صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۰۳۵

 یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد، رفع ناترازی‌های بودجه‌ای و توجه به نوشتن بودجه‌‎ای بدون کسری است. ناترازی‎های بودجه‌ای از این نظر بسیار حائز اهمیت است که ما در وضعیتی به سر می‎بریم که انضباط مالی چونان راه نجات‌دهنده و گشایش‌دهنده‎ای می‎تواند در برخی از مراحل سخت مانع بروز مشکلات اساسی در کشور شود.

متأسفانه، طی سال‎های اخیر به شدت شاهد ناترازی‌های متعددی بوده‌ایم. کسری بودجه تورم‌زاست، به ویژه در شرایط تورمی که تحریم‎ها مانع درآمد‌زایی مناسب و تأمین مالی دولت است، به این دلیل نه تنها دولت، بلکه مجلس نیز باید توجه جدی به انضباط مالی داشته باشند.

پس از سال‎ها تحریم و پشت سر گذاشتن تحریم‎های شدیدی که طی سال‎های اخیر به ما تحمیل شد، باید متوجه این موضوع مهم باشیم که یکسری محدودیت‌ها وجود دارد و زمان مشخصی برای رفع و پایان دادن به این محدودیت‎ها نیست، لذا نمی‎توانیم بی‎اندازه و بدون توجه به اینکه در شرایط تحریمی هستیم، هزینه‎زایی کنیم، بلکه ضمن صرفه‌جویی لازم در بسیاری از امور هزینه‎ها باید به نحوی کنترل شوند که به اندازه درآمد یا بلکه کمتر از درآمدمان هزینه‌تراشی کنیم.

طی سال‌های اخیر شاهد جا افتادن روند خطرناکی در کشور بوده‌ایم، دولت و مجلس طی سال‎های گذشته منابع موهومی شناسایی کرده‎اند بدون اینکه از بابت درآمد‎زایی صد درصد مطمئن شده باشند، به این معناست که خواسته یا ناخواسته هزینه‎هایی بر کشور تحمیل کرده‎اند که نتیجه آن افزایش تورم است.

کسری بودجه همواره از راه‎های تورم‎زا تأمین شده است، بنابراین فشار تورم‎زایی تأمین کسری مالی دولت مستقیم به مردم تحمیل شده به این دلیل شاهد نارضایتی مردم و تحمیل آسیب‎های جدی به پشتوانه اعتمادی مردم و سرمایه اجتماعی کشور هستیم. امیدواریم دولت تازه نفس امسال نسبت به تدوین بودجه‎ای واقعی تلاش لازم را به خرج دهد و سازمان برنامه و بودجه و مجلس نیز در راستای جلوگیری از بودجه‌نویسی بدون پشتوانه برای عبور از مشکلات اقتصادی خطرناکی که در آینده‌ای نه چندان دور ما را تهدید می‎کند، با دولت نهایت همکاری را داشته باشند.

در صورتی که ناترازی بودجه رفع شود، این امکان وجود دارد که بودجه برخی از نهاد‌ها و سازمان‎ها نیز کاهش یابد. در این موضوع شکی نیست که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اجماع ملی و وفاق و جلوگیری از تنش‎های اجتماعی هستیم و این مهم مگر با تن دادن به برخی اصلاحات و تحمل فشار اقتصادی انجام نمی‎شود.

به این معنا که نباید تحمل ریاضت و فشار اقتصادی فقط به مردم تعریف شود؛ چرا که مردم تمام توان خود را در این راه گذاشته و دیگر تحمل فشار‌های مضاعف را ندارند، از این رو برای دوری از هر گونه شکاف‎های اجتماعی باید انضباط مالی و کاهش هزینه‌ها را از دولت و نهاد‌های حکومتی شروع کنیم. ضمن اینکه با تعاملات گسترده خارجی و توسعه تجارت زمینه حل مسائل اقتصادی را فراهم کنیم.