آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
">آرش بهمنی
مقدمه:
بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مهدی کروبی صحبت از تشکیل حزب و تاسیس روزنامه و شبکه ماهوارهای میکرد، کم نبودند افرادی که صحبتهای کروبی را واکنشی به شکست عجیب او در انتخابات میدانستند و جامه عمل پوشاندن به تمامی آن وعدهها را غیرممکن میدانستند. اما کروبی یک تنه به پیش رفت و هم حزب اعتماد را راهاندازی کرد و هم روزنامه را.
بر سر تاسیس شبکه ماهوارهای او هم که مشکلات خاصی به وجود آمد تا فعلاً از دستور کار خارج شود. حزب اعتماد ملی، با تکیه بر شخصیت کروبی، کم کم حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد. گرچه انتقادات کروبی با دیگر گروههای اصلاحطلب در تمام این مدت دو سال ادامه داشته است، اما اعتماد ملی با گروههای دیگر در زمان انتخابات دوره سوم شوراها به توافق رسید تا فعلاً اختلافات در هنگام انتخابات پدیدار نشود.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس هشتم، با رسول منتجبنیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در مورد انتخابات مجلس هشتم، تحرکات اصلاحطلبان برای انتخابات و وضعیت ائتلاف در میان اصلاحطلبان به گفتوگو نشستهایم. انتخاباتی که بنا به گفته منتجبنیا «تندروها» و «سیاستبازان» جبهه اصلاحات در آن نقشی ندارد و «عقلای قوم» به میدان بازگشتهاند.
* آقای منتجبنیا، کمکم وارد فضای انتخاباتی مجلس هشتم میشویم. آیا حزب اعتماد ملی تمهیداتی را برای این انتخابات اندیشیده است؟
** فکر میکنم حزب اعتماد ملی اولین گروهی بود که اعلام کرد در انتخابات دوره هشتم مجلس میخواهد حضور فعال داشته باشد و در پی آن ستادی را با حضور جمعی از اعضای شورای مرکزی تشکیل داد که کارهای مقدماتی را در این زمینه انجام دهد. از اواخر سال گذشته این کار شروع شده، کمیتههای متعددی مشغول فعالیت هستند و برنامهریزیهای مقدماتی را انجام میدهند که از فرصتها بیشترین استفاده را برای حضور فعال در انتخابات بکنیم.
* اصلاحطلبان در چند انتخابات اخیر شکستهای متعددی را پذیرفتهاند. برای جلوگیری از وقوع این امر چه میکنید؟ آیا مثل انتخابات شوراها با اصلاحطلبان ائتلاف خواهید کرد یا لیست جدا خواهید داد؟
** دو مساله وجود دارد. اولاً نفرمایید اصلاحطلبان شکست خوردند. در انتخابات شورای دوم به دلیل بد عمل کردن شورای اول و پراکندگی اصلاحطلبان و تبدیل به بلوکهای مختلف شدن در آن انتخابات موفق نشدیم و آبادگران که یک نام جدید بود که وارد صحنه شده بود شورا در اختیار خود گرفتند. در انتخابات دوره هفتم مجلس مردم حضور پیدا نکردند.
درست همانند انتخابات شورای دوم. و البته اصلاحطلبان هم ناراحت شده بودند و بسیاری از نمایندگان هم متحصن شده و در عمل انتخابات را تحریم کردند و اصولگرایان با استفاده از غیبت اصلاحطلبان و اکثریت مردم، مجلس را در اختیار گرفتند. در انتخابات ریاست جمهوری هم به دلیل پراکندگی اصلاحطلبان و به لحاظ تخریب بسیار شدیدی که عوامل ظاهر و پنهان کشور نسبت به بعضی از کاندیداها داشتند. آقای احمدینژاد رای آورد.
* یعنی اینها دلیل رای نیاوردن اصلاحطلبان بود؟
** البته در همه این سه انتخابات سازمان رای و استفاده نامشروع رانتگونه از نهادهای انقلاب و سازمانهای مربوط به حکومت یک عامل بسیار موثر برای رای آوردن اصولگرایان بود.
* به هر حال نتیجه اینها شکست اطلاحطلبان بود.
** شکست لفظ مناسبی نیست.
* در مورد انتخابات دوره سوم شوراها چطور؟
** در این انتخابات اصلاحطلبان با وجود آن که در حاشیه حکومت قرار داشتند و آنها را به حاشیه راندند و موفق شدند به رغم همه قانونشکنیها و بیمهرههایی که از رقیب مشاهده کردند بیش از 40 درصد کرسیهای شوراهای شهر و روستا را در اختیار خود در آوردند و جمعیت عظیمی از آنها در شوراها هستند.
