بسم الله الرحمن الرحیم
عراق , از حدود سه سال قبل , صحنه معرکه گیری های گوناگون آمریکاست . حمله نظامی , سرنگونی صدام , دستگیری سران حزب بعث , کاشتن حاکم نظامی آمریکائی , جایگزینی حاکم نظامی با یک حاکم وابسته به سازمان جاسوسی , تعیین دولت انتقالی مورد نظر واشنگتن , دستکاری قانون اساسی , دستکاری نتایج انتخابات , محاکمه نمایشی صدام , آزادسازی 25 نفر از سران حزب بعث , توافق با بقایای حزب بعث برای جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان در عراق , حمایت از تروریست ها با هدف ناامن نگهداشتن عراق و و ایجاد بهانه برای ادامه اشغال نظامی این کشور و حالا توسل به فریبکاری ...
خبرگزاری ها از بغداد خبر دادند در جلسه محاکمه صدام و هفت نفر از همکاران وی که در روز چهارشنبه گذشته ادامه یافت , هنگامی که یکی از شهود مشغول بیان جزئیات جنایات صدام و بعثی ها در شهر « دجیل » بود و چگونگی شهادت دو برادر خود و همچنین شکنجه افراد از جمله شوک الکتریکی توسط بعثی ها را تشریح می کرد , صدام خواستار توقف جلسه دادگاه برای اقامه نماز شد اما قاضی به او گفت تا زمانی که اظهارات شاهد به پایان نرسیده جلسه دادگاه متوقف نخواهد شد. با اینحال صدام در همان حال که شاهد مشغول ادای شهادت درباره جنایات وی و همدستانش علیه مردم « دجیل » بود , به مدت 10 دقیقه در جایگاه خود نماز خواند . این , یک شگرد سابقه دار است . در جلسه قبلی دادگاه که دو هفته پیش برگزار شد نیز صدام , قرآن دردست گرفت و جلوی دوربین های فیلمبرداری قرآن خوانده و آنرا بوسیده بود.
اینکه چه کسانی در جایگاه مخصوص متهم , قرآن در اختیار صدام قرار میدهند و اینکه او در دادگاه به طرف کدام قبله نماز خواند , قبله مسلمانان یا قبله ای که در طول 35 سال عمر ننگین و سرتاسر جنایت حزب بعث , کعبه آمال او و همدستانش بود موضوعاتی هستند که اکنون پرداختن به آنها را لازم نمیدانیم . در این مقاله فقط درصدد تاکید بر این نکته هستیم که آمریکا اکنون به عوام فریبی , بیش از سایر ابزارها دل بسته است .
این , همان آمریکائی است که 40 میلیون دلار برای حمایت از شیادانی که با ترویج سطحی نگری و خرافات , عوام الناس را دور خود جمع می کنند و اعتبار و اصالت مذهب پرافتخار تشیع و مکتب اهل بیت علیهم السلام را زیر سئوال می برند , اختصاص داده است . این , همان آمریکائی است که به شاه ایران توصیه کرده بود قرآن چاپ کند , به زیارت خانه خدا برود و حضرت اباالفضل را در خواب ببیند و برای مردم تعریف کند تا از طریق فریبکاری به سلطنت ادامه دهد , جلوی انقلاب را بگیرد و زمینه های ادامه استعمار آمریکا در ایران را حفظ و حراست کند.
