نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران امروز ۵ آبان ۱۴۰۴ با اصحاب رسانه برگزار شد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت حقوقی جایگاه سخنگویی در ساختار شهرداری گفت: قانون انتخابات شوراها، قانونی مشخص و دقیق است و تمام عناوین و جزئیات مرتبط با انتخابات در آن با دقت ذکر شده است. در کنار این موضوع، لازم است توضیح دهم که در ساختار رسمی شهرداری تهران پستی تحت عنوان سخنگو وجود ندارد؛ یعنی هیچ پست اجرایی یا مصوبی در چارت اداری شهرداری به این عنوان تعریف نشده است.
وی افزود: از همان سال ۱۴۰۱، شهردار تهران، با توجه ویژهای که به افکار عمومی و احترام به اصحاب رسانه داشتند، تصمیم گرفتند فردی را به عنوان سخنگوی شهرداری معرفی کنند. این حکم از ابتدا یک حکم انشایی بوده و نه یک پست حقوقی با جایگاه قانونی در ساختار شهرداری تهران.
سخنگوی شهرداری ادامه داد: در این سالها، بنده براساس همین حکم انشایی در خدمت خبرنگاران و رسانهها بودهام و از این پس نیز همینگونه خواهد بود. البته ما تابع قانون و نهادهای نظارتی و قانونی هستیم و هر تصمیم یا تفسیری که این نهادها در خصوص قانون داشته باشند، مورد تبعیت قرار میگیرد.
وی تأکید کرد: این توضیح ضروری بود تا روشن شود که عنوان سخنگویی، عنوانی ناشی از یک حکم انشایی است و در چهارچوب ساختار مصوب شهرداری تهران وجود ندارد. بنابراین، جای هیچگونه نگرانی برای خبرنگاران عزیزی که در این زمینه پرسش داشتند وجود ندارد.
سفر شهردار تهران به چین با دعوت رسمی و با هدف گسترش همکاریهای شهری انجام شد
سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سفر شهردار تهران به کشور چین اظهار کرد: این سفر در دوره مدیریت فعلی شهری و همانند دفعات پیشین، به دعوت طرف چینی انجام شد. هدف اصلی سفر، حضور شهردار تهران در اجلاس جهانی سازمان شهرها و دولتهای محلی (UCLG) بود که بزرگترین نهاد بینالمللی در حوزه شهرداریها محسوب میشود و ارتباط نزدیکی نیز با سازمان ملل متحد دارد. شمار قابلتوجهی از شهرها در پنج قاره جهان عضو این سازمان هستند.
وی افزود: شهرداری تهران نیز بهصورت رسمی عضو این سازمان است و در دو سمت مشخص در آن فعالیت دارد؛ نخست بهعنوان نایبرئیس دفتر منطقهای سازمان UCLG در منطقه غرب آسیا، و دوم بهعنوان نایبرئیس سازمان جهانی متروپولیس که خود یکی از زیرمجموعهها و همکاران UCLG به شمار میرود. بر همین اساس، شهردار تهران به دعوت دبیرکل سازمان UCLG و همچنین شهردار شهر شیآن (میزبان اجلاس جهانی) در این رویداد حضور یافت.
محمدخانی ادامه داد: این اجلاس سهروزه در سطحی بسیار بالا برگزار شد و شهرداران متعددی از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند. شهردار تهران در دو نشست تخصصی سخنرانی کرد؛ یکی در حوزه محیطزیست و زیرساختهای شهری بهویژه در موضوع آب، که در آن گزارشی از عملکرد شهرداری تهران در زمینه بازچرخانی آب ارائه شد.
وی بیان کرد: شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنرانیهای خود، به موضوع فلسطین و بهویژه وضعیت غزه اشاره کردند و اظهار داشتند که در حالی درباره توسعه و زیرساختهای شهری صحبت میکنیم که رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان مردم جهان، یک شهر را به قتل رسانده است. سخنان ایشان با استقبال گسترده حاضران مواجه شد و چند شهردار دیگر نیز درباره فلسطین سخن گفتند.
