تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۳۹۸۷۹
خبرگزاری‌های غربی جزئیات بسته ایران را اعلام کردند

گروه سیاسی: وزارت خارجه امریکا با تاکید بر اینکه هیچ نماینده یی از ایالات متحده سایر نمایندگان 1+5 را در سفر به تهران همراهی نمی کند، گفت؛ کار روی جزئیات بسته پیشنهادی گروه به ایران پایان یافته است.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اعلام این مطلب افزود؛ با تکمیل شدن جزئیات بسته تقویت شده مشوق ها خاویر سولانا با ایرانی ها جهت تعیین زمان گفت وگو درباره بسته تماس خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه با بیان اینکه هنوز تاریخ دقیق این ملاقات تعیین نشده است، گفت؛ «ما کار روی جزئیات این بسته را که شامل نامه یی هم می شود، تکمیل کرده ایم. دفتر خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است با دولت ایران تماس بگیرد تا زمان و مکان ملاقات با نمایندگان گروه 1+5 برای تحویل این بسته و نیز گفت وگو درباره جزئیات آن تعیین شود.» شان مک کورمک در ادامه تصریح کرد؛ نماینده امریکا در این ملاقات حضور نخواهد داشت زیرا ایران هنوز به خواسته شورای امنیت مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم عمل نکرده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه یی ابراز امیدواری کرد که کشورهای دخیل در مذاکرات هسته یی ایران، به زودی بسته جدید را به ایران ارائه دهند. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود گفت؛ ما امیدواریم در آینده نزدیک منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران بتواند در تهران با خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وزیران خارجه شش قدرت جهانی که باید بسته تغییر یافته پیشنهادات برای مذاکره را به ایران ارائه کنند، دیدار کند.در ادامه این بیانیه آمده است؛ نمایندگان شش کشور می توانند در طول نشست شان در تهران واکنش مقدماتی خود را به اطلاع ایران برسانند. وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به بسته پیشنهادی ایران که چند روز پیش به تمامی کشورهای عضو گروه 1+5 داده شد، اعلام کرد مسکو پیشنهادهای تهران را با دقت مطالعه خواهد کرد. روسیه در ادامه تصریح کرد در جریان دیدارها در تهران، نمایندگان شش کشور واکنش اولیه خود را نسبت به پیشنهاد ایران مطرح خواهند کرد. ایران بسته پیشنهادی خود را که می گوید توانایی حل مشکلات بین المللی از جمله مشکل منع گسترش سلاح هسته یی را دارد، طی هفته گذشته توسط نمایندگان خود به کشورهای انگلیس، روسیه، چین، اسپانیا، سوئیس و همچنین خاویر سولانا نماینده 1+5و دبیرکل سازمان ملل ارائه داد. امریکا در واکنش به بسته تهران، اعلام کرد انتظار چندانی از آن ندارند. مقامات ایران نیز غرب را از اظهارنظر عجولانه نسبت به بسته مذکور برحذر داشتند. با این وجود، دیپلمات های غربی خبر دادند تا ایران فعالیت های غنی سازی خود را تعلیق نکند، بسته پیشنهادی اش به طور دقیق بررسی نمی شود.در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها گزارش داد که اقدام اخیر ایران در زمینه رفع مناقشه با قدرت های جهانی در زمینه برنامه غنی سازی اورانیومش تا زمانی که تهران فعالیت های حساس هسته یی خود را متوقف نکرده است مورد بررسی دقیق قرار نخواهد گرفت.یک دیپلمات انگلیسی با اشاره به سایر کشورهای عضو 1+5 (امریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) گفت؛ ما تنها زمانی که شرایط مذاکرات کامل برقرار شود برای مذاکره درباره جزئیات پیشنهادات ایران آماده خواهیم بود.این دیپلمات انگلیس در پاسخ به اینکه آیا منظور وی این است که 1+5 قصد ندارند تا زمانی که ایران غنی سازی را متوقف نکرده است به پیشنهادات تهران بپردازند، گفت؛ این دقیقاً یکی از برداشت هایی است که باید بکنید. در عین حال یک دیپلمات عالی رتبه اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه آیا 1+5 همچنان معتقد است ایران قبل از مذاکرات کامل باید غنی سازی را متوقف کند، گفت؛ اگر سند ارائه شده توسط ایران حقیقتاً با هدف کمک به مذاکرات آینده ارائه شده باید هنگامی که مذاکرات آغاز می شوند به دقت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و ایران به خوبی می داند چه کار باید انجام دهد. دیپلمات انگلیسی افزود خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه دیپلمات های گروه 1+5 به جز امریکا منتظر دعوتی است تا به تهران آمده و بسته مشوق های پیشنهادی خود را به منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران ارائه کند. وی گفت 1+5 در موقعیتی خواهد بود که واکنش مقدماتی خود را به پیشنهادات ایران در نشست تهران نشان دهد.
