صبح صادق >>  پرونده >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۴۵۵
هادی محمدی، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در گفت‎‎گو با صبح صادق
نماز جمعه این هفته تهران در پی شهادت مظلومانه پرچمدار مقاومت آزادی قدس و فلسطین، «شهید سیدحسن نصرالله» و در آستانه اولین سالگرد حماسه طوفان‌الاقصی به دست رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین، به امامت رهبر معظم انقلاب در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. امام خامنه‌ای در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران درباره شخصیت سیدحسن نصرالله و اقدامات حزب‌الله لبنان سخن گفتند. برای تبیین این سخنان با «هادی محمدی» تحلیلگر ارشد مسائل منطقه گفتگو کرده‌ایم.
پایگاه بصیرت / حسن نوروزی
رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های خود از شخصیت سیدحسن نصرالله صحبت کردند؛ از این خطبه که به زبان عربی ایراد شد، چه نکاتی را می‌توان به‌دست آورد؟
برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب و به موازات آن حرکت عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به بیروت نشان‌دهنده تحولات جدید و راهبردی در منطقه است. ابتدا باید بگویم که در خطبه دوم نماز جمعه، حضرت آقا با گفتار عربی خود جامعه مسلمان جهان و به‌ویژه لبنان و فلسطین را خطاب قرار دادند و با زبان بلیغ و رسا، سیدحسن نصرالله را برادر و عزیز خود و جواهر لبنان معرفی کردند.
حضرت آقا جنس عزاداری جامعه مسلمان برای سیدحسن نصرالله را همچون عزاداری برای سیدالشهداء (ع) و امیرالمؤمنین (ع) عنوان کردند؛ از این نظر که روح مقاومت به حرکت سیدالشهداء (ع) گره خورده است و همین موضوع موجب ماندگاری و مانایی مقاومت خواهد بود. حضرت آقا همچنین در نماز جمعه به این موضوع اشاره کردند که درست است که از جسم شهید نصرالله محرومیم، اما اندیشه او همچنان باقی است و این اندیشه پویای اوست که مشت اهریمنان جبار را باز می‌کند و آنان را به شکست وا می‌دارد. این اندیشه سیدنصرالله است که موجب دلگرمی محور مقاومت شده و به گونه‌ای الهام‌بخش و قدرت‌بخش است که می‌تواند جبهه دشمن را مجبور به عقب‌رفت کند. دشمن با هدف قرار دادن اندیشه‌های سید نصرالله می‌خواهد عقبه فکری را در فلسطین و لبنان هدف قرار بدهد؛ اما مهم‌ترین پیام گفتاری و عملی شهید نصرالله در حیات دنیایی‌اش همچون امام موسی صدر و سیدعباس موسوی و دیگران این بود که ناامید و پریشان نشوید.
حضرت آقا در این خطبه جوانان فلسطین و لبنان را فرزندان خود معرفی کردند و از آنها خواستند که راه شهید نصرالله را که همان ذلیل و زبون کردن صهیونیست‌هاست، ادامه بدهند. رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به این نکته اشاره کردند که صهیونیست‌ها گمان می‌کنند با ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیرنظامیان و داغدار کردن غیرمسلحین می‌توانند به پیروزی دست پیدا کنند، از همین‌رو این موارد را پیروزی تلقی می‌کنند. اما آنها باید بدانند که نتیجه این رفتار تراکم خشم و افزایش انگیزه مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، و تنگ‌تر‌شدن حلقه محاصره گرگ خون‌آشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه وجود است.
رهبرمعظم انقلاب در این خطبه به نکته دیگری هم اشاره کردند که شرط پیروزی محور مقاومت در ارتباط با خداست؛ چنانکه در جنگ ۳۳ روزه و توصیه رهبر معظم انقلاب به نیرو‌های حزب‌الله لبنان به این موضوع اشاره شده است. 
حضرت آقا به این نکته هم اشاره دارند که از دل تدابیر سیدنصرالله بود که حزب‌الله مرحله به مرحله و صبورانه و منطقی و طبیعی رشد کرد و آثار وجودی خود را در مقاطع گوناگون در عقب‌نشاندن رژیم صهیونی به رخ دشمنانش کشید؛ به این سبب است که می‌توان حزب‌الله لبنان را شجره طیبه‌ای دانست که جوهره فضایل تاریخی و هویتی لبنان است. حضرت آقا همچنین چهره‌های علمی لبنان را معرفی می‌کنند و اینکه ایرانی‌ها از زمان‌های دور با لبنان و امتیازهایش آشنا هستند؛ اینکه امروز ما از لبنان مجروح حمایت می‌کنیم. ادای دین ما به تاریخ لبنان و مقاومت آنان است. این هم نه تنها وظیفه ایران؛ بلکه وظیفه تمامی امت‌های اسلامی است؛ مسئله‌ای که چند روز پیش به‌صورت فرض و واجب بر امت اسلامی تکلیف کردند؛ مسئله‌ای که در ایران و در کشور عراق پس از بیانیه آیت‌الله سیستانی به صورت حماسی کمک‌هایی ارسال شد.
رهبر معظم انقلاب همچنین بیان کردند که حزب‌الله و سید شهید با دفاع از غزه و جهاد برای مسجدالاقصی و ضربه به رژیم غاصب و ظالم، به همه منطقه و همه دنیای اسلام خدمت کرد؛ یعنی اینکه سیدنصرالله با همه توان در مقابل برنامه‌های دشمنان ایستادگی کرد. این در حالی است که تکیه آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیت رژیم غاصب و اهداف غارتگرانه، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی است و طرح‌هایی، مانند آبراهام که آمریکایی‌ها نوشته‌اند، بخشی از این سیاست برای نابودی منابع منطقه است. حضرت آقا به این موضوع هم اشاره کردند، که ماندگاری رژیم صهیونیستی یک خیال باطل است؛ چرا که یک رژیم جعلی است و همانطوری که با اقدامات سرداران مقاومت ریشه داعش برچیده شد، این امید را باید داشت که در سال‌های آینده شاهد نابودی رژیم غاصب صهیونیستی باشیم.
به نظر شما آیا پاسخ ایران (عملیات وعده صادق ۲) می‌توانست زودتر از این زمان صورت بگیرد؟
همانطوری که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه اشاره کردند، ما در پاسخ دادن «تعلل نمی‌کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمی‌شویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام می‌گیرد؛ کمااینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.» بنابراین اظهارنظر‌های این چنینی که می‌گویند ایران باید زودتر پاسخ می‌داد، حرف‌هایی است که می‌خواهد مسئولان ایران را تضعیف کند و اقدامات آنان را کمرنگ نشان دهد. این سبک صحبت‌ها مطمناً ریشه در شبهاتی دارد که دشمنان بر سر زبان افراد می‌اندازند و برخی هم خواسته یا نخواسته گرفتار این شبهات می‌شوند و آن را مدام بازگو می‌کنند.