تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۴۵۷۴۳
سلیمی نمین در دانشگاه تهران‌:

عباس سلیمی‌نمین اظهار داشت: جنبش دانشجویی را به نگاهی عمیق‌تر دعوت می‌کنم‌. وی که در همایش "‌دموکراسی در بستر دین رحمانی"‌در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران سخن می‌گفت، افزود‌: شعارهای افراد چندان بازتاب دهنده منویات آنها نیست و این گونه نیست که اگر کسی شعاری را مرتبا تکرار کرد به آن پایبند باشد بلکه باید به نگاه به مجموعه عملکردش به نتیجه رسد. وی خاطر نشان کرد: "‌از دوران هاشمی‌رفسنجانی تلاش‌هایی از سوی برخی جریان‌های سیاسی خارج از کشور آغاز شد که این القاء را به وجود می‌آورد که اگر یک جریان بر کشور حاکم شود مسائل کشور راحت‌تر پیش می‌رود. اما جای تردید است که شخص ایشان چقدر متاثر از این نگاه بود‌. اطرافیان هاشمی تحت تاثیر این دید قرار گفتند تا جایی که عده‌ای تغییر قانون اساسی را پیشنهاد کردند". وی افزود: "در دوران خاتمی نیز افرادی که از تیم ایشان تحت تاثیر این نگاه قرار گرفتند، هر چند که در دوره‌ی خاتمی و هاشمی هر دو دستاوردهای بسیار خوبی نیز داشتند، اما به دلیل اینکه‌ دولتمردان خاتمی عمدتا همان افراد سابق بودند، کسانی که انحصار قدرت را می‌خواستند با همان نگاه در منصب قدرت قرارگرفتند". این مدرس دانشگاه ابراز عقیده کرد: این مدیریت دارای نگاهی بود که همچنان در دوره‌ی خاتمی حفظ شد و نگاه انحصارطلبانه‌ای با شعارهای زیبا و فریبنده‌ی مدرن داشت که به اعتقاد من این نگاه ضد اصلاحات است چرا که اصلاحات واقعی از مسیر رشد جامعه و اهمیت دادن به مردم حاصل می‌شود. کسانی که روزگاری در دولت خاتمی یکدستی را مطرح کردند اکنون هم انتقادات مخالفان به دولت را با همین تعابیر رد می‌کنند درحالی که این برخورد در مسیر اصلاحات نیست. سلیمی‌نمین اظهار داشت: "زمانی که دولت در مسائل اجرایی در انحصار عده‌ای خاص قرار گیرد جلوی چرخش دولت گرفته می‌شود و در مقابل زمانی اصلاحات می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد که حلقه محدوده‌ی قدرت باز شود. امروز ما می‌توانیم این چرخش نخبگان را ببینیم و حاصل آن رشد جامعه خواهد بود. اگر عده‌ای تلقین می‌کنند که اصلاحات مسیری جز بسط قدرت آنها ندارد این منطقی نیست بلکه توجه به مردم و جایگاه آنها اصلاحات را در کشور نهادینه و مسیر آن را هموار خواهد کرد. وی با بیان اینکه چرخش قدرت موجب تقویت قانون می‌شود، ادامه داد: ما امروز می‌توانیم تقویت جایگاه مردم را در همه جا حتی در برخورد شورای نگهبان، احزاب، نهادهای قدرت و کسانی که در گذشته اعتقادی به حضور مردم نداشتند، ببینیم. باید توجه داشت که ماندگاری قدرت موجب رشد غیرطبیعی جریانات سیاسی می‌شود چرا که آنها بعد از مدتی خود را بر قانون برتری می‌دهند". سلیمی‌نمین خاطر نشان کرد‌: "شرایط جدید این نوید را می‌دهد که با نگاه موشکافانه‌تر مردم رشدی حاصل شود. ما امروز تجربه ارزشمندی را در جلوگیری از سوق یافتن به سمت دیکتاتوری می‌بینیم و توانسته‌ایم در دوره‌هایی این حرکت به سمت دیکتاتوری را چه از