صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۴۷۵
مروری بر مراودات و همفکری‎های شهید سیدحسن نصرالله و هنرمندان ایرانی
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگ

«شهید سیدحسن نصرالله» این قهرمان بزرگ و مجاهد نستوه جهان اسلام، طی سه دهه گذشته، در کنار فعالیت‎های دینی، مبارزاتی و سیاسی خود، تعاملات و ارتباطاتی هم با عرصه فرهنگ و هنر داشته است. برخی گروه‎ها و افراد به نمایندگی از جامعه هنری کشورمان نیز بار‌ها با سیدالشهدای جبهه مقاومت دیدار کرده بودند و پیام‎ها و سفارش‎های آن روحانی شهید، بار‌ها به جشنواره‌ها و محافل هنری ارسال شده بود.

یکی از هنرمندان مطرح ایران و جهان اسلام که به دیدار سیدحسن نصرالله رفته بود، «مرحوم فرج‌الله سلحشور» بود. وی در زمان نمایش سریال «یوسف پیامبر» که محبوبیت فراوانی در کشور‌های اسلامی، از جمله لبنان پیدا کرد، با سفر به آن کشور، با دبیرکل حزب‌الله نیز دیدار و گفت‌‎‎وگویی داشت.

«علی ظاهر» از تهیه‎کنندگان سینما در لبنان در جریان این دیدار بود. او در مراسم بزرگداشت فرج‎الله سلحشور که اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، گفت: «سال ۲۰۰۸ زمانی که سریال حضرت یوسف (ع) در لبنان پخش می‎شد، سلحشور به همراه گروهی از عوامل این سریال به لبنان آمد، هنگامی که سیدحسن نصرالله از حضور سلحشور در لبنان آگاه شد، درخواست کردند تا با سلحشور ملاقات داشته باشند، قرار بود که ملاقات آنها نیم ساعت باشد، اما این ملاقات دو ساعت طول کشید. نصرالله به سلحشور گفت که سریال یوسف قبل از اینکه از «شبکه المنار» پخش شود، برای او به لبنان فرستاده شد. در واقع، او پیش از اینکه سریال در لبنان نمایش داده شود، آن را دیده بود... نصرالله به سلحشور گفت یک روز یکشنبه، زمانی که تعطیل بوده، یازده قسمت از سریال حضرت یوسف را با خانواده تماشا کرده است و زمان تماشای این سریال بسیار گریسته، وقتی سلحشور حرف‎های سیدحسن نصرالله را می‎شنود، گریه می‎کند. سلحشور از نصرالله می‎خواهد تا برای او دعا کند و روز قیامت حضرت فاطمه او را شفاعت کند.»

مرحوم فرج‎الله سلحشور نیز در مصاحبه‎ای درباره این دیدار گفته بود: «از سریال خیلی خوش‎شان آمده بود. فرمودند که یازده قسمت دوبله‌شده به زبان عربی را برای ما آورده‌اند. من، خانواده‌ام، بچه‌ها و نوه‌هایم همه در یک مجلس نشستیم و یازده قسمت را دیدیم. می‌گفتند که من به بچه‌های لبنانی توصیه کردم که سریال را ببینند؛ اعم از مسیحی‌ها، شیعه‌ها و اهل تسنن. فرق نمی‌کند؛ به همه توصیه کردم که این سریال را ببینند. وقت سخنرانی خودم را به این سریال دادم و گفتم من بعد از آن سخنرانی می‌کنم. در ادامه هم فرمودند که یکی از مهم‌ترین نکات این سریال، این بود که خباثت برادر‌های یوسف را که اسلاف بنی‌اسرائیل بودند، خوب نشان داده‌اید.»

بهمن سال ۱۳۸۱ نیز جمعی از نویسندگان ایرانی به دیدار سید نصرالله رفته بودند. از جمله این افراد می‎توان به «رضا امیرخانی»، «محمدرضا بایرامی»، «محسن مؤمنی شریف»، «اکبر خلیلی» و ... اشاره کرد.

همچنین فیلمی که محصول مشترک ایران و لبنان است، به گفته کارگردانش به سفارش سیدحسن نصرالله ساخته شده بود. این فیلم «ابوزینب؛ راز پنهان» به کارگردانی «علی غفاری» است که سال ۱۳۹۵ به نمایش عمومی هم درآمد. محور این فیلم، «شهید عامر کلاکش» یکی از اسوه‎های جبهه مقاومت اسلام در لبنان است که طی عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها به شهادت رسید. «مرتضی شعبانی» تهیه‌کننده فیلم ابوزینب در نشست رونمایی از این فیلم گفته بود: «در جریان ساخت مجموعه مستندی به نام «زیتون تلخ» تحقیقات زیادی روی موضوعات مرتبط با جریان مقاومت داشتیم و زمانی که به دیدار سیدحسن نصرالله رفتیم، ایشان نیز دو موضوع به ما پیشنهاد کردند که یکی همین موضوع بود. ایشان تأکید داشتند که حتماً این فیلم ساخته شود؛ قصه مقاومت یک خانواده شیعی در جنوب لبنان که از تمام ظرفیت‌های خودشان در جنگ استفاده کردند و دو فرزندشان در این راه شهید شدند و دو فرزند دیگر به اسارت در آمدند و مادری که به مدت ۱۴ سال راز شهادت فرزندش را به دلیل مسائل امنیتی حتی از همسرش مخفی نگه داشته بود. تأکید سید حسن نصرالله نیز بر این بود که این خانواده را به عنوان الگو معرفی کنیم.»

از دیگر ارتباطات سیدحسن نصرالله با هنرمندان ایرانی، ارسال پیام به چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت بود. این روحانی شهید در این پیام تصریح کرده بود: «با توجه به هجمه زیاد دشمن علیه جبهه مقاومت امروز حضور چشمگیر اصحاب هنر و رسانه بیشتر احساس می‌شود. تولیدات در این عرصه می‎تواند حقانیت این مسیر را به اثبات برساند. از اهالی هنر خواستار توجه بیشتر به جبهه مقاومت و معرفی آن هستم.» دو سال پیش از آن هم در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، نشان ویژه این رویداد هنری به «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان به منزله اسوه مقاومت اهدا شد که فرزند وی این نشان را از جانب پدرش دریافت کرد. «السید جواد حسن» پسر سیدحسن نصرالله یک بار هم به پشت صحنه فیلم سینمایی «آواز‌های سرزمین من» در حوزه مقاومت رفته بود.