وی خاطرنشان کرد: پس از سخنرانی، هیئت فلسطینی حاضر در اجلاس شامل نمایندگانی از شهرهای کرانه باختری از آقای زاکانی استقبال کردند و با اهدای چفیه فلسطینی و پرچم فلسطین، از مواضع وی قدردانی نمودند.
سخنگوی شهرداری درباره بخشهای دیگر این سفر توضیح داد: سفر شهردار تهران با استقبال رسمی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در چین، آقای محمودی، آغاز شد. در سفارت جلسه کاری مفصلی برگزار شد که موضوع آن بررسی زمینههای همکاری میان شهرهای ایرانی و چینی بود. در این نشست، پیشنهادات متعددی برای تسریع همکاریها، بهویژه میان مجمع کلانشهرهای ایران (به ریاست دکتر زاکانی) و شهرهای بزرگ چین، مطرح و مورد توافق اولیه قرار گرفت. این مجمع شامل ۲۰ کلانشهر کشور است.
محمدخانی افزود: در ادامه سفر، شهردار تهران از خط تولید واگنهای مترو بازدید کرد. در این کارخانه، دو رام قطار مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی از آنها بهطور کامل آماده شده و دیگری در مراحل نهایی ساخت بود. طبق برنامهریزی انجامشده، این واگنها در دیماه به تهران ارسال خواهند شد و پیشبینی میشود تا بهمنماه امسال وارد خطوط متروی تهران شوند. همچنین، واگنهای ملی نیز بهزودی به خطوط مترو افزوده خواهند شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ادامه سفر، بازدیدی از کارخانه تولید اتوبوسهای برقی در یکی از شهرهای چین صورت گرفت. در این بازدید، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس باقیمانده از بسته نخست ۵۰۰ دستگاهی اتوبوسهای برقی، به افتخار حضور شهردار تهران توسط شرکت چینی رونمایی شد. این اتوبوسها بهصورت نمادین در کارخانه تحویل داده شدند تا مسیر حملونقل دریایی آنها به سمت تهران آغاز شود. با اضافه شدن این ۱۱۰ دستگاه، شمار اتوبوسهای برقی تهران به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
محمدخانی ادامه داد: در این کارخانه، همچنین قرارداد خدمات پس از فروش و داخلیسازی اتوبوسهای برقی میان شهرداری تهران و طرف چینی به امضا رسید. براساس این توافق، کنسرسیومی میان شهرداری تهران، شرکت واگنسازی تهران، بخش خصوصی ایرانی و دو شرکت چینی (یکی تأمینکننده مالی و دیگری سازنده با نام شرکت هایدگر) تشکیل شد. بر این اساس، مقرر شد خط تولید داخلی همین مدل اتوبوسهای برقی که اکنون در تهران مورد استفاده شهروندان قرار دارد و از کیفیت مناسبی برخوردار است، در تهران راهاندازی شود.
وی گفت: این توافقات گامی مهم در جهت توسعه ناوگان حملونقل عمومی پاک و تحقق سیاستهای کاهش آلایندگی در تهران است و آثار آن بهزودی در شهر مشاهده خواهد شد.
۷۵ اتوبوس سهکابین برقی تا ابتدای بهار وارد خطوط تندروی تهران میشود
سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد که پس از تحقق داخلیسازی اتوبوسهای برقی، قرارداد مربوطه نهایی شده و خبر دوم از این بازدید، عقد قرارداد خرید ۷۵ دستگاه اتوبوس سهکابین ۲۶ متری برقی است که قرار است تا ابتدای بهار سال آینده وارد خطوط تندروی شهر شود.
وی در تشریح جزئیات گفت: این مدل جدید اتوبوسها برای نخستین بار پس از اتوبوسهای دوکابین، بهصورت برقی در تهران مورد استفاده قرار میگیرند و ظرفیت جابجایی مسافر را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهند؛ از اینرو برای خطوط پرتردد و ویآرتی مناسباند. محمدخانی افزود که مهمترین مزیت این اتوبوسها علاوه بر ظرفیت بالاتر، برقی بودن آنها است که آلایندگی زیستمحیطی و آلودگی صوتی را کاهش میدهد.