داخل و چه از خارج با حرکت مردم خنثی کنیم و اگر این رشد بیشتر شود هر نوع دیکتاتوری را از بین خواهد برد و مسیر اصلاحات فراهم می‌شود." رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان اظهار داشت‌: "‌نوع برخورد با منتقدان درحال حاضر محل ایراد است، اما چرخش قدرت و باز شدن فضای محدود آن یک امتیاز برای این دولت به شمار می‌رود. اگر در جامعه‌ای تصور شود که ردای ریاست جمهوری تنها باید بر قامت یک نفر پوشانیده شود آن زمان است که اراده‌ی اصلاحات در کشور وجود ندارد و شان جامعه در این حد تنزل می‌یابد که تنها یک نفر می‌تواند این جامعه را اداره کند. نگاه امروز دولت امتیازی است که توانسته بستر مناسبی را ایجاد کند تا در آینده شخصیت‌های مختلفی را برای اداره‌ی جامعه در اختیار داشته باشیم." وی افزود: "آنچه صورت گرفته است مبنای رشد است؛ هر چند که تلاقی‌ای هم با جریانات مختلف داشت. عده‌ای می‌گفتند فقط عده‌ای خاص می‌توانند رییس‌جمهور یا وزیر شوند در حالیکه جامعه این القاء را شکست و نیروهای جوانی بر سر کار آمدند. این تغییر سیاستمداران و چرخش قدرت متاسفانه چندان مورد اهمیت قرار نگرفته است؛ در حالیکه یکی از رموز رشد جامعه به حساب می‌آید." سلیمی‌نمین در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره هزینه انتقادها گفت: "این را نمی‌پذیرم. امروز حتی به بالاترین مقامات انتقاد می‌کنند؛ حتی نمایندگان مجلس ششم هم در نامه خود انتقادات تند و بعضا بی‌اساسی نسبت به رهبری وارد کردند و بسیاری از کسانی که آن نامه را امضاء کردند و در دوره بعد صلاحیتشان تایید شد." رهبری جایگاه اجرایی در کشور ندارد پس نگاه به ایشان متفاوت است و حفظ حرمت جایگاهی که در مواقع لزوم باید وحدت بخش آرای مختلف باشد یک مساله عقلایی است نه به این معنی که نمی‌توان از او انتقاد کرد. انحرافات اساسی در جامعه همواره متوجه قدرت‌های مالی و اقتصادی است و جایگاه‌هایی که منشا وحدت در جامعه بودند هیچ‌گاه ایجاد انحراف نمی‌کردند چرا که امکانات اجرایی در اختیار آنها نیست ضمن اینکه اگر من بر فرض مثال مرتبا به کسی توهین کنم و حرمت او را نگه ندارم طبیعی است که در شرایط بحرانی هم رویکردی به او نخواهیم داشت." سلیمی‌نمین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص محدودیت زمانی ولایت فقیه اظهار داشت: "از آنجایی که در قانون اساسی وظایفی که برای رهبر متصور شده جزء مسائل کلان و بحث‌های ماندگار است تغییرات پی در پی آن باعث می‌شود که سیاست‌های کلان دستخوش مشکلات جدی شود قطعا اگر منافع این تغییر از استمرار آن بیشتر بود این کار از سوی کسانی که قانون اساسی را نوشتند پیش‌بینی می‌شد". رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه احمدی‌نژاد تنها یک بار در سازمان ملل واژه‌ای دموکراسی را به زبان آورده است، گفت: "من جنبش دانشجویی را به نگاهی عمیق‌تر دعوت می‌کنم. شعارهای افراد چندان بازتاب‌دهنده منویات آنها نیست و اینگونه نیست اگر کسی شعاری را مرتبا تکرار کرد به آن پایبند باشد بلکه باید با نگاه به مجموعه عملکرد به نتیجه رسید."