تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۹  ، 
شناسه خبر : ۴۹۳۸۳

نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کردند دشمن شماره یک نیروهای آمریکایی در عراق، سپاه مهدی است، نه سازمان القاعده.‌

روزنامه «واشنگتن پست» این خبر را به نقل از فرماندهان نظامی آمریکایی از جمله کاپتان «شون‌لاینز» و کاپتان «چارلز ترنر» درج کرده‌است.‌

در این اظهارات، مقامات نظامی آمریکایی در عراق بدون اشاره به جنایتهایی که القاعده روزانه در عراق مرتکب می‌شود مدعی شدند که نیروهای سپاه مهدی با قتل عرب‌های اهل سنت، آنان را وادار به ترک بغداد کرده ‌است.‌

در این گزارش نیروهای آمریکایی برای افزایش تنش‌های مذهبی میان مردم، مدعی شدند که قصد دارند بیمارستانی ویژه عرب‌های اهل سنت در منطقه «حی‌الفرات» درجنوب غرب بغداد تأسیس کنند.‌

از گسترش تبلیغات نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر علیه نیروهای سپاه مهدی معلوم می‌شود که آنها قصد تحریک جریان صدری‌ها را دارند تا آنها را وادار به درگیری‌های ناخواسته کنند.‌

نیروهای آمریکایی چندی پیش شش مأمور پلیس عراق را در ایست‌ بازرسی در برابر وزارت کشور به قتل رسانده و مدعی شدند که هدف از این عملیات، بازداشت یک درجه‌دار بود که برای ارتش مهدی سلاح تهیه می‌کرد.‌

«عبدالکریم خلف» سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با شبکه آمریکایی «الحره» عراق با انتقاد از نیروهای آمریکایی به علت کشتن شش مأمور پلیس تأکید کرد: اگر واقعاً مسأله بازداشت یک افسر پلیس مطرح بوده‌است، پس چرا نیروهای آمریکایی این مسأله را از طریق وزارت کشور پیگیری نکردند و اقدامی خودسرانه انجام دادند.‌

وی گفت: از زمان اشغال عراق تاکنون، بیش از سه هزار و ششصد نظامی آمریکایی کشته شدند و تعداد زخمی شدگان به مراتب از این بالاتر است، اما سؤال اینجاست که بخش اعظم این نظامیان در مناطق شیعه‌نشین که در کنترل سپاه مهدی است کشته یا زخمی شده‌اند یا در مناطق سنی‌نشین که در کنترل القاعده است؟‌

جواب این سؤال مشخص است، اما در اینجا سؤالی دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه فرماندهان نظامی آمریکا از اظهارات خود درباره اینکه سپاه مهدی دشمن شماره یک آنهاست، نه القاعده، دنبال چه چیزی هستند؟

ناظران معتقدند آمریکایی‌ها به دنبال تحقق چند هدف هستند: ‌

‌1- آماده‌ کردن افکار عمومی در داخل عراق برای آغاز حملات جدیدی علیه مردم بی‌گناه مناطق شیعه‌نشین به ویژه شهرک صدر، «حی‌الامین»، «حی‌العامل» و غیره، تا از این طریق رضایت کشورهای عرب سنی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی را جلب کنند.‌

مقامات عربستان همیشه از مقامات آمریکایی خواهان کاهش قدرت شیعیان در برابر عرب‌های اهل سنت عراق شده‌اند.‌

‌2- نشان دادن ضعیف بودن نوری‌مالکی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوا عراق در برابر تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها.‌

نوری مالکی چند هفته پیش، از حمله نیروهای آمریکایی به شهرک صدر، به شدت انتقاد کرد و از آنها خواست تا هرگونه عملیاتی باید با مشورت فرماندهان نظامی عراقی صورت بگیرد.‌

‌3- جلب رضایت گروه‌های مسلح سنی در مناطق شورشی تا علیه نیروهای آمریکایی عملیات مسلحانه انجام ندهند و عملیات نظامی علیه خود را متوجه مخالفان، یعنی شیعیان کنند.‌

«ابوسرحان» یکی از فرماندهان سپاه عمر (سنی) در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت که دشمن شماره یک ما شیعیان هستند؛ نه آمریکا و ما تمام قوای خود را برای از بین بردن شیعیان به کار خواهیم بست!‌

با وجود این، آیا روزی فرا خواهد رسید که رسانه‌ها از جلسات مشترک «ابو عمر بغدادی» یا «ابو ایوب مصری» و افرادی از این دست در گروه تروریستی القاعده عراق، با فرماندهان نظامی آمریکا، به بهانه جلوگیری از عملیات به اصطلاح خودشان خرابکاری شیعیان در عراق پرده بردارند؟