سخنگوی شهرداری همچنین خبر داد که در جریان بازدید، شهردار تهران با سازندگان و متولیان ساخت تاکسیهای برقی مذاکرات مفصلی داشتهاند تا روند واردات بستههای بعدی تاکسیهای برقی و اجرای بندهای تفاهمنامهها تسریع یابد. وی تصریح کرد که از حدود سقف ۱۳ میلیارد دلاری تفاهمنامه کلان با طرف چینی، تاکنون بخشهایی به ارزش کمتر از ۲ میلیارد دلار نهایی شده و مجموع قراردادهای فعلی (اتوبوس و تاکسی و دیگر اقلام) حدود یک میلیارد دلار است؛ با اجرایی شدن کامل این پروژهها پیشبینی میشود این رقم به حدود ۲ میلیارد دلار برسد.
محمدخانی تاکید کرد: شهرداری چشمانداز بلندمدتی برای ادامه و توسعه بندهای تفاهمنامه ۱۳ میلیارد دلاری دارد و توجه ویژهای به داخلیسازی و ایجاد خطوط تولید در داخل کشور دارد تا ضمن تقویت صنعت داخلی، روند نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران پایدار و زیستمحیطی شود.
مدیریت شهری نباید انتخاباتی شود
محمدخانی، با اشاره به استعفای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، گفت: خانم مالکی از مدیران موفق و خوشکارنامه شهرداری تهران هستند که بهعنوان یکی از مدیران زن فعال در مجموعه مدیریت شهری شناخته میشوند. ایشان از سمت خود استعفا دادند تا در فرآیند انتخابات شرکت کنند.
وی افزود: غیر از خانم مالکی، تاکنون فرد دیگری در شهرداری تهران استعفا نداده است، اما ممکن است در زمان ثبتنام انتخابات، برخی از مدیران به چنین تصمیمی برسند. البته بر اساس قانون، تنها برخی از پستهای مدیریتی در شهرداری مشمول الزام به استعفا پیش از ثبتنام هستند و بسیاری از مدیران برای نامنویسی در انتخابات نیاز به استعفا ندارند.
سخنگوی شهرداری تأکید کرد: این تصور که هر مدیری در شهرداری تهران برای شرکت در انتخابات شوراها باید استعفا دهد، با متن صریح و شفاف قانون مطابقت ندارد. بنابراین ممکن است در ماههای آینده و همزمان با آغاز فرآیند ثبتنام که احتمالاً در زمستان امسال خواهد بود؛ برخی مدیران بدون نیاز به استعفا اقدام به نامنویسی کنند.
محمدخانی در ادامه با اشاره به فضای انتخاباتی کشور گفت: انتخابات در ایران همواره عرصه گفتوگو، تضارب آرا و قضاوت مردم بوده است. هرچه این فرآیند شفافتر و مبتنی بر رقابت سالمتر باشد، مردم شناخت دقیقتری نسبت به گزینهها پیدا میکنند و تصمیم آگاهانهتری خواهند گرفت. اما انتخاباتی شدن فضای اجرایی، قطعاً به ضرر مدیریت شهری و در نهایت به ضرر خود شهروندان است.
او با انتقاد از برخی برداشتها مبنی بر آغاز فضای انتخاباتی در مدیریت شهری خاطرنشان کرد: بهمحض اعلام زمان استعفای مدیران، برخی تصور کردهاند که سوت آغاز تبلیغات انتخاباتی زده شده است، در حالی که چنین رویکردی میتواند تمرکز مدیریت شهری را از مسائل اصلی شهر منحرف کند. این مسئله هم به کار کارشناسی لطمه میزند و هم به آرامش مورد نیاز برای پیشبرد پروژههای شهری آسیب میزند.
محمدخانی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری تهران، از شورای شهر تا شهردار و سایر مدیران، با جدیت تلاش میکنند تا فارغ از فضاهای سیاسی و انتخاباتی، بر حل مشکلات مردم تمرکز داشته باشند. ما میدانیم که در برابر خداوند و مردم پاسخگو هستیم و هر روز و ساعت باقیمانده از این دوره باید صرف خدمت شود.
سخنگوی شهرداری تهران، در پاسخ به پرسشی درباره پروژههای قابل افتتاح در سال جاری، اعلام کرد: میدان فتح، مراحل نهایی خود را طی میکند و پیشبینی میشود آبان ماه بهطور کامل افتتاح شود. تنها یک تا دو ورودی باقی مانده که باید نهایی شود.
