مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
">مرتضی مصباحراد
اشاره:
مصاحبه با دکتر علیاکبر جوانفکر مشاور رسانهای دکتر محمود احمدینژاد در نمایشگاه بینالمللی مطبوعات انجام شد. نمایشگاهی که با تمام ضعفها و قوتهایش این بار در تجربهای جدید مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و همچنین مستقل بودنش شور و هیجان خاصی به نمایشگاه مطبوعات بخشیده بود. دکتر جوانفکر مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و آن را حرکتی نو در جهت تقویت رسانهها و ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در عرصه خبری دانست. در طول مصاحبه دکتر اصلیترین وظیفه خبرنگاران در سفرهای استانی را انعکاس مشاهدات آنها دانست و توجه محض حرفهای مسئولین پروژهها را در مسیر اطلاعرسانی کافی ندانست.
در ادامه مصاحبه مشاور رسانهای رئیسجمهور مهمترین مساله در طولانی شدن پروژهها در دولت گذشته را عدم حضور آنها در استانها دانست. وی در ادامه از گروههای شرکتکننده در انتخابات خواست تا با سیاهنمایی مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنند. دکتر جوانفکر در پایان به تحلیل وضعیت آمریکا پرداخت و سفر دکتر احمدینژاد و صحبتهای وی را مهمترین عامل شکست تحریم اطلاعاتی آمریکا دانست.
پیش از این خلاصهای از مصاحبه با ایشان به چاپ رسید. در زیر مشروح آن را میخوانید.
* برخی معتقدند که دولت نهم در امر اطلاعرسانی و کارهای رسانهای ضعیف عمل میکند نظر شما در این رابطه چیست؟
** امروز دیگر نمیتوان این را گفت مقام معظم رهبری بعد از تذکری که به دولت در جهت برطرف کردن ضعفهای خود داد تا ضعف در اطلاعرسانی را برطرف کند دولت در نشستهایی که داشت به این جمعبندی رسید که دو وظیفه مستقیم و غیرمستقیم متوجه دولت هست و باید آن را انجام دهد، تا به امروز تاثیر قابل ملاحظهای را در برطرف کردن ضعف اطلاعرسانی دولت شاهد بودهایم.
مسئولیت مستقیم این بود که رئیسجمهور به بنده به عنوان مشاور مطبوعاتی و دکتر کلهر به عنوان مشاور رسانهای ماموریت دادند که به استانهای مختلف سفر کنیم و با آنها نشستهای مختلفی داشته باشیم تا سیاستهای دولت در امر اطلاعرسانی و روابط عمومی را به آنها ابلاغ کنیم و یک حرکت نسبی و تحول در این حوزهها به وجود آمد. ضمن اینکه دولت همزمان آییننامه جدیدی را در مورد فعالیتهای روابط عمومیها تصویب کرد.
اما وظیفه غیرمستقیم که بخش اصلی آن بر عهده رسانههاست و رسانهها هستند که باید کار اطلاعرسانی را انجام دهند، در این بخش همه میدانیم که رسانهها به دلیل مشکلاتی همچون فضای اقتصادی و کمبود منابع مختلف و محدودیتهایی که دارند به طور مستقیم نمیتوانند در صحنههای مختلف حضور پیدا کنند و ما باید بستری جهت حضور رسانهها در صحنههای مختلف فراهم کنیم. بنابراین بر آن شدیم تا از خبرنگاران و نمایندگان رسانهها دعوت کنیم تا با سفر به استانهای مختلف سفر کنیم و خبرنگاران از نزدیک فعالیتهای دولت را در نقاط مختلف کشور مشاهده کنند تا به امروز به 8 استان سفر کردهایم و گزارشات خوب و امیدوار کنندهای به جامعه ارائه شده البته کسانی که دولت را به خاطر ضعف در اطلاعرسانی هدف انتقادهای خود قرار میدهند این انتقاد دیگر وارد نیست چرا که ما از همه حتی رسانههای مخالف دعوت کردیم تا به سفرهای استانی در جهت پیگیری مصوبات بیایند و گزارشهای مختلفی از پیشرفت مصوبات به جامعه ارائه شده است. اما برخی از رسانهها آنچه که اتفاق افتاده را منتشر نمیکنند و در واقع نه نمایندهای اعزام میکنند و نه از خبرهای خبرگزاریهای مختلفی که این سفرها را پوشش دادهاند استفاده میکنند.
* علت این امر چیست؟
** آفتی است که بر فضای رسانهای کشور نفوذ کرده و آن آفت سایه سنگین احزاب و گروهها و جریانات سیاسی است که بر رسانههای مختلف سایه انداخته است.
