مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
">مقدمه:
قدس قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و وطن میلیونها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.
این توطئه از همان اولین سالهای اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسمانان و انسانهای آزاده و بیدار جهان مواجه شد و به شکل مبارزات پیگیر و سیاسی ـ نظامی، چهره خود را نشان داد. ملت بزرگوار و مسلمان ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مساله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمانهایش قرار داده و همه ساله روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستمکاران تاریخ تبدیل کرده است. در گفتگویی که برنامه شب شیشهای شبکه 5 سیما با علیاکبر محتشمیپور، دبیرکل کنفرانس حمایت از قدس و حقوق مردم فلسطین انجام داد، به سوالاتی درباره فلسطین و قدس پاسخ داده شد.
* عدهای در ذهنشان این قضیه است که ما کشوری هستیم مستقل با مشکلات خاص خودمان و گرفتاریهای داخلی و خارجی که برای هر کشوری ممکن است وجود داشته باشد. چرا ما اینقدر مساله فلسطین را برای کشورمان برجسته میکنیم. این سوال در ذهن برخی است که چرا ما باید به فلسطین کاری داشته باشیم. آن کشوری است برای خودش، ما هم کشوری هستیم برای خودمان؟
** من فکر میکنم سوال خوبی مطرح کردید. شاید بخش عمدهای از مردم تیزبین ما و قشر فهیم و فکور ما که در مسائل سیاسی ورود دارند پاسخ این سوال شما را بدهند و اصولا چنین سوالی در ذهنشان وجود نداشته باشد. به خاطر این که ما کشوری هستیم در دل جهانی که بیش از 170 کشور دارد. ما یک جزیره مجزا و تافته جدا بافته در یک گوشه دنیا نیستیم و سرنوشت مشترک با سایر کشورها داریم. وقتی در نقطهای از جهان حادثهای اتفاق بیفتد، ما بیگانه از آن حادثه نیستیم و آن حادثه در رابطه با مسائل داخلی و خارجی ما تاثیرگذار است.
همه کشورهای جهان نیز احساس اشتراک در سرنوشت دارند و در رابطه با مسائل دیگر کشورها خود را مسوول میدانند. ما احساس کاذبی در ابرقدرتها مشاهده میکنیم که به بهانه مسوولیت مشترک، در امور سایر کشورها دخالت میکنند؛ دخالت نظامی، سیاسی، اقتصادی و غیره و حجت و دلیلشان هم این است که ما مسوولیت مشترک داریم و این گونه نیست که هر کشوری در هر جای دنیا هرگونه که خواست عمل کند بدون این که سرنوشت جهانیان را لحاظ نکند. بر این اساس ما نه تنها در رابطه با فلسطین و لبنان، بلکه در اقصی نقاط دنیا این مسوولیت را داریم که اگر مسائلی در رابطه با این کشور و این مردم به ناحق رخ بدهد و ظلمی صورت بگیرد، حکم انسانی و دینی ما و حتی مصالح ملی ما اقتضا میکند در رابطه با آن موضوع فکر کنیم و بیندیشیم و برای پیشگیری از پیامدهای سوء آن، کاری که از دستمان برمیآید انجام دهیم.
* شاید عدهای در جهان از این حس دینی ملی ما ایرانیها نسبت به همه جهان میگذرند و به فلسطین برجستهتر نگاه میکنند برای رسیدن به اهدافی که مدنظرشان است. بعضی مواقع هم حرفهایی از طرف آنها زده میشود که شاید عدهای حرفهای آنها را باور کنند. منجمله حمایت و اقداماتی که از طرف ایران برای فلسطین صورت میگیرد تعبیری به حمایت از تروریسیم میشود با این توجیه که گروههایی که در فلسطین مشغول مبارزه هستند گروههای مسلحی هستند و اقدامات تروریستی انجام میدهند، آیا ذاتا شما چنین اقداماتی را تروریستی قلمداد میکنید؟
** خیلی جالب است اصولا دولتها و قدرتهایی چنین مباحثی را مطرح میکنند که برای منافع خاص خودشان در دیگر کشورها دخالت میکنند. از نظر جامعه بینالمللی، دخالت یک کشور در امور داخلی کشوری دیگر و در سرنوشت یک ملت دیگر، دخالتهای نظامی و غیرنظامی و حرکتهای تروریستی، همه محکوم است.
24 اردیبهشت، 11 می 1948 ساعت 4 بعد از ظهر، اسرائیل اعلام موجودیت کرد؛ یعنی شورای دولت موقت رسما اعلام کرد دولت رسمی اسرائیل تاسیس شد.