محمدخانی با اشاره به بزرگراه شهید شوشتری، گفت: بخش عمده پروژه تکمیل شده و تنها چند معارض جزئی باقی مانده است. انتظار میرود تا پایان سال افتتاح شود.
وی به بزرگراه یادگار امام اشاره کرد و گفت: فاز ادامه این بزرگراه شامل اصلاح تعداد قابل توجهی از تقاطعها خواهد بود و با افتتاح آن رکورد ماندگاری در حوزه عمران شهری ثبت میشود.
محمدخانی همچنین به پروژههای حوزه حملونقل و خدمات شهری اشاره و بیان کرد: واگنهای مترو و اتوبوسهای برقی و سهکابین، در مسیر بهرهبرداری و وارد خطوط شهری خواهند شد. همچنین فاز دوم دره فرحزاد و پروژه چهارباغ آماده افتتاح در نیمه دوم سال هستند و به زودی به بهرهبرداری خواهند رسید.
سخنگوی شهرداری تاکید کرد که از اواسط پاییز تا پایان سال، تقریبا هر هفته شاهد افتتاح پروژههای جدی خواهیم بود و اخبار امیدبخش متعددی برای مردم ارائه خواهد شد.
محمدخانی همچنین درباره اقدامات شهرداری در حوزه مسکن کارکنان توضیح داد: این پروژهها ویژه کارکنان شهرداری است و با پروژههای مسکن شهری برای شهروندان متفاوت است. شهرداری متعهد است مشکل مسکن کارکنان خود را که طی سالها مورد بیمهری قرار گرفتهاند، حل کند.
وی افزود: سه رویکرد عمده برای مسکن کارکنان در گذشته وجود داشته است؛ نخست اختصاص مسکن به مدیران ارشد بر اساس جایگاه و پست آنها، که شهردار محترم از ابتدا آن را ناعادلانه دانسته و قبول نکردند. همچنین ساخت مسکن به عهده مناطق و سازمانها گذاشته میشد، که این روش نیز منصفانه نبود، زیرا بهرهمندی کارکنان مناطق مختلف یکسان نبود.
محمدخانی تاکید کرد: مدیریت شهری تلاش میکند تا عدالت در اختصاص پروژههای مسکن برای همه کارکنان رعایت شود و این روند بهطور شفاف و متناسب با نیازها ادامه خواهد داشت.
محمدخانی در تشریح جزئیات پروژه مسکن کارکنان شهرداری گفت: توکنگذاری برای مسکن به این معناست که پرسنل سهمی از یک پروژه مسکونی را متناسب با توان مالی خود خریداری میکنند. این روش امکان مشارکت افرادی را فراهم میکند که توان خرید یک واحد مسکونی کامل را در ابتدا ندارند.
وی افزود: در این پروژه، سقف مشخصی برای خرید توکنها تعیین شده است تا همه کارکنان، چه مدیر و چه کارمند، بتوانند سهمی از پروژه داشته باشند. یکی از مزیتهای مهم این مدل این است که از ابتدای کار، سند زمین به نام پروژه مشخص شده و مشکلاتی که معمولاً در تعاونیهای مسکن وجود دارد، در اینجا وجود ندارد.
محمدخانی با اشاره به استقبال پرسنل ادامه داد: با توجه به روش عادلانه توزیع سهمها، مشارکت بسیار بالایی از سوی همکاران مشاهده شد و پیشبینی میکنیم این پروژه با رضایت کامل کارکنان پیشرفت کند.
محمدخانی از افتتاح سازه متحرک تبلیغاتی در تهران خبر داد
سخنگوی شهرداری تهران از اجرای پروژهای نوآورانه در سازمان زیباسازی شهرداری خبر داد و گفت: برای اولین بار در ایران، یک سازه متحرک تبلیغاتی در سطح شهر راهاندازی شده است. این تریلی بزرگ دارای نمایشگر LED در سه جهت است و امکان نمایش تصاویر گرافیکی و هنری جذاب را در نقاط مختلف شهر فراهم میکند.
