*دلیل برگزاری این رزمایش چیست و این مانور چه برنامههایی را دنبال میکند؟
**هدف اصلی از برگزاری این رزمایش به روز کردن تاکتیکهای عملیاتی یگانهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.
توضیح اینکه تاکتیک عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز یگانهای عملیاتی دو پدیده مهم و حیاتی هستند که یگانهای عملیاتی بدون در اختیار داشتن این دو پدیده ماهیت عملیاتی و توانمندی نظامیخود را از دست میدهند. این دو پدیده وقتی در کنار هم کارساز و مفید واقع میشوند که متناسب با پیشرفتهای تکنیکی و تکنولوژی روز باشند.
با توجه به اینکه در نیروی زمینی ارتش به سرعت شاهد ورود تکنولوژی، تجهیزات و فناوری جدید هستیم ضرورت دارد که تاکتیکها و شیوههای به کارگیری این تکنولوژی به روز گردد. هدف دومیکه در این رزمایش تعقیب میشود بالا بردن میزان قدرت بازدارندگی و ارتقا توان رزمی یگانها است.
جمهوری اسلامی ایران موقعیت ژئوپلیتیک ویژهای را در ابعاد مختلف دارا است و با توجه به این وزن بالای ژئوپلیتیکی باید دارای قدرت و توان بازدارندگی بالایی باشد. در این رزمایش همچنین یگانهای نیروی زمینی تاکتیکهای جدید عملیاتی را تجربه نموده به نحوی که قادر باشند در زمان واحد در چندین نقطه مختلف با دشمن درگیر شوند. تاکتیک نبرد متحرک دارای مولفههای قدرت، سرعت و مهارت است.
با توجه به اینکه در این رزمایش محور اصلی تاکتیکهای به کار گرفته شده نبرد متحرک است و این امر در کشور در چندین حوزه در آن واحد اجرا میشود ضرورت دارد که یگانها سرعت، دقت، مهارت و تخصص خود را در عرصههای مختلف با توجه به تجهیزات و تکنولوژیهای جدید به بوته آزمایش گذاشته و اندازهگیری نمایند.
*در این رزمایش چه سلاحها و تکنولوژیهای جدیدی به کار گرفته شده است و موشکهای استفاده شده در این مانور دارای چه برد و قابلیتهایی هستند؟
**در این رزمایش تسلیحات سبک هجومیبا قابلیتهای متعدد و در یگانهای تازش هوایی سلاحهای جدید، نفربرهای زرهی، انواع نفربرهای بهینه شده، انواع خودروهای تاکتیکی و چرخ دار ساخت صنایع داخلی و نیز سامانههای پیچیده الکترونیکی در سه مبحث پشتیبانی الکترونیکی، وب الکترونیک، و ضد ضد الکترونیک که دارای فناوری بومی است به کار گرفته شده است. از سخن گفتن درباره برد موشکها معذورم اما میتوان گفت سامانههای موشکی نیز که در این رزمایش به کار گرفته شده است دارای قابلیتهای متعددی از جمله موثر بودن در محیطهای پیچیده جنگ الکترونیک، قابلیت پرتاب سطح به سطح، پرتاب ساحل به سطح و پرتاب متحرک است.
ضمن آنکه این موشکها به صورت آتشباری هم قابل پرتاب بوده و در مقابل تودههای آتش تدافعی نیز موثر است و از آن عبور میکند.
*با توجه به وضعیت پرونده هستهای این رزمایش تا چه حد در راستای پاسخ به تهدیدات انجام شده علیه جمهوری اسلامی است و چه بازتابهایی را در خارج از کشور خواهد داشت؟
**با توجه به جغرافیای سیاسی و مشی الهی نظام جمهوری اسلامی طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران مورد عناد قدرتهای تبهکار و طمعکار باشد و آنها در هر مرحله پیشرفتها، فناوریها و تحولات تسلیحاتی و تاکتیکی و نظامیما را تعقیب کرده و زیر نظر داشته باشند. این رزمایش میتواند در بحث بازدارندگی پاسخ قاطعی برای کسانی باشد که قصد طمع دارند.
*پیام این رزمایش برای کشورهای منطقه چیست و آیا پیشنهادی برای برگزاری رزمایش مشترک به این کشورها داشتهاید؟
**سیاست و استراتژی کلی نظام احترام به تمامی ت ارضی همه کشورهای همسایه است و با توجه به اینکه همه کشورهای همسایه ما دارای دین مبین اسلام هستند اعتقاد داریم که این رزمایش در روحیه ملی آنان موثر بوده و موجب نشاط تمامی ملتهای مسلمان خواهد بود. درباره کشورهای منطقه هم اعتقاد داریم که باید خود را شریک خوب این توفیقات و موفقیت دفاعی بدانند.
*تفاوت این رزمایش با رزمایشهای انجام شده در سال گذشته و علت اینکه این رزمایش در این سطح وسیع از کشور برگزار میشود چیست؟
**همانطور که در عرایض قبلی اشاره کردم این رزمایش تحولات تاکتیکی جدیدی را تجربه میکند؛ تاکتیکهایی که از مرز دفاع همسنگ و متوازن گذر کرده و بنابراین وقتی که از تاکتیک دفاع متحرک صحبت میکنیم و وقتی که میگوییم قادر هستیم در چند منطقه از میهن اسلامی دفاع کنیم لاجرم باید این تاکتیکهای عملیاتی در رزمایشی به این وسعت به بوته آزمایش گذاشته شود تا سرعت، دقت، مهارت و تحول عمده تاکتیکی و تسلیحاتی و تکنولوژیکی مورد آزمون واقع گردد.
در رزمایشهای گذشته اغلب ما دشمن را در یک منطقه فرض و اقدامات تاکتیکی را طراحی میکردیم ولی امروز از این تاکتیک عبور کرده و دکترین و راهبردهای جدید متناسب با اوضاع کنونی را طراحی و تجربه میکنیم.