صبح صادق >>  جبهه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۸۷۰

«سردار سرتیپ شهید عباس نیلفروشان» از فرماندهان سپاه پاسداران از کودکی آرزوی محو رژیم صهیونیستی را داشت و شهادت در این مسیر هدفش بود.

معاون لشکر ۸ نجف اشرف در دوران دفاع مقدس از فروردین ماه امسال به سمَت مستشار ارشد سپاه در لبنان منصوب شد و یکی از فرماندهان راهبردی سپاه بود که شناخت دقیق و واقع‌بینانه‌ای از رژیم صهیونیستی و توانمندی‎های حزب الله داشت.

از آخرین اقدامات وی در زمان فعالیت مستشاری در لبنان می‌توان به «عملیات اربعین» حزب‌الله لبنان اشاره کرد که سردار نیلفروشان در مقام مستشار در طراحی و اجرای آن نقش کلیدی داشت. این عملیات ضربه مهلکی بر پیکره دستگاه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی و یگان ۸۲۰۰ آن وارد کرد.

وی در کنار وظایف متعدد در قامت نیروی سپاه، مدارج عالی تحصیلی را با موفقیت پیمود و ضمن اخذ مدرک دکتری «مدیریت استراتژیک» از دانشگاه امام حسین (ع عضو هیئت علمی این دانشگاه شد و در سمَت دانشیار و مدرس دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین (ع) فعالیت کرد.

نقشه ترور سردار نیلفروشان به سال ۱۴۰۱ برمی گردد، زمانی‎که وی مسئول عملیات کل سپاه بود و با قدرت فرماندهی و حضور میدانی خود مانع از تحقق نقشه های تجزیه طلبانه دشمن شد. این موضوع در کنار سایر ضرباتی که با طراحی او بر پیکره آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد شده، موجب شد تا سال ۱۴۰۱ در فهرست ترور آمریکایی‌ها قرار بگیرد و از آن زمان بود که موضوع ترور وی در دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار گرفت.
کتاب‌های «دکترین جنگ‌های نوظهور»، «دکترین نظامی با رویکرد جنگ‌های ناهمگون» و «دفاع در اندیشه و آثار امام خمینی (ره)» از آثار به یادگار مانده این فرمانده متعهد و مجاهد فی سبیل‌الله است. سردار نیلفروشان نه تنها در بخش نظامی، بلکه در حوزه‌های غیر نظامی هم فعالیت می‌کرد که برای نمونه، می‎توان به کمک به مستضعفان و محرومان در اوج همه‌گیری کرونا اشاره کرد. 
سردار سرتیپ شهید عباس نیلفروشان در جریان عملیات تروریستی و جنایتکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در «ضاحیه» بیروت به آرزوی دیرینه‌اش رسید تا یکی دیگر از یادگاران عرصه جهاد و مقاومت به یاران شهیدش بپیوندد. به گفته خودش او از شش سالگی آرزوی حذف رژیم صهیونیستی را داشت، زمانی که پدرش در خانه از جنگ اعراب و صهیونیست‎ها روایت می‎کرد، او که کودکی شش ساله بود، این آرزو را در دلش پروراند. 
سردار سلامی پس از شهادت این سرباز اسلام در دیدار با خانواده وی، آخرین دیدار خود با شهید نیلفروشان را اینگونه روایت کرد: «در دیدار آخر ایشان که قصد سفر به لبنان را داشت، گفت: من می‎دانم این آخرین سفر است و به شهادت ختم می‎شود و گفت دیگر همدیگر را نمی‎بینیم.»