* یعنی شما تجربه انتخابات شوراها را موفق میدانید؟
** بله.
* و برای انتخابات مجلس هشتم چه میکنید؟ همانند انتخابات شوراها عمل خواهد شد؟
**آنچه مسلم است باید یک نوع هماهنگی و همفکری میان جریانهای اصلاحطلب به وجود بیاید. باید کاندیداها مشخص شوند و همه گروهها از کاندیداهای لایق، مردمی و کارآمد حمایت کنند. اما نوع این هماهنگی هنوز مشخص نشده است. آیا باید در قالب ائتلاف وارد شوند، آیا باید هر حزبی با آرم خود وارد انتخابات شود و از کاندیداهای مشترک حمایت کند. یا به گونهای دیگر. برای این مساله عقلای قوم باید بنشینند و راهی را که به نفع جامعه و اصلاحطلبان است، انتخاب کنند.
* چه زمانی مشخص خواهد شد که اصلاحطلبان چگونه وارد انتخابات میشوند؟
** ما الان نباید فضاسازی و موجسازی کنیم. با موجسازی نمیشود کارها را به پیش برد. ما لطمه زیادی از موجسازی و موجسواری دیدیم. جریان اصلاحطلبی از عدهای موج سوار لطمه زیادی دید. در حال حاضر نباید موجسازی کرد و باید عقل و عقلانیت و تدبیر را به کاربرد و عقلای اصلاحطلب باید زمام امور را در دست بگیرند. نه یک نفر بلکه مجموعهای از چهرههای مقبول جبهه اصلاحات باید با همفکری یکدیگر هدایت کل جبهه را در دست بگیرند.
مطمئناً اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما در انتخابات مجلس پیروزی خوبی را شاهد خواهیم بود.
* مصداقهای این موج سواری را میفرمایید؟
** مصداق مشخصی را لازم نیست بگویم چون همه میدانند. در دوران اصلاحات عقلای اصلاحطلب خود را مشغول کارهایی کردند و از هدایت جریان سرباز زدند. عدهای «سیاستساز» و «سیاست کار» که کمتر از انگشتان یک دست بودند توانستند- ولو در ظاهر و به طور تبلیغاتی- زمام جریان اصلاحات را در دست بگیرند.
یعنی شخصیتهای اثرگذار ما کنار گذاشته شدند و عدهای افراطی و تندرو کارها را به دست گرفتند و با شعارهای تند و بعضاً ساختارشکنانه سعی کردند موج ایجاد کنند که این موج هم آنها را غرق و جریان اصلاحطلبی را با مشکل مواجه کرد.
* یعنی الان برای شما مصداقهای این جریانهای افراطی مشخص است و با آنها ائتلاف نخواهید کرد؟
** بله. عرض کردم تعداد آنها از انگشتان دست هم کمتر است و هم ما آنها را شناختهایم و هم مردم. شعارهای آنها هم دیگر کاربرد ندارد و امروز فقط اعتدال و عقل و تدبیر کاربرد دارد.
* عدهای معتقدند که مصداق این جریانات از نظر شما و دوستانتان احزابی مثل مشارکت یا سازمان مجاهدین هستند. آیا این مساله صحت دارد؟
** من نام هیچ شخص و گروهی را نمیبرم. این تندروها در همه جا ممکن است حضور داشته باشند. من نباید ساختارشکنی را تجویز کنم، باید با حفظ واقعیتها و شرایطی که در آن هستیم و با رعایت همه اصول و موازین بتوانیم اصلاحات را به پیش ببریم.
* اخباری که شنیده میشود مبنی بر رایزنیهای غیررسمی آقایان هاشمی، خاتمی و کروبی را باید در همین راستای حرفهای شما ارزیابی کرد؟
** من خبر ندارم که جلسهای به خاطر این قضیه داشته باشند. این ایده در ذهن همه اصلاحطلبان هست و در ذهن این آقایان هم شاید باشد که عقلای قوم باید در کنار هم باشند و همفکری کنند و هدایت کار را در دست بگیرند. یعنی باید مشخص شود که هدایت کار اصلاحطلبان دست چه کسانی است.
* چند نفر از کسانی را که میتوانند جزء عقلای قوم باشند نام میبرید؟
** اگر نام کسی را ببرم ممکن است قضاوت از پیش باشد. کسانی که محبوبیت عامه داشته باشند و مشخص هم هست که چه کسانی هستند.
* این عقلای قوم چه کسانی میتوانید باشند؟ آقای کروبی از دست عدهای از اصلاحطلبان گلهمندند، آقای هاشمی از دست عدهای دیگر و آقای خاتمی هم به همین نحو. چه کسانی میتوانند محور هماهنگی باشند؟
** هیچ اشکالی ندارد. این دوستان به خاطر خدا باید همکاری کنند و گذشتهها را فراموش کنند. البته خیلی از تندروها هم پشیمانند و کسانی هم که از تندروها تبعیت کردند کاملاً پشیمانند.
* یعنی شما و دوستانتان آقای هاشمی را هم در جبهه اصلاحطلبان میدانید؟
** به هر حال آقای هاشمی به جبهه اصلاحات نزدیکترند ولو این که بالاتر بدانند از همه جریانهای حزبی که همین طور هم هست. ایشان از ذخیرههای انقلاب هستند اما گرایش ایشان به اصلاحطلبی بیشتر است و پشتوانه اصلاحات بودند. ما حمایتهای ایشان را از اصلاحطلبان و اصلاحات فراموش نمیکنیم. نقش ایشان در دوم خرداد نقش تعیینکنندهای بوده و بعد از آن هم در همه صحنهها حمایت کردند. لازم نیست که حتماً نام یا امضای ایشان باشد. همین که همفکری ایشان و کمک دوستانشان باشد، کفایت میکند.
