تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۴  ، 
شناسه خبر : ۳۷۶۴۲

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کردند. تنها قطر با قطعنامه یاد شده که از ایران می‌خواهد تا پیش از پایان یافتن ماه آگوست به تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی خود بپردازد‌، مخالفت کرده است. در صورت عدم تعلیق از سوی ایران، اعضای دائم شورای امنیت در خصوص تحریم ایران و یا دیگر اقدامات احتمالی بار دیگر تصمیم‌گیری خواهند کرد.
ایران گفته بود تا 22 ماه اگوست به بسته پیشنهادی اروپا جواب خواهد داد. اگر چه بارها مقامات تهران تاکید کردند که تعلیق غنی‌سازی به عنوان پیش شرطی برای مذاکرات را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند. با صدور قطعنامه یاد شده به نظر می‌رسد، چین و روسیه نیز در مسیر اعمال دیپلماسی امریکایی که روند تحریم را به صورت گام به گام و در قالب اقداماتی مانند پشتیبانی از طرح بسته پیشنهادی و ضرب‌الاجل دنبال کرده است‌، با واشنگتن همراه شدنده‌اند. در صورت عدم قبول تعلیق از سوی ایران‌، انتظار همراهی روسیه و چین در این گام بسیار غیر متحمل به نظر می‌رسد و مقامات ایرانی در اولین واکنش به این اقدام اعلام کرده‌اند که تعلیق کامل فعالیت‌های غنی‌سازی را نخواهند پذیرفت.
بلافاصله بعد از تصویب قطعنامه فوق جواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل‌، این مصوبه را به دلیل فقدان زمینه‌های حقوقی رد کرد. در حالی که مقامات غربی بارها گفته‌اند یکی از دلایل بد‌بینی به ایران‌، مخفی کردن 18 ساله فعالیت‌های هسته‌ای از دید بازرسان بین‌المللی است‌، جواد ظریف تصریح کرده است که فعالت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ندارد و پرداختن به این موضوع در شورای امنیت توجیه نکردنی است. ظریف نیز بر این موضوع صحه گذاشته است که اراده مسئولین ایرانی بر این است که از "حق مسلم" ایران استفاده کند. ظریف همچنین گفته است که ایران علاقه‌ای به استفاده از صلاح‌های هسته‌ای و یا صلاح‌های کشتار جمعی ندارد. به موجب این قطعنامه ایران باید حتی فعالیت‌های تحقیقاتی خودش را نیز متوقف کند. اگر تهران تا 31 آگوست به توقف برنامه‌های هسته‌ای خود اقدام نکند‌، تحت ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل با تحریم مواجه خواهد شد.
به موجب تفسیر‌هایی از این فصل منشور سازمان ملل و بند‌های مختلف آن امکان استفاده از اقداماتی باز دارنده نیز علیه ایران فراهم خواهد شد. در عین حال مسئولین ایرانی پیشاپیش سخن گفتند از توقف غنی‌سازی را غیر ممکن دانسته‌اند. محسن کوهکن‌، عضو هیات رییسه مجلس در همین رابطه گفته است: "اگر نیم نگاهی به یکساله گذشته و به طرف مقابل ایران داشته باشیم می‌‌بینیم که خط و نشانه‌هایی کشیده و سقف زمانی گذاشته و بعد هم وقتی که ثابت قدمی ‌و ایستادگی ایران را شاهد بوده از مواضع خود کوتاه آمده است. و امیدواریم این عقب‌نشینی‌ها تا حدی پیش برود که موضوع به آژانس برگردد و به بحث‌های‌ حاشیه‌ای و دخالت‌های بی‌جا و بی‌مورد کشور‌های اروپایی پایان داده شود." به اعتقاد وی در اکثریت موارد طرف‌های مذاکره ایران پیشنهاد‌های رادیکالی