یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
">یوسف اسدی
مقدمه:
حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، نماینده تهران و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از چهرههای شاخص اصولگرایان مجلس هفتم است. او همچنین یکی از چهرههای شاخص اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است و تاکنون تالیفاتی همچون درآمدی بر اقتصاد اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، تخلیص و تکمیل مبانی اقتصادی اسلامی داشته و مقالات متعددی در خصوص مسائل اقتصادی به چاپ رسانده است.
فعالیتهای سیاسی مصباحیمقدم از همان دوران جوانی و همزمان با آغاز تحصیلات حوزوی وی در مشهد آغاز شد.
او همچنین مدرس دانشگاههای تهران، امام صادق(ع)، تربیت مدرس و علامه طباطبایی بوده است. در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتی فراهم شد تا نظرات مصباحیمقدم که سخنگوی جامعه روحانیت از سال 1378 تاکنون است را جویا شویم.
او معتقد است اصولگرایان پیروز انتخابات آینده مجلس خواهند بود، وی میگوید: مهمترین اولویت کار مجلس هشتم باید رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مسائل معیشتی آنان باشد، کاری که از مجلس هفتم آغاز شده است. مصباحیمقدم معتقد است نبود مدیریت راهبردی اصولگرایان یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم باید این ضعف رفع شود و هماهنگی بیشتری میان اصولگرایان صورت گیرد.
او همچنین به نحوه رفتار اصلاحطلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و میگوید که بازتاب خبری و سیاسی رایزنیهای سران اصلاحطلبان با مسئولان ارشد نظام برای تایید صلاحیت به نفع نظام نیست و باعث فضاسازی منفی علیه انتخابات میشود. وی در خصوص حرکات اصلاحطلبان تندرو هشدار میدهد و میگوید که بعضی از این افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجالها را به راه خواهند انداخت.
* آقای مصباحیمقدم فضای انتخابات کشور را چگونه میبینید؟
** فضای انتخاباتی کشور یک فضای مناسب است. با توجه به این که مقام معظم رهبری در فرمایشهای خود بر حضور گسترده مردم در انتخابات تاکید داشتند، احزاب و گروهها نیز فراخوان کردهاند و تمایل دارند تا انتخابات قوی در کشور وجود داشته باشد و هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر میشویم فضای عمومی جامعه انتخاباتیتر میشود. البته گروهها، احزاب و تشکلهای سیاسی از حدود 6 ماه پیش کار خود را آغاز کردند و منتظر آغاز دوره قانونی تبلیغات هستند.
* در محافل اصولگرایان این بحث مطرح شد که آیتالله مهدوی کنی محور اصولگرایان در انتخابات مجلس باشد، در این باره توضیح دهید.
** آیتالله مهدوی کنی و جامعه روحانیت مبارز بر ایجاد وحدت و ائتلاف میان اصولگرایان تاکید داشته و دارند و معتقدند چتر این ائتلاف باید کاملا گسترده باشد و مجموعه گروههای اصولگرا را در بر گیرد. در همین رابطه و برای ایجاد ائتلاف، معیارهایی همچون ویژگیهای شخصی و شایستگیهای شخصی فرد، کارآمدی و مقبولیت و رایآوری مطرح شد که مورد موافقت جامعه روحانیت مبارز هم قرار گرفت.
با توجه به 3 شاخص مذکور اگر مجموعه اصولگرایان در سراسر کشور بتوانند نیروهای خود را انتخاب کنند، طبعا امید به ارائه یک فهرست واحد بیشتر خواهد شد و مردم نیز از سرگردانی خارج میشوند و اصولگرایان مورد حمایت مردم قرار میگیرند. اگر منظور از محور به این معنا باشد، آیتالله مهدوی کنی با مراجعه گروههای اصولگرا و خصوصا ائتلاف 11 نفر منتخب، در عمل محوریت داشتهاند و مورد مشورت قرار گرفتهاند که خوشبختانه تاکنون این ائتلاف حفظ شده و با قوت نیز پیش رفته و امیدواریم که تا آخر هم این ائتلاف باقی بماند.