جزئیات بسته ایران
از سوی دیگر خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس مدعی شد که پیشنهاد جدید ایران برای گفت وگوهای بین المللی به درخواست های قدرت های جهانی پاسخ نمی دهد، بر کلیات متمرکز است و اشاره یی به درخواست های شورای امنیت از تهران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم ندارد.به گزارش ایسنا این خبرگزاری با ادعای در اختیار گرفتن نسخه یی از پیشنهاد جدید ایران گزارش داد؛ جمهوری اسلامی ایران همچنین نامه یی را برای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ارسال و در آن از تحریم های اعمال شده شورای امنیت علیه تهران به دلیل خودداری این کشور از تعلیق غنی سازی اورانیوم شکایت کرد و آن را «غیر قانونی» خواند. ایران در این نامه که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفت از امریکا و متحدانش به دلیل دنبال کردن مسیر تحریم ها علیه ایران به شدت انتقاد کرد. بنابر این گزارش، نامه و سند ذکر شده هر دو دارای عنوان «بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی برای مذاکرات سازنده» است که روز سه شنبه برای بان کی مون ارسال شده است. روز چهارشنبه یک نسخه از پیشنهاد نیز در اختیار خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی قرار گرفت که تاکنون مذاکراتی با نمایندگان ایران انجام داده است. آسوشیتدپرس افزود؛ بعید است این پیشنهاد از سوی شش کشور به عنوان مبنایی برای مذاکرات قرار گیرد. این پیشنهاد به غیر از اینکه عباراتی را مطرح می کند که قطعاً به دلیل بسیار گسترده و مبهم بودن پذیرفته نخواهد شد، از هرگونه اشاره مستقیم به مساله یی که شش کشور آن را دنبال می کنند، یعنی تعلیق غنی سازی اورانیوم به عنوان شرط آغاز هرگونه مذاکره درباره خواست های هسته یی تهران خودداری کرده است.براساس پیشنهاد 5/2 صفحه یی ایران «تهران معتقد است که طیف گسترده یی از مسائل نظیر مسائل امنیتی، تحولات منطقه یی و بین المللی، انرژی هسته یی، تروریسم، دموکراسی و غیره مطرح است که پتانسیل مهمی را برای همکاری ارائه می کند.» در این پیشنهاد آمده است؛« کنترل مواد مخدر، حفاظت محیط زیست و همکاری اقتصادی، فناوری و تجاری (به ویژه انرژی) امکانات عالی دیگر و راه های همکاری سازنده را فراهم می کند.» در این پیشنهاد آمده است؛ نتیجه اصلی این دور جدید از مذاکرات توافق درباره تعهدات جمعی برای همکاری در خصوص مسائل اقتصادی، سیاسی، منطقه یی، هسته یی، بین المللی و امنیت انرژی خواهد بود.این پیشنهاد مذاکراتی را درباره مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و هسته یی در «خاورمیانه، بالکان، آفریقا و امریکای لاتین» مطرح می کند. به علاوه ایجاد کشور فلسطین را به چنین گفت وگوهایی ربط می دهد.پیشنهاد ایران می گوید که تهران تمایل دارد به عنوان یکی از راه های «کنسرسیوم های غنی سازی و تولید سوخت» پیشنهادی که پیش تر از سوی جامعه بین المللی به دلیل از بین بردن نگرانی ها رد شده بود، مطرح باشد. علاوه بر آن این سند فقط درباره کلیات «مساله هسته یی» صحبت می کند.بنابر این گزارش وزیر امور خارجه ایران در نامه به بان کی مون به طور غیر مستقیم امریکا و متحدانش را به استفاده از آرمان های سازمان ملل به عنوان یک ابزار متهم کرده و از «دخالت غیرقانونی شورای امنیت در برنامه هسته یی صلح آمیز ایران» انتقاد کرده است.متکی گفته است که ایران حاضر است با شش کشور در چارچوب مشخصی از مسائل مربوط به منافع دوجانبه شرکت کند.با این حال به نظر می رسد وی رویکرد هویج و چماق فعلی را رد کرده و می گوید؛ «ارعاب و مذاکره نه تنها به حل مسائل کمک نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر می کند.» روز پنجشنبه وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که پیشنهاد ایران به دست واشنگتن رسیده است. در همین رابطه شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: ما قصد داریم چند روزی را صرف بررسی و تحلیل آن کنیم و احتمالاً ظرف روزهای آینده حرف های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.