تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۴۴۱۱۷


داریوش قنبری

نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

واقعه تاسف‌بار بازداشت هیات کارشناسان وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران توسط نظامیان آمریکایی از چند منظر قابل تحلیل و ارزیابی است. نخستین و مهمترین هدفی که آمریکا از این اقدام دنبال کرده است، القای این نکته به افکار عمومی جامعه بین‌الملل است که ایرانی‌ها افرادی عادی نیستند و نباید مانند اتباع عادی دیگر کشورها با آنان برخورد شود...

آنها در القای این مساله به دنبال شرایطی هستند که حتی مقامات رسمی و سیاسی که به دیگر کشورها مسافرت می‌کنند در مظان اتهام قرار گیرند. آمریکا تلاش می‌کند فضای روانی جامعه بین‌الملل را علیه ایران بسیج کند. هدف دولت آمریکا نیز اعمال فشار بر دولت ایران به منظور تجدیدنظر در رفتار سیاسی خود است. نکته‌یی که در خصوص بازداشت هیات کارشناسی وزارت نیرو قابل توجه است این است که این هیات یک هیات تخصصی و رسمی بوده که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق اعزام شده است. اتهام آمریکای‌ها مبنی بر حمل سلاح برای بازداشت هیات هفت نفره بیانگر این موضوع است که آمریکا به دنبال این است که القا کند حتی آن دسته از ایرانیانی که از طرف دولت به شکل رسمی اعزام می‌‌شوند، مسبب حرکت‌های تروریستی هستند.

اقدام اخیر نظامیان آمریکایی مکمل طرح وزارت خارجه آمریکا در گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی است؛ امری که تاکنون سابقه نداشته ـ که نیروی نظامی رسمی یک کشور به‌عنوان نیرویی تروریستی معرفی شود ـ و اگر این اقدامات را در کنار هم بگذاریم نتیجه آن است که آمریکا به دنبال تروریست معرفی کردن جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل است. این مساله می‌تواند مورد بهره‌برداری تبلیغاتی آمریکا قرار گیرد تا از این طریق بتواند یک اجماع جهانی را علیه ایران پدید آورد تا هم دولت‌های منطقه و هم دولت عراق را نسبت به جمهوری اسلامی ایران بدبین کند. اضافه بر این آمریکایی‌ها به دنبال بازداشت هیات دیپلماتیک ایران در اربیل و تداوم بازداشت آنان و نیز برخورد اخیر با هیات فنی وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقیر ملی ایرانیان در فضای روانی جامعه بین‌الملل هستند.

منظور دیگری که در رابطه با بازداشت کوتاه هیات ایرانی قابل توجه است، عدم‌موفقیت آمریکایی‌ها در تامین امنیت کشور عراق و ناآرامی‌های فزاینده‌یی است که در این کشور وجود دارد. نیروهای آمریکایی تاکنون کوشیده‌اند با نسبت دادن این ناآرامی‌ها به بقایای ارتش بعث و القاعده عراق به توجیه ناآرامی‌ها بپردازند، اما امروز دیگر نسبت دادن ناآرامی‌ها به بقایای ارتش بعث و القاعده توجیه مناسبی برای افکار عمومی آمریکا نیست. به همین دلیل نسبت دادن ناآرامی‌ها به ایران راحت‌ترین صورت توجیه افکار عمومی در درون آمریکا است. از طرف دیگر آمریکا می‌کوشد با نسبت دادن ناآرامی عراق به ایران افکار عمومی جهان را برای اقدام احتمالی به ایران در آینده فراهم کند.

همه این اتفاقات مسئولیت مسئولان دیپلماسی کشور را سنگین می‌کند تا مراقب دام تبلیغاتی آمریکایی‌ها باشند.