* این محوریت همچنان هست؟
** ایشان نقش خودشان را انجام شده تلقی میکنند، چرا که ائتلاف اصولگرایان شکل گرفت. این طور نیست که بخواهیم بگوییم که از این به بعد هم آیتالله مهدویکنی نقش ویژهای را دنبال میکنند. بلکه اگر مورد مراجعه گروههای اصولگرا قرار بگیرند، باز هم از ارائه هرگونه نظر دلسوزانه دریغ نخواهند کرد.
* شنیده شده که آیتالله مهدوی کنی در دیدار برخی سران اصولگراها مثل آقای لاریجانی، قالیباف و رضایی با ایشان پیشنهاد داده تا گروههای مختلف اصولگرا لیست جداگانهای ارائه کنند، این درست است؟
** چنین چیزی در پیشنهادهای ایشان نبود و پیشنهاد ایشان اصلا این نبود، که هر گروهی لیست خودش را بدهد، چرا که آن وقت با لیستهای متعدد مواجه میشدیم.
* نظرتان درباره لیست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران چیست؟
** از آنجا که این لیست هنوز نهایی نیست، جامعه روحانیت مبارز فعلا اظهارنظری راجع به آن ندارد. ما فعلا صبر میکنیم تا لیست نهایی و قطعی ارائه شود و بعد راجع به آن نظر خواهیم داد.
* چرا اصلاحطلبان رد صلاحیتها را یک مساله خیلی مهم جلوه میدهند آیا اولین بار است که صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات رد میشود؟
** رد صلاحیتها یا عدم احراز صلاحیتها در هر دوره انتخابات وجود داشته و این دوره هم مثل دورههای قبل وجود دارد. منتهی دورههای قبل ردصلاحیتها و عدم احراز بیشتر از سوی هیات نظارت و یا شورای نگهبان صورت میگرفت، ولی در این دوره بیشترین ردصلاحیتها از سوی هیاتهای اجرایی صورت گرفته است. البته این ردصلاحیتها مختص به مدعیان اصلاحطلبی نبود، بلکه شامل حال همه گروهها میشد و صلاحیت بخش قابل توجهی از نامزدهای اصولگرا هم احراز نشده و بنابراین نباید این مساله را به قدری بزرگ جلوه داد که بر فضای انتخابات تاثیر منفی بگذارد.
* گفته میشود عدهای از اصلاحطلبان با وجود آن که میدانستند صلاحیت آنها رد میشود، در انتخابات ثبتنام کردند و در واقع هدف آنها استفاده ابزاری از این موضوع بوده است. نظر شما در این زمینه چیست؟
** من نمیتوانم نیتخوانی کنم، ولی این مساله روشن است که بعضی از کسانی که در تحصن مجلس ششم حضور داشتند، در این دوره هم ثبتنام کردند و حال آن که میدانستند شورای نگهبان، هیات نظارت و هیات اجرایی آنها را ردصلاحیت خواهند کرد. از این جهت ممکن است کسی چنین حدسی بزند، اما من نمیتوانم با اطمینان خاطر چنین نتیجهگیری کنم که ثبتنام این عده از اصلاحطلبان عالمانه و عامدانه انجام گرفته تا فضای سنگینی را بر انتخابات تحمیل کنند.
* با توجه به این که عدهای از تندروهای اصلاحطلبان چه در مجلس ششم و چه در بیرون از مجلس دوباره وارد عرصه انتخابات شدند، آیا فکر میکنید اینها تغییر روش دادهاند یا قصد دارند همان جار و جنجالها را دوباره احیا کنند؟
** بعضی تندروهای اصلاحطلب خودشان گفتهاند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط را به راه خواهند انداخت. ولی معتقدم بخش قابل توجهی از کسانی که وارد عرصه انتخابات شدهاند، کسانی هستند که از این خط و روش تبعیت نمیکنند.