وی افزود: اولین کمپین این سازه با عنوان ملی و افتخارآمیز در مقابل ایرانیان زانو بزنید اجرا شده است. این شعار ریشه تاریخی دارد و به مرور مقاطع مختلفی اشاره میکند که دشمنان ایران قصد سلطه و تسخیر کشور را داشتند، اما در برابر قدرت ملت ایران شکست خوردند.
محمدخانی ادامه داد: جزئیات کامل این پروژه به منظور حفظ جذابیت اثر، فعلاً منتشر نمیشود، اما نقطه پایانی این کمپین، یک اثر هنری باشکوه در میدان انقلاب تهران خواهد بود که به زودی رونمایی خواهد شد.
وی از شهروندان و رسانهها دعوت کرد تا از این سازه نوآورانه و اثر هنری بازدید کنند و گفت: این پروژه نمونهای جذاب از نوآوری و هنر شهری در خدمت فرهنگ و تاریخ کشور است.
افتتاح ایستگاههای متروی تهران تا پایان سال تکمیل میشود؛ ایستگاه مریم مقدس و تختی آماده بهرهبرداری
محمدخانی، درباره وضعیت پروژههای متروی شهر گفت: سه ایستگاه باقیمانده از خطوط شش و هفت مترو شامل ایستگاه مریم مقدس، ایستگاه سرباز و ایستگاه تختی هستند. با افتتاح این ایستگاهها و همچنین یک ورودی ایستگاه شهریور در خط ۷، پروژه این دو خط به پایان رسیده و میتوان جشن تکمیل همه ایستگاههای خطوط هفتگانه متروی تهران را در پایان سال برگزار کرد.
وی ادامه داد: ایستگاه مریم مقدس وضعیت بسیار خوبی دارد و ایستگاههای تختی و سرباز نیز مراحل نهایی خود را طی میکنند. این ایستگاهها در ماههای آینده به بهرهبرداری میرسند.
محمدخانی افزود: در خط شش و هفت، علاوه بر نقشه اولیه، مسیرهای تکمیلی نیز پس از تصویب ساخته میشوند، اما تمام ۱۶۳ ایستگاه نقشه اصلی در این دوره به پایان خواهد رسید و افتتاح میشوند.
پاسخ به اظهارات برخی نمایندگان شورای شهر
سخنگوی شهرداری به اظهارات برخی نمایندگان شورای شهر مبنی بر پیشرفت کم یا نازککاری ایستگاهها واکنش نشان داد: «برخی اظهار نظرها ناشی از عدم آگاهی و تخصص در حوزه مترو است و میتواند باعث دلسردی کارکنان زحمتکش شود. به عنوان مثال، ایستگاه مریم مقدس در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت داشته و شامل سازه نگهبان بوده و حتی حفاری و ساخت بخش داخلی، سالن بلیط، طبقه دوم، ورودیها و تجهیزات خریداری نشده، انجام نشده بود.
وی تاکید کرد: تمامی تجهیزات نصب شده و طراحیهای داخلی، از جمله معماری و نامگذاری ایستگاه، در دوره اخیر و به دستور شهردار تهران انجام شده است. نام این ایستگاه از شهید نجاتاللهی به مریم مقدس تغییر یافته تا با فرهنگ هموطنان مسیحی همخوانی داشته باشد
محمدخانی گفت: مهم نیست این پروژهها در چه دورهای آغاز شده یا چه کسی مسئول آن بوده، آنچه اهمیت دارد، ارائه سریع خدمات به مردم است. این ایستگاهها و خطوط مترو بهطور قابل توجهی ظرفیت حمل و نقل و معماری شهری تهران را ارتقا دادهاند. اظهار نظرهای سیاسی یا بحث بر سر اینکه کدام مدیر کار را انجام داده، نباید باعث تضعیف روحیه کارکنان و دلخوری مردم شود.
تحول جدی در حوزه نظافت شهری و مبارزه با فساد زباله در تهران
سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت پسماند در تهران، گفت: هرچقدر هم تلاش کنیم، باز هم در این حوزه اشکالات و ضعفهایی وجود دارد و حق با هموطنان، شهروندان و رسانههاست که انتظار اصلاحات بیشتر دارند.
