تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۴۷۰۰۴
تنش کلامى ‌بین ایران و فرانسه افزایش یافت

گروه سیاسى: نمایندگان مجلس براى چندمین روز متوالى خواستار ایستادگى کامل ایران مقابل طرف‌هاى مذاکره در پرونده هسته‌اى شدند. در جلسه علنى دیروز چهار نماینده با ایراد نطق‌هاى پیش از دستور به اعتراض شدید در قبال گزارش پرونده هسته‌اى ایران به شوراى امنیت سازمان ملل متحد پرداختند و همزمان نیز حدود ۳۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌اى به بیانیه ۱۵ نماینده مجلس فرانسه پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار پارلمانى شرق در راهروهاى پارلمان نیز بازار مصاحبه هسته‌اى کاملاً گرم بود به نحوى که این موضوع اصلى‌ترین دستور کار مجلس یعنى بودجه سال ۱۳۸۵ را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. محور سخنان نمایندگان در جلسه علنى دیروز تاکید بر رفراندوم هسته‌اى مردم در روز ۲۲ بهمن بود.
موسى قربانى عضو هیات رئیسه مجلس گفت: خواست و اراده ملى مردم ایران درباره دستیابى به انرژى هسته‌اى در ۲۲ بهمن‌ماه امسال در برابر دید همه جهانیان قرار خواهد گرفت. همزمان با این اظهارات متن بیانیه ۳۰ نماینده مجلس هم در اختیار خبرنگاران قرار گرفت. این بیانیه با عنوان پاسخ جمعى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ‌ایران در پاسخ به درخواست ۱۵ تن از نمایندگان مجلس ملى فرانسه در خصوص اقدامات تنبیهى علیه جمهورى اسلامى ‌ایران صادر شد. نمایندگان در اطلاعیه خود آورده‌اند ۱۵ نماینده مجلس فرانسه درخواست اقدامات تنبیهى علیه ایران را به دلیل سیاست‌ها و رویکردهاى جدید در جمهورى اسلامى ‌ایران و اظهارات محمود احمدى‌نژاد رئیس‌جمهور خواستار شده‌اند.
نمایندگان مجلس در بیانیه خود آورده‌اند: ما نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ‌ضمن توجه دادن به برخى از تحرکات تخریب‌آمیز و تنش‌زا از سوى تعدادى از نمایندگان مجلس فرانسه و اقدامات ناصواب و مغرضانه آنان در متهم کردن نظام مقدس جمهورى اسلامى ‌ایران، این اقدام را قویاً محکوم مى‌نماییم.
نمایندگان با اشاره به اینکه چنین اقداماتى از سوى برخى از نمایندگان مجلس فرانسه به خوبى نشانگر متاثر شدن آنان از لابى‌هاى خارج پارلمان، به ویژه لابى‌هاى صهیونیست‌ها در این کشور است، آورده‌اند: نظام و دولت جمهورى اسلامى ‌ایران، دولت قدرتمند و مقتدرى در منطقه است که با داشتن ملتى بزرگ و امکاناتى وسیع، اقتدار و استحکام آن روزبه‌روز افزایش مى‌یابد. در عین حال عملکرد ۲۷ساله این نظام به خوبى نشان داده است که مسئولین عالى‌رتبه جمهورى اسلامى ‌ایران ضمن پایبندى به تمامى ‌اصول و ضوابط بین‌المللى و تاکید بر حسن همجوارى، هیچ‌گاه در برابر مهاجمین به منافع ملى خود عقب‌نشینى نکرده و کوتاه نخواهند آمد.
نمایندگان در بخشى دیگر از بیانیه خود آورده‌اند: ما نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ‌ایران، به ویژه انجمن دوستى ضمن حمایت از اقدامات دولت جمهورى اسلامى ‌ایران در دفاع از حق ملت ایران جهت استفاده از انرژى صلح‌آمیز هسته‌اى، تاکید مى‌کنیم که لازم است دولتمردان کشورمان با عنایت به حمایت قاطع ملت از اهداف آنان در این مسیر، هیچ‌گونه تزلزلى به خود راه ندهند و از نمایندگان مجلس ملى فرانسه نیز انتظار داریم به دور از جوزدگى و جوسازى به این خواست ملت ایران احترام گذارند.
نمایندگان در بخش دیگر از بیانیه خود به نقض حقوق بشر در فرانسه اشاره کرده‌اند و آورده‌اند: ما نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ‌ایران ضمن آگاهى از موارد متعدد نقض حقوق بشر در کشور فرانسه به خصوص مهاجران، اقلیت‌ها و مسلمانان اعتقاد داریم که این‌گونه اظهارات نادرست در واقع نوعى فرافکنى و سرپوش نهادن دولتمردان فرانسوى به ضعف‌ها و نابرابرى‌هاى موجود در داخل جامعه فرانسه مى‌باشد. از این رو ضمن حمایت از پیشنهاد ریاست محترم جمهورى درخصوص برخورد فعال با موارد نقض آشکار حقوق بشر در کشورهاى جهان و به خصوص اتحادیه اروپایى، خواستار فعال‌تر شدن این سیاست در مجموعه سیاست‌هاى نظام جمهورى اسلامى ‌ایران مى‌باشیم.
در پایان بیانیه آمده است: ما لازم مى‌دانیم توجه نمایندگان محترم مجلس ملى فرانسه را به این مسئله جلب نماییم که رژیم اشغالگر اسرائیل با دارا بودن زرادخانه‌هاى اتمى ‌و انجام اقدامات تجاوزگرانه و ضدحقوق بشرى در فلسطین داراى کارنامه بسیار سیاهى در این زمینه‌ها مى‌باشد و نباید به آنها اجازه داده شود که در افکار عمومى ‌کشور متمدن و بزرگى همانند فرانسه تاثیرگذار باشند.