رسول منتجبنیا / قائم مقام حزب اعتماد ملی
این روزها مطالب زیادی پیرامون مذاکرات ایران و آمریکا بیان شده است. از دیدگاه اینجانب اصل پذیرفتن مذاکره با آمریکا که به غلط، ادعای رهبری جهان را دارد، بلااشکال و قبول مذاکره با این کشور برای جمهوری اسلامی بسیار مفید است و این که تا این حد به ایران نیازمند شدهاند که حاضرند طرف مذاکره قرار گیرند و نظرشان را اعلام کنند، جای خشنودی بسیار دارد. بنیانگذار انقلاب اسلامی هم مطرح کرده بودند که «رابطه با آمریکا را نمیخواهیم اما اگر آمریکا آدم شود با او هم رابطه برقرار میکنیم». از سوی دیگر مذاکره غیر از رابطه است. ممکن است مذاکرهای به قطع رابطه و یا رابطه منتهی شود، اما در کل بحث مذاکره هیچ مشکلی ندارد. البته در این مذاکرات باید مطالبی مطرح شود که هم به نفع کشور و ملت مسلمان عراق باشد و هم به سود منافع ما. مسئولان کشور و هیات مذاکره کننده باید بر روی استقلال کامل عراق و خروج نیروهای بیگانه از این کشور، همچنین عدم دخالت آمریکا و سایر قدرتها در این کشور تاکید کنند.
مذاکره با آمریکا به معنای دست کشیدن ما از اصول و آرمانهایمان نیست. بلکه اگر بتوانیم با قدرتهای موجود جهان وارد بحث و گفتوگو شویم و حق مسلم خود را برای دنیا تشریح کنیم، به گونهای که ملتها و دولتها درباره تبلیغات سوء علیه ما توجیه شوند، بسیار مفید است و مشخص میشود ما درصدد تجاوز به کشورها نیستیم و تنها میخواهیم از حق مسلم خود دفاع کنیم. به دلیل هم فکر و هم مسلک و هم مذهب بودن ملت ایران با عراق و همچنین اعتقاد عراقیها به حضرت امام(ره) و ایران، ایران به عنوان طرف مذاکره با آمریکا در مورد مسائل داخلی عراق قرار گرفته است؛ از این رو این قضیه نیز میتواند عاملی باشد برای این که منافع جمهوری اسلامی نیز در این مذاکرات لحاظ شود. قطعا آمریکا دیدگاههای دیگران را به دست آورده است، اما آنچه مهم است دیدگاه جمهوری اسلامی نسبت به اداره کشور عراق است که البته ارتباط تنگاتنگ با منافع ملی کشور ما نیز دارد. در مذاکره با آمریکا دیگر تنها بحث مسائل داخلی عراق مطرح نیست. در اینجا ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و همسایه عراق و با توجه به اینکه بسیاری از عراقیها هوادار جمهوری اسلامی هستند، در صحنه حاضر میشود و تنها قرار است دیدگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی در این قضیه روشن شود.