درست 10 دقیقه بعد از اعلام، آمریکا این دولت را به رسمیت شناخت. یعنی هنوز خبر اعلام این دولت جعلی در جهان منتشر نشده بود آمریکاییها این دولت را به رسمیت شناختند و از همان لحظه اول از این دولت جعلی برای سرکوب مردم اصلی فلسطین حمایت کرد؛ حمایت مالی تسلیحاتی و سیاسی.
درست چند روز بعد از این حادثه، حوادثی در گوشه و کنار فلسطین رخ داد. واقعههایی مثل دیریاسین و امثال آن که به کشتار دستهجمعی مردم آن شهرک یا روستا توسط رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و اخراج همه مردم و جایگزین کردن افرادی از اقصی نقاط جهان که به آنجا گسیل داشتند منجر شد. یعنی مردم فلسطین را آواره کردند. بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در گوشه و کنار جهان داریم که خانه، شهرها، روستاها و مزارع آنها در اختیار صهیونیستها قرار گرفت. بعضیها میگویند آقا این فلسطینیها خانههایشان را فروختند و رفتند، حالا آمدند زور میگویند. خانه را فروحته رفته الان میگوید که من میخواهم برگردم به خانهام.
* ذهنیت بعضیها این گونه است که میگویند اسرائیلیها آمدند پول دادند و زمینهای فلسطینیها را خریدند و الان ملک آنهاست و فلسطینیها بیمورد اعتراض میکنند.
** چنین واقعهای اصلا صحت ندارد یعنی الان اکثر فلسطینیهایی که در اردوگاهها زندگی میکنند، اسناد املاک، مزارع و خانههایشان را همراه خودشان بردهاند. یعنی وقتی فرار میکردند و آواره میشدند، تنها یک چیز بر میداشتند سند منگولهدار ملکشان. الان شما به بیشتر آن اردوگاهها که بروید روی اکثر طاقچههای آن خانههای قدیمی، سند منگولهدار املاک یک فلسطینی وجود دارد. فرض کنید یک فلسطینی آمد خانهاش را به یک غیرفلسطینی که از آمریکا آمده است، فروخت. آیا هویت خودش را هم فروخته است؟ اگر روزی آمدید منزلتان را به یک خارجی فروختید، آیا هویت ایرانی شما به آن خارجی فروخته شده است؟ یعنی دیگر شما حق تعیین سرنوشت در این مملکت را ندارید و آن خارجی حق دارد به مجلس برود یا وزیر و وکیل شود یا باید اصلا شما را از ایران بیرون کنند. در کجای دنیا یا در قانون کدام جنگل چنین قانونی وجود دارد که اگر کسی در کشوری آمد ملک خود را به یک خارجی فروخت، آدم خارجی میشود اهل این کشور و شخصی که مال این کشور است، آواره میشود و در واقع فروش یک خانه، به معنای فروش هویت ملی یک فرد میشود؟ در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد و از نظر حقوقی محکوم است.
* میتوانید سند محکمی بیاورید که اقدامات صورت گرفته در فلسطین غیرتروریستی است؟
** موضوعی که الان در فلسطین در حال رخداد است، این است که مجموعهای غاصب از اطراف دنیا جمع شدهاند در فلسطین و مردم فلسطین را آواره کردهاند و همه این مردم آماج حملات تروریستی آنها هستند. اسرائیل اعلام میکند فهرستی 300 نفره در اختیار من است که میخواهم آنها را ترور کنم و این دولت وقتی شخصا اعلام میکند قصد ترور چهرهها و شخصیتهای برتر سیاسی فلسطینی در دستور کار من است، این دولت تروریست نیست؟ مجموعهای که هر روز با هواپیما و هلیکوپترهای آپاچی مردم بیگناه را هدف قرار میدهند؟ همین چند روز پیش آنقدر یک خانم را زدند که فرزندی که در رحمش بود شهید شد و بعد خود آن خانم هم شهید شد و هر روز ما شاهد چنین وقایعی هستیم، اینها تروریست نیستند؟ اما کسانی که میخواهند از موجودیت خودشان دفاع کنند تروریستند؟ تانکها وارد روستا میشوند و آن بچه کوچک که با سنگ جلوی تانک میایستد تا خانهاش خراب نشود یا زنی که چادرش را به کمرش میبندد و با چوب مقابل سربازهای اسرائیلی مقابله میکند، تروریست هستند؟ آیا کسانی که در پاسخ به گلولهباران و در پاسخ به توپ، تانک و بمبارانهای اسرائیل، موشکی به مراکز نظامی اسرائیلی یا مراکز صهیونیستی میزنند، مقاومت میکنند و دفاع از نفس میکنند و برای کم کردن آتش دشمن دست به مقابله به مثل میزنند تروریست هستند و آن دزدان میشوند صاحب حق؟ در کدام معنای عقلایی ما چنین چیزی را داشتیم که اگر دزدی آمد وارد خانهای شد، صاحب خانه حق ندارد از خودش دفاع کند و آن دزد که در جریان اشغال است، صاحب حق است که اینها را بکشد و مردم صدا و آهی هم نکشند که مبادا خواب دشمن را آشفته کنند؟ بر این اساس ما بین مقاومت و دفاع از نفس و حرکت تروریستی یعنی اقداماتی که ظالمانه و اشغالگرایانه صورت میگیرد و مردم بیگناه را مورد آماج حملات خودش قرار میدهد تفاوت خیلی جدی قائل هستیم. جریانی که در فلسطین است، یک طرف آن جریان اشغالگر است که مسلح به انواع سلاح هست و مردم مظلوم را میزند و از بین میبرد و صاحبخانه را میکشد؛ در مقابل این مردم فرزندان و جوانان کسانی هستند که از موجودیت و کشورشان دارند دفاع میکنند.
* حاجآقا برخی از رسانهها که پشتوانههای قوی اسرائیل حمایتشان میکند، سعی دارند چنین القا کنند که اگر موشکی از طرف حزبالله پرتاب میشود، آن موشک تولیدش در ایران است یا فرماندهی حملات حزبالله با ایران است مخصوصا در مورد این جنگ 33 روزه عدهای چنین میگفتند موشکهایی که شلیک میشد موشکهای ایرانی بود و اصلا ایران بود که این جنگ را فرماندهی میکرد. نقد و پاسخ شما در این باره چیست؟
** اکثر موشکهایی که از جنوب لبنان به اسرائیل شلیک میشد، موشکهای کاتیوشای دور برد بودند و کاتیوشا در همه دنیا وجود دارد و عقل سلیم حکم میکند وقتی این موشک یا کاتیوشا را میتوان در منطقه تهیه کرد، از یک کشور دوردست با فاصله زیاد تهیه نمیشود تا به لبنان برود. اصولا حزبالله، بسیاری از سلاحهایی را که در اختیار دارد در پایان سال 2000 وقتی رژیم اسرائیل عقبنشینی کرد توانست از مخازن اسرائیلیها به دست بیاورد و من اطلاعاتی دارم که بخشی از سلاحهای حزبالله در خود منطقه توسط واسطههای مختلف در داخل منطقه حتی از اسرائیل خریداری میشد منتها با یک واسطه به دست خود حزبالله میرسید و اینگونه نیست که حزبالله نیاز داشته باشد این خطرات را تحمل کند و از دوردست سلاح تهیه کند. تهیهاش در منطقه و لبنان بسیار آسانتر از جاهای دیگر است.
* در مورد فرماندهی و راهبری عملیات چطور؟
** من در یکی از مصاحبههایم این را مطرح کردم، حزبالله امروز از نظر فرماندهی و دانش نظامی و مسائل امنیتی اطلاعاتی از اکثر کشورهای منطقه قویتر است و من در ارتباط با برخی از کشورهای منطقه سراغ دارم که بعد از جنگ 33 روزه، دانشکدههایی را برای آموزش عملیات نظامی برای نیروهای ویژه خودشان قرار دادند، ما امروز نمیتوانیم حزبالله را دست کم بگیریم. تجربه، آموزش و دانش نظامی و عملیات ویژه حزبالله از ارتشهای منطقه حتی ایران قویتر است.