به نظر من رسانهها باید از این وابستگی حزبی و سیاسی رهایی پیدا کنند تا بتوانند به راحتی نفس بکشند و آزادانه رسالت واقعی خود را انجام دهند و در خدمت منافع مردم باشند و این نیاز جامعه ما است ولی وقتی که رسانهها در خدمت احزاب و گروههای مختلف باشند نمیتوانند در خدمت منافع مردم باشند. و این امر به کشور ما آسیبهای را وارد کرده و احزاب باید از فضای رسانهای کشور دست بردارند و اگر این اتفاق رخ ندهد این آفت همچنان در فضای رسانهای کشور گسترش پیدا خواهد کرد.
* به عنوان مشاور مطبوعاتی رئیسجمهور چه پیشنهاد و راهکاری را در جهت بهتر عمل کردن رسانهها دارید؟
** همین کاری که امروزه ما در حال انجام آن هستیم ما امروز رسانهها را به صحنههای مختلف و در جای جای کشور میبریم تا واقعیتهای دولت نهم را ببینند زیرا رسانهها به عنوان زبان گویای مردم هستند و مهمترین اشکالی که به رسانهها وارد است این است که در زمانی که از پروژهها بازدید میکنند مشاهدات خود را معطوف به گفتههای مسئول پروژه و استاندار میکنند و باید جلوی این اتفاق را در حوزه رسانهای بگیریم و خبرنگار باید آنچه را که میبیند توصیف کند و مردم را در جریان مشاهدات خود قرار دهد خبرنگار باید جایگاه برجستهتری را داشته باشد و از موضع نقل کننده خارج بشود و نقش تاثیرگذاری را داشته باشد.
* با توجه به اینکه مدتی است دور دوم سفرهای دکتر احمدینژاد آغاز شده تفاوت اصلی سفرهای دور دوم با دور اول در چیست؟
** در دور اول مصوباتی در جهت پیشرفت استانها در عرصههای مختلف تصویب شد و با شناختی که دولت از استانها به دست آورد نیازهای مردم را با توجه به ویژگی استان از نظر جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی دستهبندی کرد و در مورد آنها تصمیم گرفت و تصمیمات اتخاذ شده در دو سال گذشته به اجرا گذاشته شد.
دور دوم سفرهای استانی ارزیابی فعالیتهای مدیران استانها را بررسی میکنیم که آیا مدیران و استانداران وظایف خود را در جهت آبادانی استان انجام دادهاند یا خیر و آنچه که مردم انتظار دارند آیا به نتیجه رسیده است؟ و این فرصت در سفرهای دور دوم به وجود میآید.
در دور دوم سفرها نشستهایی با حضور وزرا و کارشناسان و مسئولان محلی در استانها برگزار میشود و در این جلسات در مورد مسائلی همچون مسکن، اشتغال، صنعت، کشاورزی و غیره بحث و بررسی میشود و دولت در همین راستا مصوباتی خواهد داشت که در جهت ارتقای هر چه بیشتر استانها است. شتاب در کار سازندگی که نتیجه آن کاهش هزینههای سازندگی است باید به یک فرهنگ عمومی و مطالبه ملی تبدیل شود و نقش رسانهها در این بخش بسیار برجسته است.
یکی دیگر از جنبههای مهم دور دوم سفرهای استانی افزایش ملاقاتهای عمومی دولت با مردم است و حضور نمایندگان مردم به شهرهای مختلف استان هست که آنها هم با حضور در جمع مردم به مشکلات آنها رسیدگی میکنند.
* آیا دیدارهای رو در رو در دولتهای گذشته وجود نداشته است؟
** به این شکل وجود نداشت.
* در صحبتهای خود به سرعت زیاد در اجرای پروژهها اشاره کردید یکی از سئوالاتی که برای خبرنگاران در سفرهای استانی مطرح بود علت معطل ماندن برخی پروژهها بود که حتی برخی از آنها 25 سال پیش تصویب شده بودند ولی همچنان تا سفر اول دولت بینتیجه باقی مانده و در دولت نهم طی کمتر از 2 سال به بهرهبرداری میرسید علت طولانی شدن پروژهها در دولتهای گذشته را در چه میدانید؟
** ناشی از ضعف ارتباطی رئیسجمهور و دولت وقت با مردم بود یعنی حضور آنها میتوانست این برکت را داشته باشد تا آنها بفهمند که نیازهای مردم چیست همان نتیجهای که دولت نهم در سفر به استان زنجان گرفت وقتی دکتر احمدینژاد در سفر به این استان متوجه شدند که بیمارستان آیتاله موسوی زنجانی که 30 سال پیش کلنگ آن به زمین زده شده بود و عملا دو تا سه سال بعد باید مورد بهرهبرداری قرار میگرفت اما مورد بیتوجهی مسئولان در دولت گذشته قرار گرفت اما در دولت نهم تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت همین اتفاق میبایست در دولت گذشته انجام میشد و رئیسجمهور گذشته میتوانست در صحنه حضور پیدا کند و به وضع آن بیمارستان رسیدگی کند اما هزینههای زیادی صرف شد ولی بیمارستان به حال خود رها شده بود. مردم هم نیازمند چنین بیمارستانی هستند از طرف دیگر پزشکانی که در استانها علم و دانش دارند ولی بیکار هستند و واقعا حضور یک رئیسجمهور در صحنه میتواند پیوند اینها را با هم برقرار کند و در خدمت مردم قرار دهد و خدمترسانی به مردم همین هست یعنی فعال کردن یک سرمایه راکد و در خدمت قرار دادن آن به مردم که این کار در دولت نهم در حال انجام است. در گذشته این امر مورد غفلت قرار گرفته بود و مردم متحمل ضررها و آسیبهای زیادی شدند.
