اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

">

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

">

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

">

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

">

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

">

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.

"> سیاست خارجی ما در حال سقوط آزاد است
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۴۴۳۳۳
گفت‌وگو با جان بولتون از نومحافظه‌کاران آمریکا

اشاره:

جان بولتن، دیپلمات سابق آمریکایی امروزه در دولت نیست اما هنوز مطالب زیادی درباره سیاست خارجی آمریکا برای گفتن دارد. وی به سیاست‌های افراطی شهرت دارد. گفت‌وگو با بولتون را با ترجمه بهاره رحمت از سایت دیپلماسی ایرانی می‌خوانید.


* شما به طور نزدیک با رئیس‌جمهور کار کرده‌اید و در نظرات بلندپروازانه وی درباره عراق سهیم بوده‌اید. اما کتاب اخیر شما نسبت به بوش بسیار منتقدانه است. چرا؟

** سیاست خارجی وی در مرحله سقوط آزاد است. پرزیدنت در حال تغییر است، تمام قضاوت‌ها و اقدامات وی تحت تاثیر کاندولیزا رایس است. وی صدای مسلط است و به راستی تقریبا تنها صدا در سیاست خارجی دولت بوش.

* قرائت عمومی درباره وی، قدری متفاوت است. به نظر می‌رسد که وی ضعیف است و به قدر کافی کارآمد نیست.

** خیر. رایس در حال انتقال دادن نظرات لیبرال‌ها در دولت است. رئیس‌جمهور تمام توجه خود را در عراق متمرکز می‌کند. با انجام چنین کاری، به وزیر اجازه داده است تا به وسیله دولت تسخیر شود. او نظارت چندانی بر رایس ندارد و این یک اشتباه است.

* ممکن است، رنجش شما از اینجا ناشی شده باشد که رئیس‌جمهور به نومحافظه‌کارانی چون شما توجه نمی‌کند؟

** رئیس‌جمهور (دیک چنی) هنوز آن جاست. اما این نظر که محافظه‌کاران هنوز قدرتمند هستند، یک افسانه است. منظورم این است که تنها 5 یا 6 نفر وجود دارند. من یک نومحافظه‌کار نیستم. من یک طرفدار آمریکا هستم.

* شما گفته‌اید که سیاست خارجی جدید متعادل از طریق مصالحه بوش درباره امنیت آمریکا دنبال می‌شود.

** چنین فکر می‌کنم. کره شمالی با نگهداری سلاح‌های اتمی خود می‌گریزد. من فکر می‌کنم تخمین‌های اطلاعات ملی نشانه‌ای برای ایران می‌فرستد که آنها هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند.

* از گزارش اخیر اطلاعاتی آمریکا صحبت می‌کنید که ایران فعالیت هسته‌ای خود را از سال 2003 متوقف کرده است؟

** هیچ سخنی از ایران وجود نداشت. آنها در حالی که در تهران نشسته NIE بله. 12 ساعت پس از گزارش بودند، می‌گفتند: «این بار آمریکایی‌ها چه حیله و مکر گمراه‌کننده‌ای برای ما به کار گرفته‌اند؟ آنها نمی‌توانستند آن را باور کنند و سرانجام موفقیت اعلام شد.

* در گذشته شما از مداخله نظامی در ایران بحث می‌کردید. آیا هنوز هم این گزینه را در نظر دارید؟

** من چنین اطمینان بالایی که تحلیل‌های اطلاعاتی دارند، را ندارم. یک تعلیق کامل در برنامه نظامی در ایران وجود داشت. این شبیه ادعاهایی که درباره فشار چنی بر گروه‌های ضعیف اطلاعاتی برای چرخش اطلاعاتی در عراق وجود داشت، نیست. این سیاستی از سایر جوانب است. افراد در جوامع اطلاعاتی به برتری‌های سیاستی اجازه می‌دهند تا بر تحلیل‌ها و قضاوت‌های آنان درباره اطلاعات تاثیر بگذارد.

* و در این بین رئیس‌جمهور کجاست؟ آیا تنها یک دست‌نشانده است؟

** به سیاست کره شمالی توجه کنید. کره شمالی‌ها قطعا در تجهیزات سوریه که توسط اسرائیل‌ها مورد حمله قرار گرفت درگیر می‌شوند. کره شمالی‌ها جرم‌های خود را انکار می‌کنند و ما همچنان مذاکره می‌کنیم.

* شما چاره را در چه می‌بینید؟ بمباران کردن پیونگ‌یانگ؟

** من در دنیا نمی‌چرخم تا به دنبال راه‌های ایجاد خصومت باشم. راه‌حل برای کره شمالی وحدت دوباره شبه جزیره کره است. چین می‌تواند بر کره تاثیر بگذارد. چین 80 تا 90 درصد انرژی کره را تامین می‌کند. آمریکا باید بر چین فشار بیاورد تا چین بر کره فشار آورد.

* آیا شما نظر دیگری درباره اشغال آمریکا در عراق دارید؟

** برانداختن صدام حسین کار درستی بود. آن رژیم به خودی خود تهدید محسوب می‌شد. هر چه سریع‌تر باید قدرت را به عراقی‌ها بازگرداند و گفت این کشور شماست، خودتان نوع اداره آنرا مشخص کنید.

* شما فکر می‌کنید جهان امروزه امن‌تر از قبل جنگ عراق است؟

** بله. اکنون هیچ امکانی برای این که عراق سلاح کشتار جمعی داشته باشد، وجود ندارد. ما یک پیروزی استراتژیک فرعی دیگر داشتیم و آن هنگامی بود که قذافی رهبر لیبی برنامه اتمی خود را متوقف کرد وی به صدام نگاه کرد و نتیجه گرفت ـ به طور اشتباه ـ که وی مورد بعدی خواهد بود.

* به نظر نمی‌رسد شما تردیدی داشته باشید که مشی به تنهایی رفتن آمریکا گرایش‌های ضد آمریکایی را در جهان افزایش می‌دهد. چنین نگرش منفی در مورد آمریکا قدرت آمریکا را کم نمی‌کند؟

** چنین فکر نمی‌کنم. من به نظرات عمومی در فرانسه در طی سالهای 1940 و 1950 در زمان اوج کمک‌های طرح مارشال نگاه می‌کنم. آنها در آن زمان گرایش بسیار منفی نسبت به آمریکا داشتند که این نگرش به خاطر ویتنام و زمانی که ریگان قصد گسترش محدوده موشک‌های بالستیک را داشت، وجود داشت. من گمان می‌کنم رئیس‌جمهور نباید اساس سیاست خارجی را بر پایه نظرات عمومی آمریکا بگذارد. نظرات عمومی درباره سیاست خارجی را تنها بگذارید.

* چه نوعی از سیاست خارجی را رئیس‌جمهور بعد دنبال خواهد کرد؟

** اگر شما هیلاری‌ کلینتون را در نظر بگیرید، آنچه را که بعد از ویتنام وجود داشت خواهید یافت که گسترش تاثیر آمریکا از عراق تا جهان است و طی چند سال اروپاییان از آن شکایت خواهند کرد. ببینید چه مدت سربازان آمریکاییان در اروپا باقی ماندند.

* آیا این یک تهدید خواهد بود؟

** خیر، اتحادیه اروپا اکنون می‌تواند به عنوان قدرت برتر رفتار کند. حداقل این چیزی است که اتحادیه اروپا به ما می‌گوید. بنابراین باید چنین عمل کنند. می‌توانند با روسیه عمل کنند.