جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی به خوبی میدانیم تعداد قطارهای درون و برون شهری محدود است و نمیتواند پاسخگوی نیاز سفرهای درون شهری مردم باشد پس خودمان خوب میدانیم این آلودگی را نباید تماما به گردن مردم انداخت، زیرا مسوولان امر تلاش قانع کنندهای برای توسعه حمل و نقل عمومی نداشتهاند
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص تبعات و پیامدهای منفی آلودگی هوا بر اقتصاد کشور به چند راهکار در خصوص کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در این موضوع شکی نیست که آلودگی هوا از بسیاری جهات نگران کننده است، زیرا خطرات بسیاری چه در حوزه تشدید بیماریها و از دست رفتن سلامت جامعه دارد، زیرا تشدید بیماریها بار مالی بسیار زیادی بر دولت و خانوارها وارد میکند، بنابراین از منظر اقتصادی آلودگی هوا به زیان جامعه و اقتصاد کشور تمام میشود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: از سوی دیگر نباید فراموش کنیم هر روزی که به دلیل آلودگی هوا مدارس و آموزشگاهها و ادارات دولتی و بخش خصوصی تعطیل میشوند بسیاری از ظرفیتهای آموزش و پرورش و تولید و کار از دست میرود، بنابراین دراین حوزه نیز دامنه خسارتهای اقتصادی بر دولت و کشور بالا میرود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: شاید با جرأت بتوان گفت یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا و تشدید این وضعیت در کشور غلط بودن مدلها و الگوهای توسعهای کشور است. به عنوان مثال در موضوع توسعه حمل و نقل عمومی کار خاصی انجام نشده، با این حال که مسئولین امر در این خصوص کاری نکردهاند، چگونه از مردم انتظار دارند خودروی شخصی را برای جا به جایی در شهر و انجام کارهای معمولشان وارد خیابان نکنند؟
نماینده مردم شریف شیراز و ورزقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی به خوبی میدانیم تعداد قطارهای درون و برون شهری محدود است و نمیتواند پاسخگوی نیاز سفرهای درون شهری مردم باشد، پس خودمان خوب میدانیم این آلودگی را نباید تماما به گردن مردم انداخت، زیرا مسئولان امر تلاش قانع کنندهای برای توسعه حمل و نقل عمومی نداشتهاند از این رو نباید از مردم انتظار داشته باشند خودروی شخصی را در خانهها پارک کنند.
وی معتقد است: اگر حمل و نقل عمومی توسعه یافته بود قطع به یقین مردم مایل به استفاده از اتوبوس یا مترو بودند، زیرا اینگونه بخش قابل توجهی از فشار بر روی منابع مالی و هزینههای تامین بنزین خانوارها برداشته میشود ضمن اینکه به سلامت هوا و به تبع آن سلامت افراد جامعه منتهی میشود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در موضوع تولید خودرو نیز باید تغییرات جدی صورت دهیم. نباید خودروهایی با مصرف سوخت بالا در کشور تولید شود، زیرا هر چه مصرف سوخت خودرو بیشتر باشد ضمن تشدید ناترازی بنزین به آلودگی بیشتر هوا میانجامد.
وی معتقد است: باید ضمن اجازه واردات خودروهای با تکنولوژی روز که میتوانند مصرف سوخت را به حداقل برسانند سیاست گذاری برای همکاری با کشورهای سازنده این نوع خودروهاست تا خودروهایی در داخل کشور تولید شود که برقی و هیبریدی است و میتواند به کاهش آلودگی هوا بسیار کمک کند.