صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۵۳۶

حفاری تونل‌های قطعه ۶ الف پروژه ۷۲۰ کیلومتری «راه‌آهن چابهار به زاهدان»، که یکی از حیاتی‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های این پروژه است، به پایان رسید. این قطعه به دلیل اهمیت استراتژیک آن در اتصال کشور‌های شمال ایران به دریای عمان، جزء پروژه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم بود.

مهندس «علمدار نوروزی دوست»، مدیرعامل مؤسسه «حرا» و مجری این پروژه، با تأکید بر اینکه «قطعه ۶ الف در منطقه خاش، به دلیل وجود ۱۹ رشته تونل به طول ۱۰کیلومتر و پل‌های خاص، از سخت‌ترین بخش‌های این راه‌آهن به شمار می‌رود.» افزود: «وجود کوه‌ها و دره‌های فراوان در این منطقه باعث شده که ۶۷ کیلومتر جاده دسترسی نیز احداث شود که این پروژه را به یکی از پروژه‌های منحصر به فرد در کشور تبدیل کرده است.»

وی همچنین به شرایط خاص مهندسی این پروژه اشاره کرد و گفت: «اجرای تونل‌ها و پل‌های این مسیر به دلیل پیچیدگی و شرایط جغرافیایی، به کابوس مهندسی تونل معروف شده بود. اما با تلاش و تعهد مهندسان جوان مؤسسه حرا و همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، این چالش بزرگ در طول چهار سال با موفقیت پشت سر گذاشته شده و اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.»

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عملیات‌های تکمیلی از جمله لاینینگ تونل‌ها، خاکبرداری، خاکریزی و ساخت ابنیه فنی همچون پل‌های خاص تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید و راه‌آهن چابهار به زاهدان آماده بهره‌برداری کامل خواهد بود.