داشته‌اند: "ایران به عنوان کشوری که حرفی روشن دارد طبیعی است که از نظر مذاکره‌، گفتگو و بحث درباره انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از برگ‌های برنده که تقریبا هم بعضی از تحریم‌گران منصف دنیا تاکید دارند‌، کوتاه نمی‌آیند. نائب رئیس کمسیون برنامه و بودجه‌، ضرب الاجل شورای امنیت به نوعی « تمدید وقت برای پاسخ دادن به 5+1» قلمداد کرده و گفته است: « ما نگفتیم که بسته پیشنهادی اروپا پاسخ نمی‌دهیم‌، بلکه می‌خواهیم با کارشناسی دقیق‌، فرصتی داشته باشیم که برای یک امر حیاتی امروز و نقد‌های آینده خود تصمیم بگیریم‌، چرا که انرژی هسته‌ای نیست که لازمه امروز باشد. باید صاحب نظران و تصمیم‌گیران ما نیز این فرصت را داشته باشند تا با مطالعه و کار کارشناسی به بسته پاسخ دهند و بگویند با چه بخشی از پیشنهادات موافق یا مخالفند و اگر موافق یا مخالفیم به چه علت است‌؟ " وی افزوده است: " تا پاسخ دادن به بسته 5+1 زمان کمی‌ مانده است و ایران جواب خود را خواهد داد. در مجموع برای پاسخ دادن به این بسته پیشنهادی موظفیم مصالح نسل‌های آینده خود را مد نظر قرار دهیم. کاظم جلالی نیز به تصویب قطعنامه شورای امنیت که بیش از این توسط مقامات ایرانی، بعید شمرده می‌شود واکنش نشان داده و گفته است که رفتن پرونده ایران به شورای امنیت به هیچ وجه مبنای حقوقی نداشته و ندارد. از همان ابتدا یک خط انحرافی در این پرونده با رفتن آن به شورای امنیت در پیش گرفته شده. جلالی گفته است: « پرونده هسته‌ای ایران هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست و این اوج برخورد دوگانه با استاندارد‌ها است. در حالی که رژیم صهیونیستی دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و هیچ‌کدام از قوانین بین‌المللی در این ارتباط رعایت نمی‌کند و امضا نکرده است‌، می‌خواهند کشورهایی مانند ایران را از اولین حقوق هسته‌ای خود محروم کنند‌؛ درحالی که ایران عضوNPT است و قوانین آن را رعایت کرده و در چارچوب قوانین بین‌المللی حرکت می‌کند. وی تاکید دارد که ایران قطعنامه را نخواهد پذیرفت. "قطعنامه شورای امنیت مورد پذیرش ما نیست و این قطعنامه فضا را به سمتی می‌برد که به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. آمریکایی‌ها مطمئن باشند که ایران بازی برد – باخت را نخواهد پذیرفت و اگر قرار باشد که در این بازی بازنده‌ای وجود داشته باشد‌، بازنده کسانی هستند که مسیر پرونده ایران را از راه گفت‌وگو و حرکت مصالحه‌جویانه خارج کرده باشند. "در صورت پاسخ منفی ایران به درخواست شورای امنیت سازمان ملل‌، اعضای این شورا در جلسه‌ای در مورد تصمیم مقتضی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به شور خواهد نشست. با توجه به رفت و برگشت‌های سیاسی در مسیر ارائه راه‌حل و عدم پذیرش ایران برای قطع فعالیت‌های غنی‌سازی به منظور آغاز مذاکرات‌، به نظر می‌رسد، کشورهای چین و روسیه نیز‌، که پیش از این از ایران خواسته بودند هرچه سریعتر به بسته پیشنهادی غرب پاسخ بدهد‌، با آمریکا بپیوندند. اگر چه مقامات ایرانی، قبل از ارسال پرونده هسته‌ای به شورای امنیت اظهار داشته‌اند که جمهوری اسلامی ‌از تحریم هراسی ندارند.