* آقای دکتر انتخابات مجلس هشتم را در پیش داریم برآورد حضرتعالی از مجلس هشتم چیست؟
** ما در هر سال به طور مستقیم یک انتخابات را در کشور داریم و از احزاب و گروههای سیاسی انتظار داریم که کمک کنند تا انتخابات در فضای سالمی برگزار شود و به گسترش مشارکت مردم کمک کنند و امید و انگیزه شرکت در انتخابات را افزایش بدهند و با حرفهای سیاه و تهمتهای بیجا به انتخابات انگیزه مردم را از بین نبرند و از اشکال تراشیهای بیاساس پرهیز کنند و به خاطر ورود به مجلس تو دل مردم را خالی نکنند و مردم را ناامید نسازند و توصیه میکنیم وارد عرصههایی که موجبات شکست آنها را فراهم میکند نشوند. مثلا در مساله اقتصادی اگر قرار است ایرادی را به دولت وارد کنند با آگاهی وارد شوند چرا که مهمترین بخش فعالیت دولت در زمینه اقتصاد است.
* آقای جوانفکر مجلس هفتم ماههای آخر عمر خود را سپری میکند عملکرد مجلس هفتم را در مجموع چگونه ارزیابی میکنید؟ با توجه به اینکه اکثریت مجلس هفتم را اصولگرایان تشکیل میدادند.
** من مایل نیستم اصولگرایی را در طیفهای سیاسی تعریف کنم و اینکه اصولگرایی را در حد جناحها بدانم و اصولگرایی یک تعریف گسترده دارد که خیلی از افراد را میتواند شامل شود اما مجلس هفتم مجلسی بود که تلاش کرد که نقش خود را در صحنههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایفا کند البته مجلس اختلاف دیدگاه داشت و مجلس یک دستی نبود که هم میتوانست مثبت باشد و هم منفی. بالاخره مجلس محل تضارب افکار است. اما در مسائل اساسی کشور به خوبی موضعگیری داشت مخصوصا در مورد انرژی هستهای موضع خوبی را داشت و در حمایت از دولت شاهد همکاری خوبی بودیم البته مجلس هفتم در بعضی مسائل میتوانست بهتر از این عمل کند اما ملاحظاتی را رعایت کردند و در مسائلی هم دولت با دستانی خالی تنها ماند در صورتی که مجلس میتوانست پشتوانه خوبی برای دولت باشد در مجموع از عملکرد مجلس هفتم راضی هستیم و امیدواریم مجلس هشتم در جهت منافع و مصالح مردم باشد.
* در صحبتهای خود به پرونده هستهای اشاره کردید امروزه پرونده هستهای را چگونه میبینید؟
** پرونده هستهای از نظر ما یک موضوع تمام شدهای است و ما همیشه در چارچوب سازمان انرژی اتمی فعالیت کردیم و بهترین سازکار موجود فعالیت زیر نظر سازمان انرژی اتمی است که قوانین بینالمللی را رعایت کرده و بر اساس آن سیاستهای خودمان را به پیش میبریم و با جدیت در حال پیشرفت هستیم اما مهمتر از همه منافع ملت هست و برخورداری از انرژی هستهای صلحآمیز جزو منافع ملت ایران است و دولت نهم برای ایفای این حق در تلاش هست و گامهای بزرگی در این جهت برداشته شده و هیچ کس هم نمیتواند مانع پیشرفت ایران شود. تغییر و تحولاتی که در پرونده صورت گرفت چیز طبیعی است و در همه جوامع هم وجود دارد و تلاشهای بیهودهای است که کشورهای غربی انجام دادهاند ولی خودشان در میان مردم کشور خود بسیار منزوی شدهاند و هیچ گونه پاسخی هم ندادند.
* آینده کشور آمریکا را چگونه میبینید؟
** دولت آمریکا در وضعیت پیچیدهای قرار دارد و مردم آمریکا سئوالات فراوانی را دارند و دکتر احمدینژاد در سفرهایی که به سازمان ملل داشتهاند با مردم آمریکا صحبت کردهاند و افکار عمومی آمریکا را با مواضع به حق ایران آشنا کردهاند و این اتفاق باعث شد که آمریکا نتواند با محاصره اطلاعاتی اهداف خود را به پیش ببرد.
* با تشکر از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.
** من هم متشکرم.