* سران اصلاحطلب همچون آقای خاتمی و کروبی برای تایید صلاحیت آن عده که رد صلاحیت شدند، دیدارها و رایزنیهایی داشتند. با توجه به این که ملاک باید قانون باشد، آیا به نظر شما این کار درست است؟
** من نفس این کار را بدون اشکال میدانم که شخصیتهای سیاسی مشهور و معروفی که مورد اعتماد نظام هستند، وارد این مساله شوند و بر اجرای دقیق قانون تاکید کنند اما بازتاب مطبوعاتی، خبری و سیاسی این گونه اقدامات را هرگز به صلاح نظام نمیدانم؛ چرا که بازتاب خبری اینها موجب فضاسازی منفی در نظام درباره انتخابات میشود و در واقع یک نوع رفتار برای ایجاد هیاهوست که معتقدم باید فضای انتخاباتی را یک فضای سالم، بدون هیاهو و بدون فضاسازی قرار داد.
* به نظر شما، مجلس هفتم نقاد دولت بود یا همراه و حامی دولت و آیا این را قبول دارید که مجلس هفتم به جای حفظ استقلال خود، همراه دولت شد؟
** من معتقدم مجلس قوه مستقلی است و معنی ندارد ما این قوه را تابع دولت بدانیم. بلکه شاید به یک معنا بعکس باید ترسیم شود. رهبر معظم انقلاب در خصوص رابطه دولت و مجلس فرمودند مجلس ریلگذاری و دولت لکوموتیورانی میکند. بنابراین خطمشی و چارچوبها را مجلس معین میکند که دولت در آن خطمشیها باید حرکت کند. به این معنا، دولت باید تابع مجلس باشد، نه مجلس تابع دولت. اگر چه مجلس و دولت از نظر جهتگیریهای سیاسی با هم همراه هستند، مجلس باید استقلال خود را حفظ کند و مجلس هفتم تا حدود زیادی این کار را کرده به عنوان مثال، در هنگام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، مجلس استقلال خود را بخوبی نشان داد. همچنین در هنگام بررسی طرحها و لوایح در صحن مجلس این استقلال قابل مشاهده بود.
البته باید توجه داشت انفعال بخش کوچکی از مجلس (بخش تاثیرپذیر در برابر دولت) به معنای انفعال کل مجلس در برابر دولت نیست. اگر چه مجلس با دولت از نظر خطمشی همراه هستند، ولی استقلال موضع مجلس اقتضا میکند که نمایندگان و مجلس موضع انتقادی خود را در مقابل دولت داشته باشد، ولی این انتقاد همواره انتقادی سازنده و از سر دلسوزی باید باشد و نباید اثر تخریبی بر روی فعالیتهای دولت داشته باشد.
* به نظر شما، مهمترین نقطه قوت مجلس هفتم چیست؟
** مهمترین نقطه قوت مجلس هفتم این است که بدون تشنجها و برخوردهای سیاسی و غوغاسالاری اداره شد و شاید بتوان گفت علاوه بر این، مهمترین ایده نمایندگان این دوره حل مشکلات معیشتی مردم بود که در این مساله به صورت نسبی موفق هم بودند.
* نقاط ضعیف مجلس هفتم؟
** عدم مدیریت راهبردی اصولگرایان، اولویتبندی نکردن کارها و برنامهها و در راستای یک هدف قرار نگرفتن مجموعه فعالیتها که ناشی از نبود مدیریت واحد است.
* پیشبینی شما از نحوه شکلگیری و چینش نیروها در مجلس هشتم؟
** پیشبینی من این است که با توجه به این که سطح تحصیلات کاندیداها بالاتر رفته، مجلس هشتم از مجلس هفتم قویتر باشد. از نظر ترکیب هم به نظر میرسد با توجه به گرایش عامه مردم، شرایط مجلس هفتم به نحوی در مجلس هشتم تکرار شود. شاید با یک تغییر ترکیبی که باز هم اکثریت با اصولگرایان ولی با عدد کمتر و اقلیت با اصلاحطلبان و با عدد نسبی بیشتر باشد.
* به نظر شما در مجلس هشتم چه اقداماتی باید در اولویت قرار گیرد؟
** شعار مجلس هشتم باید رفع مشکلات معیشتی و ایجاد اشتغال باشد. اگر این همت که در مجلس هفتم مبنا قرار گرفت و آغاز شد در مجلس هشتم هم ادامه یابد، انشاءالله دستاوردهای خوبی خواهد داشت. البته مجلس هشتم باید مبارزه با تورم را در دستور کار خود داشته باشد که ما در بودجه 87 نیز همین جهتگیری را دنبال کردیم.