وی افزود: یک تحول مهم و جدی در حوزه نظافت و مدیریت پسماند در حال رخ دادن است که ابعاد پیچیده و گستردهای دارد. مبارزه با فساد و مافیای زباله در دستور کار قرار گرفته و شهرداری تهران به هیچ وجه در این مسیر مسامحه نخواهد کرد. جزئیات این اقدامات هنوز به دلیل ملاحظات اجرایی قابل ارائه نیست، اما امیدواریم در هفتههای آینده رئیس سازمان پسماند و مدیران خدمات شهری گزارش کاملی درباره این اقدام بزرگ ارائه دهند.
محمدخانی تأکید کرد: اعداد و ارقام جذاب و قابل توجهی به زودی منتشر خواهد شد و انتظار میرود این اقدامات همراه با شفافیت، به تمیزی و نظافت بیشتر شهر منجر شود.
سخنگوی شهرداری به انتشار برخی تصاویر انتقادی از وضعیت زبالهها اشاره کرد و گفت: برخی تصاویر مربوط به زمانبندی جمعآوری زبالهها است و در همان حد فاصل زمانی که زبالهها روی زمین باقی هستند ثبت شدهاند. بعد از گذشت چند ساعت همان نقاط کاملاً تمیز و مرتب میشوند. بنابراین نباید از این تصاویر برداشت نادرست شود.
محمدخانی افزود: این اقدامات یک تحول بنیادی و مبنایی در مدیریت پسماند تهران است و به زودی توسط آقای گودرزی جزئیات بیشتری در رسانهها ارائه خواهد شد.
دعوت از خانم مهاجرانی برای بازدید از ظرفیتهای حملونقل عمومی و توضیح روند بازسازی خانههای آسیبدیده
سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به توییت اخیر سخنگوی دولت، گفت: آقای زاکانی همواره بر همکاری حداکثری با دولت تأکید دارند و من نیز موظفم ادبیات خود را متناسب با این رویکرد بیان کنم. توییت خانم مهاجرانی را مطالعه کردم و برای ما و همکاران حوزه حملونقل کمی دردناک بود.
وی ادامه داد: از خانم مهاجرانی تقاضا دارم با حضور در شهرداری تهران و بازدید از پروژههای حملونقل عمومی، با دستاوردها و مشکلات این حوزه بیشتر آشنا شوند. همچنین در همان بازدید میتوانند گزارشی تهیه کنند تا روشن شود دولت در این زمینه چه اقداماتی انجام داده و در اجرای تکالیف قانونی خود مانند قانون هوای پاک و سایر قوانین مرتبط با حملونقل عمومی چه میزان همکاری کرده است. بهویژه موضوع سهم دولت در خرید اتوبوسها که بر اساس قانون باید ۸۰ درصد هزینه آن را تأمین کند.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین در خصوص پروژه بازسازی خانههای آسیبدیده در زمان جنگ گفت: وظیفه شهرداری تهران در این زمینه انجام شده است. بازسازی جزئی و متوسط تمام ساختمانها به اتمام رسیده و مقاومسازیها تعیین تکلیف شده است. پیمانکاران مشخص شده و تفاهمهای لازم انجام شده است.
وی افزود: تنها هفت ساختمان در مناطق مشخص باقی مانده که مراحل نهایی آنها هنوز تکمیل نشده و در روزهای آینده تعیین تکلیف و شروع خواهند شد. از سوی دیگر، تعداد خانوادههایی که در هتلها مستقر هستند، فقط شش خانواده است که با حل مشکل آنها، پروژه اسکان موقت نیز به پایان میرسد.
محمدخانی تأکید کرد: مسئله بازسازی خانهها در چارچوب تکالیف قانونی شهرداری تهران به طور کامل انجام شده و از این پس مسیر پروژهها با مشارکت صاحبان ملک و همکاری پیمانکاران ادامه پیدا خواهد کرد.
محمدخانی، با بیان اینکه دو رویکرد در حوزه بازسازی و نوسازی وجود دارد، گفت: رویکرد اول تکلیفی است که شهرداری داوطلبانه بر عهده گرفته و مطابق تفاهم با دولت در حال پیشبرد است. این مسیر همان روند قبلی خود را ادامه میدهد و شهرداری در حال انجام وظایف خود در این زمینه است.
