است.
* اما خاورمیانه فقط اسراییل نیست شلیک حتی یک گلوله توپ قیمت رو به افزایش نفت را به بشکه ای بالای 100دلار می برد؟
** قیمت نفت در آمریکا یک چهارم قیمت نفت در اروپا، چین و ژاپن و غیره است هر چه قیمت نفت بالا برود به سود آمریکا است.
* اما به سود اروپا، چین و ژاپن نیست؟
** اروپا که نمی خواهد ایران را بزند بلکه اسراییل و آمریکا دنبال آشوب هستند فراموش نکنیم آمریکایی ها دوست اروپایی ها نیستند. کشورها دوست ندارند منافع دارند. منافع آمریکا در، آشوب است.
اروپاییها کاری نمی توانند انجام دهند حداکثر این است که غر میزنند در جنگ آمریکا علیه عراق هم غر زدند. از سوی دیگر الان فرانسوی ها و ا نگلیسی ها بیشتر از آمریکایی ها مشتاق فشار آمریکا به ایران هستند.
* اما ایران اخیرا با آژانس به توافقهایی رسیده است.
** بله. من هم معتقدم تنها راه حل بحران کنونی این است که آژانس و ایران به قدری همکاری نزدیکی را برقرار کنند که آمریکایی ها نتوانند بهانه ای پیدا کنند. من فکر می کنم مسئله غنیسازی را باید بشکلی در همان آژانس حل کرد.