*اقدام اخیر کره شمالی در خصوص آزمایش هستهای چه تاثیری بر اوضاع منطقه خواهد داشت؟
**به نظر بنده اقدام پیونگ یانگ دو تاثیر منطقهای را به همراه خواهد داشت.
اول آنکه ممکن است ژاپن و کره جنوبی برای تامین امنیت خود به سمت تکنولوژی هستهای حرکت کنند، چرا که از نگاه آنان هستهای شدن کره شمالی یک تهدید جدی برای آنان به شمار میرود. البته آمریکاییها اعلام کردند، اجازه هستهای شدن به توکیو و سئول را نخواهند داد.
دوم اینکه، اگر هم کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن به سمت هستهای شدن نروند وابستگی آنها به واشنگتن بشدت افزایش خواهد یافت، چرا که امریکا میتواند با توجه به در دست داشتن برخی اهرمهای فشار از قبیل شورای امنیت، کره شمالی را تحت فشارهای بیشتری قرار دهد.
*بی تردید آزمایش هستهای کره شمالی با تحریمهایی از سوی مجامع بینالمللی خصوصا شورای امنیت رو به رو میشود. به نظر شما آیا این اقدامات علیه پیونگ یانگ در چارچوب بند هفت منشور نیز قرار میگیرد؟
**هدف آمریکا این است که مجازات علیه کره شمالی را در چارچوب بند 7 منشور قرار دهد. چرا که از نگاه واشنگتن اقدام اخیر پیونگ یانگ مخل صلح و امنیت بینالمللی است. بحث این است که در این راستا، چین و روسیه با امریکا هماهنگ نیستند. فکر میکنم همراهی چین و روسیه با امریکا تنها محدود به تحریمهای اقتصادی و نظامیباشد. هم اکنون امریکا پیشنهاد محاصره دریایی کره شمالی را مطرح کرده که البته این موضوع دارای تبعات زیادی برای سایر کشورهای منطقه نیز خواهد بود.
*با انجام آزمایش هستهای کره شمالی، امریکا در یک عمل انجام شده قرار گرفته است. چرا که تلاش واشنگتن بر این بود که این اقدام صورت نگیرد. حال با این توصیف، فشارهای امریکا از چه جنبههایی بروز خواهد یافت؟
**امریکا دو محور اصلی را در اینجا دنبال کرده است. در بحث تهدید نظامی امریکا این گزینه را تا قبل از انجام آزمایش هستهای مدنظر داشت. اما در شرایط جدید، دیگر تهدید نظامی کارساز نخواهد بود.
دومین محور برای امریکا از طریق فشارهای سیاسی است تا دولت کمونیست کره شمالی را سرنگون کند. تهدید به تحریمهای بیشتر علیه پیونگ یانگ نشان میدهد که واشنگتن درصدد است تا از طریق نرمافزاری ساختار سیاسی کره شمالی را دستخوش تغییر کند.