عقلای قوم , ترفندی را که آمریکا در عراق در پیش گرفته و صدام را فردی اهل قرآن و نماز خواندن , آنهم نماز اول وقت , معرفی می کند و درست همین صحنه ها را از تلویزیون ها به سرتاسر جهان مخابره می کند , دست کم میگیرند و آنرا محکوم به شکست میدانند. اما به نظر می رسد کسانی که به این فریبکاری ها متوسل می شوند , جامعه را و بویژه جامعه عراق را بهتر میشناسند. عقلا و نخبگان جهان اسلام , از جمله عقلا و نخبگان ایران , گویا از نفوذ عوام فریبان در جامعه بی خبرند . در همین ایران که 27 سال است انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و امام خمینی , اسلام ناب را معرفی و ترویج کردند و روشن بین ترین علمای دینی ما دست در دست روشنفکرترین دانشگاهیان مسلمان به ترویج نواندیشی دینی پرداختند , اکنون جریان عوام فریبی و خرافات , میدان وسیعی برای عرض اندام دارد بطوریکه فقط در تهران حداقل 150 مدعی امام زمان بودن یا واسطه میان امام زمان و مردم بودن مشغول جولان دادن هستند و بسیاری از مردم نیز مرید آنها شده اند و همه چیز خود را در اختیار آنها قرار داده اند! زنانی در همین تهران وجود دارند که مدعی وساطت بین بزرگان دین و مردم هستند و عده ای از مردم برای شفا گرفتن از آنها مدتها در نوبت میمانند تا بعد از دو سه ماه , فقط یکی دو دقیقه آنها را ببیند و پولی بدهند و دعائی بگیرند یا دستی بر بدنشان کشیده شود! حماقت و عوامی تا آنجا پیش رفته که حتی ادعای خدائی بعضی شیادان نیز پذیرفته می شود و چه فجایعی که از رهگذر این عوامی ها و عوام فریبی ها گریبانگیر جامعه اسلامی و انقلابی ما شده است ...
وقتی حال و روز ایران با این انقلاب و این نظام انقلابی این باشد , چه انتظاری میتوان از جامعه عراق و ملت های عرب و مسلمان داشت تردیدی نیست که بسیاری از مردم خود عراق که 35 سال جنایات صدام را لمس کرده اند تحت تاثیر ریاکاری های صدام قرار خواهند گرفت و کار کسانی که میخواهند عراق را بدون صدام و بدون حزب بعث اداره کنند را مشکل خواهند کرد.
صدام , کسی است که ده ها هزار مسلمان عراق , اعم از شیعه و سنی , کرد و عرب و ترکمان , زن و مرد و کودک , روحانی و دانشگاهی و کاسب و کارگر و نظامی و کارمند و کشاورز را به قتل رساند , در حکومت او به نوامیس مردم در ابعاد بسیار وسیع تجاوز شد , بدترین شکنجه اعمال شد , شدیدترین خفقان و استبداد حاکم شد , بی دینی ترویج گردید و پای بیگانگان به عراق و منطقه باز شد و جنایات زیادی علیه ملت های منطقه صورت گرفت . اگر صدام , به چنگیز و نرون تشبیه شود , شاید آنها به این مقایسه اعتراض کنند. نسل میانسال مردم عراق هنوز جنایت فجیع به شهادت رسیدن آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهر مظلومه اش بنت الهدی توسط صدام را به یاد دارند و ده ها نمونه از این قبیل را هر روز در خاطره خود مرور می کنند. چگونه است که به این جنایتکار ضد دین و ضد خدا اجازه داده می شود در برابر دوربین ها قیافه مذهبی به خود بگیرد , با ریش به جلسه دادگاه بیاید , قرآن دردست بگیرد و بخواند و آنرا ببوسد و خود را به نماز اول وقت مقید بداند
به نظر می رسد آمریکائی ها بعد از سه سال حضور در عراق به این نکته پی برده اند که مردم را , بویژه نسل جدید را , میتوان با این ترفند فریب داد. این , واقعیت تلخی است که در همه کشورهای اسلامی وجود دارد. به همین دلیل وظیفه همه کسانی که میتوانند به نحوی با سطحی نگری و قشری نگری مبارزه کنند سنگین است . قشری نگری , اکنون به خطری فراگیر تبدیل شده که اسلام و جریان بیداری اسلامی را تهدید می کند. برای مقابله با این خطر , که بسیار هم جدی است , همین امروز باید بپا خاست , فردا قطعا دیر است .