وی افزود: رویکرد دوم پیشنهادی است که شهردار محترم تهران در هیئت دولت مطرح کردهاند و میتواند یک ایده نوآورانه و مدیریت واحد شهری را ایجاد کند. این پیشنهاد شامل واگذاری کامل نگهداری، بازسازی و نوسازی مدارس در شهر تهران به شهرداری است.
محمدخانی تصریح کرد: شهرداری تهران با استفاده از ظرفیتهای فنی و تخصصی و تجربه مدیریت شهری، میتواند عقبماندگی مدارس دولتی را در بازه زمانی سه تا چهار سال به میزان قابل توجهی جبران کند. ساخت مجتمعهای آموزشی و بازسازی مدارس در قالب مدیریت یکپارچه شهری، میتواند کیفیت آموزشی و زیرساختهای مدارس را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.
سخنگوی شهرداری تاکید کرد: در صورت همراهی دولت و وزارت آموزش و پرورش، این اقدام میتواند مشابه بازسازی خانههای آسیبدیده، یک تحول مثبت و ملموس در حوزه شهری ایجاد کند و شاهد مدارس کاملاً بازسازیشده و نوسازیشده برای مردم باشیم.
توضیحات درباره وضعیت خط ۵ متروی تهران و اورهال واگنها
سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به اظهارات اخیر برخی اعضای شورای شهر درباره خط ۵ مترو گفت: حدود ۷۰ درصد خط مترو در استان البرز واقع شده، اما مدیریت و نگهداری خط به عهده شهرداری تهران است و ما سعی داریم نگاه جامع و ملی به حل مسائل شهروندان داشته باشیم.
وی افزود: به عنوان نمونه، امسال با موافقت شورای شهر، پنج همت از بودجه شهر تهران برای خط انتقال آب از غرب و شرق تهران به پایتخت اختصاص یافت که بخش قابل توجهی از آن توسط شهرداری تأمین شد. شهرداری تهران هر جا که نیاز مردم باشد و توان حل مسئله وجود داشته باشد، با نگاه ملی و کلانشهر عمل میکند، اما لازم است سایر نهادهای ذیربط نیز تکالیف قانونی خود را انجام دهند.
محمدخانی درباره مشکل اخیر خط ۵ توضیح داد: مشکل اصلی به واگنها مربوط نبود، بلکه نقص در پست برق فرعی یکی از خطوط انتقال برق به خط اصلی اتفاق افتاد. بررسیها در حال انجام است تا علت فنی یا غیر فنی مشخص شود.
وی همچنین در واکنش به اظهارات درباره اورهال واگنها گفت: اعداد و ارقام ارائه شده درباره اورهال و بودجه متأسفانه نادرست بود. به طور دقیق، از مجموع حدود ۱۵۷ واگن فعال در خطوط مترو، ۴۵۴ مورد در این دوره اورهال شده است که رکورد بزرگی محسوب میشود و بودجه اختصاص یافته برای اورهال نیز ۶ هزار میلیارد تومان است.
محمدخانی در اظهار داشت: امیدواریم اطلاعات اشتباه اصلاح شود و واقعیتها به مردم اعلام شود. اگر اخبار امیدوارکنندهای وجود دارد، ابایی از انتشار آن نیست، زیرا در نهایت این اطلاعرسانی باید به نفع مردم باشد.
محمدخانی در پاسخ به نگرانیها درباره وضعیت سالمندان گفت: دغدغه سالمندان قابل درک است و همه باید نگران آینده خود باشند. درباره موضوع تغییر پیمانکار، این موضوع با نظر مدیریت متوقف شد و وقفه ایجاد شده به سرعت حل خواهد شد.
وی افزود: اگر در مکانهای دیگر نیز مشکلی وجود دارد، شهروندان میتوانند آن را به شهرداری منتقل کنند تا پیگیری شود. رویکرد مناطق مختلف شهرداری بر تکریم سالمندان و ایجاد ظرفیتهای مناسب برای آنها متمرکز است.
