صبح صادق >>  تاریخ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۰۶۵
پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ

تقویم تاریخی انقلاب اسلامی در شهریور ماه سال ۱۳۶۱ طرح عملیات جدیدی را برای پایان کار خانه‌های تیمی گروهک‌ها به کار گرفت. این عملیات با ابتکار دادستانی و کمیته‌های انقلاب اسلامی و محوریت شهید «لاجوردی» طرح «مالک و مستأجر» نام گرفت و شوک دیگری به کل بدنه سازمان منافقین و سایر گروهک‌ها وارد کرد. جالب است بدانید که نقل و انتقالات در خانه‌های تیمی تروریست‌ها با طرح و پشتیبانی هماهنگی و مشارکت چند عنصر دیگر، مانند درباری‌ها، ساواکی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها و ... انجام می‌گرفت و برخی از عناصر بیکار شده از دستگاه‌های دولتی، به ویژه ساواکی‌ها که بعضاً مشغول به کار بنگاه‌های معاملاتی املاک شده بودند، در راستای تأمین نیازمندی‌های گروهک‌ها فعال شدند.

براساس طرح مالک و مستأجر باید همه مالکان و مستأجران به نزدیک‌ترین کمیته محل زندگی خود مراجعه کرده و مشخصات خودشان را در فرم مخصوص ارائه می‎دادند. از آنجایی که خانه‌های تیمی سازمان عمدتاً اجاره‌ای بود و آنها هم به کمیته نمی‌رفتند و مشخصات خود را نیز اعلام نمی‌کردند، خانه‌های تیمی سازمان‌شان خودبه‌خود شناخته می‌شد.

دادستانی انقلاب اسلامی مرکز از خود قاطعیت نشان داد و این امر موجب شد تا افراد عادی که به گروهک‌ها وابستگی نداشتند، سستی و سهل‌انگاری نکنند و همگی فرم‌های کمیته را پر کنند. در اطلاعیه دادستانی آمده بود، اگر شخصی در مهلت تعیین‌شده به کمیته‌ها مراجعه نکند و فرم مخصوص را تکمیل نکند، این موضوع یک اقدام ضد انقلابی تلقی می‌شود و طبق قوانین دادگاه‌های انقلاب با آن برخورد می‌شود. یکی از اعضای دادستانی وقت درباره اطلاعاتی که با اجرای این طرح به دست آمد می‎گوید: «در اماکنی که بررسی شده بود، سازمان برای اعضای بالاتر در منطقه شمالی شهر، کامرانیه، زعفرانیه، ظفر، میرداماد و آن‌طرف‌ها خانه می‌گرفتند، ولی نیرو‌های عملیاتی و هواداران‌شان در مناطق شرق مثلاً نظام‌آباد، سبلان و.. بودند؛ در غرب تهران هم در مناطق مناطقی شلوغ و پرجمعیتی مانند سرسبیل و کارون خانه می‌گرفتند.»

طرح مالک و مستأجر دو اقدام مکمل هم داشت؛ یکی مربوط به سمساری‌ها بود و یکی هم اثاث‌کشی‌ها. اعضای سازمان منافقین هنگامی که در تنگنا قرار گرفتند، قصد فرار داشتند؛ لذا کلیه وسایل خانه را به سرعت می‌فروختند تا امکان حرکت جابه‌جایی سریع داشته باشند و چابکی اعضا حفظ شود. «شهید لاجوردی» دادستان کل انقلاب اسلامی طرح سمساری‌ها را اینگونه تشریح کرد: «افراد تروریست برای فروش اثاثیه منزل‌شان به سمساری‌ها متوسل شده‌اند و حاضرند اثاثیه منزل‌شان را با یک سوم قیمت بفروشند و پولی به دست بیاورند تا با آن پول بتوانند فرار کنند. من به برادران سمسار و کسانی که اثاثیه منزل را خریداری می‌کنند، توصیه می‌کنم مراتب را به کمیته‌های انقلاب اسلامی خبر دهید.»

طرح مکمل دوم که اجرا شد، گزارش کلیه اثاث‌کشی‌ها به کمیته‌های انقلاب اسلامی بود. شهید لاجوردی درباره این طرح نیز گفته بود: «کسانی که قصد دارند خانه‌های خود را تخلیه کنند، قبل از ا‌ثاث‌کشی حتماً باید به کمیته‌ها اطلاع دهند تا بعد از این مسئله برای‌شان ایجاد مشکلات و دردسر نکند.»