تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۵  ، 
شناسه خبر : ۴۷۶۲۷

موضوع استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه را که اخیراً از سوی جناح فتح پیشنهاد شده و مورد استقبال برخی کشورهای عربی قرار گرفته و تایید تلویحی اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی را نیز در پی داشته است، باید رخدادی مهم تلقی کرد که می‌تواند تبعات گسترده و در عین ‌حال خطرناکی را برای وحدت فلسطینی‌ها و آرمان فلسطین به دنبال داشته باشد.

در این ارتباط، اوایل هفته جاری یکی از معاونین ارشد محمود عباس اعلام کرد ریاست تشکیلات خودگردان، درصدد است به منظور استقرار به اصطلاح صلح در غزه، از کشورهای خارجی درخواست اعزام نیرو نماید. این مقام تشکیلات خودگردان در عین‌ حال از مصر، ترکیه و اندونزی، به عنوان کشورهایی نام برد که ترجیحاً از آنها درخواست نیرو خواهد شد.

این طرح را باید مرحله تازه‌ای از نقشه‌های جناح سازشکار با هماهنگی غرب برای تشدید محاصره و تضعیف جنبش حماس دانست که پس از صدور دستور انحلال دولت هنیه و همچنین تشکیل دولت اضطراری به ریاست «سلام فیاض» صورت می‌گیرد.

استقرار صلح و آرامش در میان فلسطینی‌ها، برپایه رعایت وزن و جایگاه نیروهای سیاسی فلسطین، نه تنها امری مثبت، بلکه لازم است و این نکته‌ای است که جنبش حماس نیز بارها، حتی پس از تسلط بر غزه، بر آن تاکید کرده و خواستار مذاکرات بی‌قید و شرط با فتح شده‌ است. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که صلح و ثبات و آرامش بادوام تنها از این کانال و از طریق گفتگوی نیروهای داخلی فلسطین قابل حل است و هرگونه راه‌حلی به جز آن، بی‌نتیجه و انحرافی خواهد بود.

با توجه به این واقعیت، اصرار جریان غربگرای فلسطین بر استقرار نیروی بین‌المللی در غزه، ‌بیانگر آن است که این جریان به هیچ‌وجه حاضر نیست حقوق سیاسی جنبش حماس را که آرای اکثریت مردم فلسطین را با خود دارد و بر پایه رای مردم، دولت تشکیل داده ‌است به رسمیت بشناسد و در صدد است با توسل به ترفند‌های گوناگون، و با دور زدن قانون و قواعد مورد قبول مردم‌ فلسطین، بر رکن‌‌های اصلی حکومت چنگ بیندازد و دوران پیش از انتخابات زمستان 1384 را که تقریباً همه مناصب حکومت را در انحصار داشت، بار دیگر احیا نماید.

درخواست استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه را نیز باید کاملاً همسو و هم‌جهت با این اهداف «فتح» دانست. پرواضح‌ است نیروهایی که به ابتکار جریان سازشکار فلسطین برای استقرار در غزه در نظر گرفته می‌شوند، از لحاظ موضع سیاسی، با این جریان هماهنگی کامل خواهند داشت و در واقع حامی و پشتیبان گروه سازش ‌طلب بوده و به نمایندگی از این جریان در غزه حضور خواهند داشت که مسئولان جنبش حماس، به همین دلیل روشن، با قاطعیت موضوع استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه را رد کرده و تصریح نموده‌اند از آنها با اسلحه استقبال خواهند کرد.

تردید نیست ماموریت نیروهای چندملیتی در میان فلسطینی‌ها به همین مورد محدود نخواهد بود بلکه در درازمدت، مقابله با فعالیت‌های ضدصهیونیستی و سرکوب تفکر مقاومت در برابر اشغالگران، از اهداف اصلی آن می‌باشد. اگر ایده استقرار نیروهای چندملیتی در مناطق خودگردان صورت عملی بگیرد، این نیروها به مثابه خاکریز اول برای رژیم صهیونیستی عمل  خواهند کرد و در واقع به سربازان حافظ منافع رژیم صهیونیستی تبدیل خواهند شد.

از اینرو، بدیهی است که ملت فلسطین زیر بار این توطئه خطرناک نخواهد رفت و با رد قاطعانه آن، ضمن خنثی کردن توطئه صهیونیستها، جناح سازش‌طلب را با شکست سنگین‌تری مواجه خواهند ساخت. با توجه به این واقعیات، عقلای جناح فتح بهتر است به جای توسل به این ترفندهای خیانت‌بار از ادامه حرکت در مسیری که به تباهی این جریان منتهی خواهد شد خودداری کرده و عناصر و عواملی را که عملکرد آنها تنها به تامین اهداف صهیونیستها منجر می‌شود، طرد کنند.