* چند روزی است که طرحی مطرح شده است اعم از حمله و رویارویی مجدد با حزبالله که سیدحسن نصرالله در این اواخر گفتگویی پر خبر و حاشیهای انجام دادند که در آن گفتگو اعلام کردند اگر اسرائیل چنین قصدی داشته باشد، حزبالله به سمت آن روزانه 3 هزار موشک شلیک خواهد کرد. جدیبودن چنین قضیهای را در مورد حمله اسرائیل چطور ارزیابی میکنید و این شلیک روزانه 3 هزار موشک از طرف حزبالله یک بزرگنمایی پیشگیرانه است با چنین قدرتی دارد؟
** من واقعیتی را خدمت شما عرض کنم و آن این است که اسرائیل نمیتواند در منطقه خاورمیانه به حیات خود ادامه دهد مگر این که همواره و در تمام شرایط کابوس نیروی مقتدر و شوم او سایهاش بر سر کشورهای منطقه افکنده باشد. اسرائیل همیشه با این ادعای کاذب توانسته است ارتشهای مقتدر کشورهای عربی را مسخ اراده خودش بکند که ارتش اسرائیل غیرقابل شکست است. تمام جنگهایی را که از سال 1948 با ارتشهای عرب داشته از جمله جنگ 1948 که ارتش کشورهای مصر، اردن سوریه و سودان به اسرائیل حمله کردند. همواره با شکست همه ارتشهای عربی همراه بوده است. جنگهای بعد در دهه 50 و60 و جنگهای 6 روزه در دهه 70 و آخرین جنگ هم که با اعراب داشته همواره با پیروزی اسرائیل همراه بود، اما تنها جنگی را که شکست خورد، جنگ 33 روزه بوده ست. از آن روزی که اسرائیل مجبور به عقبنشینی شد و شکست را پذیرت، مهاجرت معکوس اسرائیلیها آغاز شده است و ما هر ماه و هر هفته یهودیانی را داریم که از اسرائیل خارج میشوند و برای آنها این مساله مثل نان شب میماند. موجودیت آنها بر این است که در جنگی حضور داشته باشند و پیروز شوند.
برای همین سوریه را عقبه حزبالله میدانند. از همان ماههای اول برنامهریزی اسرائیل برای اداره یک جنگ جدید شروع شده بود و الان هم تدارکات آنها هر روز دارد بیشتر میشود و اطلاعاتی وجود دارد که ماکت مناطق مختلف جنوب لبنان را در اسرائیل ایجاد کردهاند و مانورهایی انجام میدهند برای عملیاتی که حالا دیر یا زود انجام خواهند داد برای اثبات آن افسانه شکستناپذیری اسرائیل.
* پس شما وقوع چنین رویاروییای را محتمل میدانید؟
** بله.
* وضعیت قدس چگونه است؟
** یکی از عللی که قدس همچنان ایستادگی میکند بیداری و پایداری مردم قدس است یعنی مردم با وجود تمام محاصرهها و حملات و فشارهایی که دارد شب و روز انجام میدهد، فلسطینیها با چنگ و دندان دارند از مسجدالاقصی اولین قبلهگاه مسلمین دفاع میکنند. اسرائیل 40 سال است زیر تمام شهر قدس حفاری میکند برای این که آن خیال واهی را به ظهور برساند تا این که معبد و هیکل سلیمان، آثارش را پیدا بکند.
دهها تونل زیر مسجدالاقصی زده شده است اما اسرائیلیها نتوانستهاند حتی یک اثر کوچک از هیکل خیالی سلیمان پیدا کنند. اکنون ما شاهد هستیم اسرائیلیها با این کینه و غضبی که نسبت به اسلام و مسیحیت دارند، سعی میکنند مسجدالاقصی خود به خود تخریب شود. در سال 1968 مسجدالاقصی را آتش زدند برای این که مسجدالاقصی را نابود کنند. مسلمانها در تمام دنیا قیام کردند و کار را به جایی رساندند که اسرائیل پشیمان شد، ولی این حرکت را به شیوه مرموز تحت عنوان تونل برای پیدا کردن هیکل سلیمان ادامه میدهند. الان پایههای مسجدالاقصی لرزان است. خطر جدی یکی از مقدسترین مقدسات اسلامی را تهدید میکند. اسرائیل هم میخواهد مسجدالاقصی را خراب کند و هم آثار عمیق و باستانی مسیحیت را، کلیساهایی که سابقه 2 هزار سال دارد در معرض تهدید است. آنها میگویند حالا که ما هیچ اثری از نیاکانمان در فلسطین نداریم، مسلمانها و مسیحیان هم نداشته باشند.
وقتی قدس شرقی40 سال پیش اشغال شد 2 روز بعد اسرائیلیها سکنه محلالمقاربه را اخراج کردند و تمام این محله را با خاک یکسان کردند و به جای آن خانههایی برای یهودیان اشغالگر ساختند. اکثر محلههای قدس وقف تاریخی است و کسی نمیتواند آنجا را تصرف کند اما یهودیها برای تصرف کامل قدس تمام تلاش خود را کردند و واقعا مردم قدس مردم فداکاری هستند که به نمایندگی از تمام مسلمانان جهان از قدس دفاع میکنند.