تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۹  ، 
شناسه خبر : ۵۰۶۹۸

نوشته: رابرت فیسک / مترجم: کوروش ایراندوست
لبنان مملو از اشباح است، اما شبه‌نظامیانی که این کشور را بیش از ‌30 سال پیش پاره‌پاره کردند و اینک باز در آن به تاخت‌وتاز آمده‌اند، نه اشباح، که واقعیت عینی هستند. سیل سلاح به سوی لبنان جریان دارد و دستگاه امنیتی لبنان نومیدانه در جست‌وجوی کشف رهبران ارتش‌های جدیدی است که به چشم دیده نمی‌شوند.
آنها در اواسط ماه اکتبر دو تن از طرفداران ژنرال «میشل عون» را دستگیر کردند که گفته می‌شد در کار آموزش نظامی افراد عون دست دارند. عکسی از مسیحیان سلاح به‌دست هم از سوی دستگاه امنیتی منتشر شد تا ثابت شود که آنها وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نشده‌اند.
آنچه در حال حاضر مایه دلمشغولی مقامات دولتی در لبنان است جریان سیل‌آسای ورود سلاح به کشور است. مسئولان از آن واهمه دارند که بسیاری از این سلاح‌ها شامل ‌190 قبضه سلاح ارتش آمریکا باشد که در عراق گم شد. ارتش آمریکا می‌گوید این سلاح‌ها در جریان واگذاری به پلیس عراق گم شده‌است. آمریکایی‌ها نه شماره سلاح‌ها را ثبت کرده‌بودند و نه می‌دانند سلاح‌ها به‌کجا رفته‌است. ارتباط لبنانی‌ها با عراقی‌ها هم موضوعی دیرینه و اظهر من‌الشمس است. تعداد زیادی از عاملان انفجارهای انتحاری در عراق از اهالی شهرهای طرابلس و صیدا در لبنان هستند.
کار به آنجا رسیده که حتی فواد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان اذعان کرده که طرفداران دولت هم شبه‌نظامیان خاص خود را تشکیل داده‌اند.
حال آنکه دولت ارتش را در اختیار دارد و اخیراً هم آمریکا مقادیری سلاح و مهمات مدرن در اختیار ارتش لبنان قرار داد. البته شایعات فراوان مبنی بر اینکه سعد حریری در آغاز راه تأسیس گروه شبه‌نظامی خود است، تکذیب شده، اما عده‌ای از طرفداران مسلح سعد حریری بودند که قبل از هرکس به سوی اردوگاه نهرالبارد آتش گشودند و این زمانی بود که القاعده‌ای‌های مسلح در آوریل گذشته، اردوگاه را در اختیار گرفته ‌بودند. افراد حریری در بیروت هم نفراتی دارند (که گویا مسلح نیستند) ولی این خبر هم تکذیب شده‌است هرکس در این قضیه تردید داشته‌باشد، می‌تواند به دفتر پذیرش هتل «می‌فلاور» در بخش غربی بیروت نگاهی بیندازد.
شورشیان فتح‌الاسلام هم که اردوگاه نهرالبارد را در آوریل گذشته تصرف کردند، سلاح‌های جدید داشتند. 400 نفر در جریان محاصره 206 روزه اردوگاه و زدوخوردهایی که روی داد کشته‌شدند که 168 تن از کشته‌شدگان سرباز بودند. اکثر کشته‌شدگان فلسطینی بودند، اما اتباع سوری، سعودی، اردنی، یمنی، تونسی، و الجزایری هم در میان آنها بودند. علاوه‌بر اینان، سه روسی هم جزو کشته‌شدگان فتح‌الاسلام بودند که گمان می‌رود از اهالی جمهوری‌های پیشین شوروی باشند. یکی دیگر از شبه‌نظامیان روسی هم دستگیر و در بیروت زندانی شد. او احتمالاً به‌همراه سه تن دیگر از فلسطینی‌های فتح‌الاسلام محکوم به مرگ خواهد شد.
دولت سنیوره خوب می‌داند که این اوضاع و احوال می‌تواند منجر به جنگ داخلی تازه‌ای شود. گروه‌های شبه‌نظامی انواع و اقسام سلاح‌ها را دارند: از موشک‌ گرفته تا سلاح‌های انفرادی کاملاً جدید که برای جنگ‌های خیابانی ساخته شده‌است. در جای‌جای لبنان از اطراف بیروت تا دره بقاع، اردوگاه‌های آموزشی نظامی برپاست. در بقاع شبه‌نظامیان حتی پایگاه‌های ایست‌ و بازرسی دایر کرده‌اند. ارتش لبنان هم آنها را زیرنظر دارد و بر وجود آنها واقف است، اما از ارتشی که تا همین اواخر گرفتار نبرد خونین با گروه فتح‌الاسلام بود، در اینجا چه برمی‌آید؟
علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله یکی از برجسته‌ترین روحانیون شیعه لبنان اخیراً در یکی از نمازهای جمعه بیروت گفت: «مسلح شدن دوباره گروه‌های شبه‌نظامی و فرقه‌گرایی شدیدی که میان آنان پاگرفته و به وادی سیاست کشیده شده، تنوع و تکثر موجود در لبنان را تهدید می‌کند و کشور را در معرض تجزیه قرار داده‌است.» علامه فضل‌الله می‌گوید: «ایالات‌متحده که حامی جریان حریری است، خیال تجزیه لبنان را دارد.» حالا چنان‌که پیداست طرح تجزیه، شبح دیگری است که آرام و بی‌صدا به درون کشور اشباح خزیده‌است.