محمدخانی با تأکید بر اقدام سریع در حل مسائل مرتبط با سالمندان گفت: مورد پارک شفق که مربوط به تغییر پیمانکار بود در حال حل شدن است و هر مشکل دیگری نیز از طریق همکاران ما بررسی و پیگیری خواهد شد تا اقدامات شهرداری در زمینه رفاه سالمندان به بهترین شکل اجرا شود.
هشدار محمدخانی درباره حریم تهران: «یک فاجعه در حال وقوع است»
محمدخانی با تأکید بر اهمیت حریم تهران برای پایتخت کشور و کلانشهر بودن آن گفت: یک اتفاق فاجعهبار درباره حریم تهران در حال وقوع است که باید جلوی آن گرفته شود. اگر همه ما دغدغه مسائل شهر و حتی مسائل فکری در مورد کلانشهر تهران را داریم، باید در مقابل این مسیر غیرقانونی و غلط ایستادگی کنیم.
محمدخانی افزود که همه شهرهای کشور دارای حریم قانونی مشخص هستند، اما به نظر میرسد در پایتخت این قاعده رعایت نمیشود، و این موضوع میتواند تبعات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی برای تهران و کشور داشته باشد.
وی به نامهای به امضای سید کامل تقوینژاد، دبیر هیئت دولت، اشاره کرد که به سرکار خانم صادق، آقای مومنی و آقای زاکانی ابلاغ شده است. طبق این نامه، کارگروهی با این سه عضو برای بررسی و تصمیمگیری در خصوص ساخت و ساز در حریم شهر تهران تشکیل شود و نتایج آن ظرف حداکثر ۷۲ ساعت به دفتر معاون اول رئیس جمهور و دفتر هیئت دولت گزارش شود.
محمدخانی افزود: نامه برای تاریخ ۴ مرداد امسال است و با گذشت دهها ساعت از موعد مقرر، جلسه هنوز تشکیل نشده است.
وی با اشاره به اقدام استاندار تهران در پی عدم تشکیل این جلسه، گفت: متأسفانه استاندار محترم تهران مسیر غیرقانونی را در حریم شهر تهران طی میکند و ساختاری اداری با محوریت استانداری برای موضوع حریم ایجاد شده است، که خلاف صریح سیاستهای کلان دولت و رئیس جمهور برای کاهش تصدیگری دولت است.
محمدخانی سپس به قانون نظارت بر گسترش شهر تهران مصوب ۱۳۵۲ اشاره کرد و تصریح کرد که طبق این قانون، متولی حریم شهر تهران شهرداری است و شهرداری موظف است هرگونه تغییر یا ساخت و ساز خارج از محدوده خدمات شهری را کنترل و در صورت لزوم تخریب کند.
وی گفت: حتی حکم قضایی لازم نیست؛ قانون صراحت دارد که شهرداری باید جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم را بگیرد.
وی هشدار داد: با این اقدامات، حریم تهران عملاً نادیده گرفته شده و ساخت و سازهای غیرقانونی در حال انجام است. این موضوع تبعات زیرساختی، جمعیتی و امنیتی برای پایتخت خواهد داشت.
محمدخانی ضمن درخواست از رسانهها و مسئولین قضایی برای ورود فوری به موضوع گفت: «انتظار داریم دستگاه قضایی جلوی این رویه غلط و غیرقانونی را بگیرد. ساختار جدیدی که ایجاد شده، مخالف مصلحت کشور است و مسیر غیرقانونی و فسادزا را دنبال میکند.
وی در پایان با اشاره به تلاشهای شهرداری تهران برای کنترل توسعه حریم با روشهای نوین، هوشمندسازی و فناوریهای جدید افزود: همزمان با این اقدامات قانونی و علمی، یک رویه خلاف قانون در شهر در حال شکلگیری است که باید جلوی آن گرفته شود. حذف حریم تهران غیرقانونی و غیرمنطقی است و به نظر میرسد مافیای ساخت و ساز پشت آن قرار دارد.
محمدخانی با تأکید بر مسئولیت استاندار تهران و نقش رسانهها گفت: هرچه سریعتر باید جلوی این مسیر غلط گرفته شود. این تصمیم غیرقانونی تبعات جدی برای امروز و آینده شهر تهران خواهد داشت.