* در مورد کاندیداتوری آقای خاتمی چطور؟ چند روزی است که شایعه کاندیداتوری ایشان بسیار پررنگ شده است.
** آقای خاتمی عزیز ما هستند و ما ایشان را جزء افتخارات نظام میدانیم. کاندیداتوری ایشان به خودشان ربط دارد ولی ما بارها شنیدهایم که ایشان این مساله را تکذیب کردهاند.
* یعنی شما صحبتی برای حضور ایشان در انتخابات نکردهاید؟
** خیر، هیچ صحبتی نکردهایم.
* بحثی که وجود دارد این است که بسیاری معتقدند اصلاحطلبان زمانی که هم دولت و هم مجلس را در اختیار داشتند، نتوانستند کاری کنند. در حال حاضر اصلاً کاری از دست اصلاحطلبان بر میآید؟
** ما فرصتهای خیلی خوبی را از دست دادیم. به دلیل آن که عقلای قوم به وظیفه خود عمل نکردند و کار به دست افراد بیمنطق و تندرو افتاد. لذا فرصتها از دست رفت و با دست خودمان دو قوه را تحویل رقیب دادیم. باید از تجربه گذشته کاملاً استفاده کرد. نباید بگذاریم افراد تندرو و ساختارشکن حاکم شوند و عقلای قوم باید کارها را به دست بگیرند و بقیه جریانها هم باید کاملاً هماهنگ باشند. دیگر گذشت آن زمانی که دو سه نفر برای اصلاحات تصمیم بگیرند. گذشت زمانی که چند نفر با شعارهای تند کارها را به دست بگیرند.
* من از صحبتهای شما این طور برداشت کردم که حداقل مجموعه شما در انتخابات مجلس هشتم به طور حتم شرکت خواهد کرد. درست است؟
** بله.
* یعنی شما هیچ پیششرطی برای شرکت در انتخابات نگذاشتهاید؟
** ما هیچ پیش شرطی نگذاشتهایم و تصمیم داریم در انتخابات شرکت کنیم. آقایان باید به ما میدان بدهند.
* در صورتی که میدان ندادند چطور؟ واکنش شما چیست؟
** باید از حضور ما استقبال کنند. از قدیم گفتهاند حق گرفتنی است. باید حق خودمان را بگیریم.
* یعنی شما به گزینههایی چون تحریم و عدم شرکت فکر نمیکنید؟
** هیچ کس با قهر کردن و کنارهگیری کردن به حق خودش نرسیده است و نمیرسد. ما معتقدیم حق گرفتنی است و باید تلاش کنیم حق خودمان را بگیریم. با قهر و غیظ کردن و تحریم کردن نمیتوان به نتیجه رسید.
* یعنی شما هیچ پیششرطی هم برای حضور در انتخابات ندارید؟
** ما هم با پیششرط گذاشتن نمیتوانیم به نتیجه برسیم. کسی منتظر نیست که ما شرط بگذاریم و آنها هم بپذیرند و تبعیت کنند و باید سعی کنیم که حق خودمان و حق مسلم ملت را بگیریم.
* یعنی اگر اتفاقی مثل مجلس هفتم بیفتد واکنش اعتماد ملی چه خواهد بود؟
** این مربوط به آینده است و باید در همان زمان در مورد آن تصمیم گرفت. فعلاً ما قصد داریم در انتخابات شرکت کنیم و امید هم داریم که مسئولان نظام با عقل و تدبیر و تحمل و سعه صدر برخورد کنند و انشاءالله میدان را برای همه گروهها و احزاب باز بگذارند.
* یعنی شما به هیچ وجه به طرف تحریم و اعمال چون تحصن که در انتهای مجلس ششم رخ داد، نخواهید رفت؟
** ما همیشه با تحریم مخالف بودیم. ما نظام را از خودمان میدانیم و خود را خدمتگزار نظام میدانیم و همیشه با قهر مخالفیم و هرگز از مردم قهر نخواهیم کرد. دلیلی ندارد که ما تحریم بکنیم. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم و به حق خود برسیم.
* اصلاً آیا مردم به اصلاحطلبان اقبالی نشان خواهند داد؟
** من معتقدم که روز به روز مردم دارند نسبت به سیاستهای دولت نهم بدبینتر و مایوستر و ناامیدتر و به جریان اصلاحطلبی امیدوار میشوند و در کوچه و بازار مردم بر خاتمی و جریان اصلاحطلبی درود میفرستند. در همه جا مردم از وضعیت گرانی و تورم و مشکلات فراوانی که در مملکت هست انتقاد میکنند و همه میگویند که جای خاتمی خالی است و افسوس میخوردند که ای کاش اصلاحطلبان بودند و این مشکلات نبود.