تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۵۱۳۵۲
در دیدار «مان بیرسینگ» و مدیرمسئول کیهان صورت گرفت

سرویس سیاسی - دوستی ایران و هند مستحکم تر از آن است که برخی اختلاف نظرها به آن کمترین آسیبی برساند. دو کشور علاوه بر روابط رو به رشد اقتصادی، پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی با یکدیگر دارند و در بسیاری از مسائل منطقه و بین المللی از اشتراک نظر برخوردارند.
آقای «مان بیرسینگ» سفیر جدید هند در ایران که دیروز همراه با دبیران اول و دوم این سفارت به موسسه کیهان آمده بود در دیدار و گفت وگو با حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان ضمن بیان مطلب فوق، به شرح ماموریت های سیاسی خویش که حضور در سفارت هند به هنگام پیروزی انقلاب از جمله آنها بوده است پرداخت و با تحسین و تمجید رهبری حضرت امام (ره) و تاثیر عمیق و سازنده انقلاب اسلامی در منطقه گفت: اگرچه در پاره ای از مسائل بین المللی و منطقه ای اختلاف نظرهای جزیی میان دو دولت ایران و هند وجود دارد که بسیار طبیعی نیز هست ولی دوستی دو کشور و روابط و پیوندهای فرهنگی، اقتصادی و مشترکات سیاسی و بین المللی ایران و هند به اندازه ای عمیق و گسترده است که این تفاوت نظرهای جزیی کمترین خدشه ای به آن وارد نمی کند.
حسین شریعتمداری، سرپرست موسسه کیهان نیز، ضمن خوشامدگویی به سفیر هند و همراهان و برشمردن پیوندهای فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و هند، برای ایشان در ماموریت جدید آرزوی موفقیت نموده و ابراز امیدواری کرد که حضور ایشان در ایران، تعمیق روابط حسنه میان دو کشور و گسترش روزافزون آن را درپی داشته باشد.
شریعتمداری در ادامه این گفت وگوی صمیمی به سفیر هند گفت: قصد دارم برای سؤالی که بعد از رأی مثبت هند به قطعنامه غیرقانونی و ضد ایرانی شورای حکام در افکار عمومی مردم ما پدید آمده است، پاسخی از جنابعالی دریافت کنم و سپس گفت: رأی مثبت هند به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام از چند زاویه غیرقابل توجیه به نظر می رسد. اول آن که هند عضو جنبش عدم تعهد است و یکی از اصول این جنبش، داشتن موضع مستقل و عملکردی بیرون از چارچوب تحمیلی بلوک های سلطه گر است. بنابراین به اعتقاد ما، دولت هند با رأی مثبت به پروژه آمریکایی شورای حکام، این اصل مسلم جنبش عدم تعهد را نفی کرده است. وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در قطعنامه اخیر مفاد معاهدات و قوانین پذیرفته شده بین المللی آشکارا نقض گردیده و پرونده ایران بدون رعایت نص صریح این قوانین به شورای امنیت گزارش شده است، بنابراین دولت هند، با رأی مثبت خود به این قطعنامه، اصول قانونی و حقوقی بین المللی را که به عنوان عضو سازمان ملل متعهد به رعایت آن است نقض کرده است.
شریعتمداری گفت: سال گذشته دولت هند به مسئولان هسته ای ایران قول داده بود بر تعهدات بین المللی خود وفادار بماند و با تکیه بر این تعهدات، به قطعنامه غیرقانونی شورای حکام علیه ایران رأی منفی بدهد ولی در همان هنگام، آمریکایی ها به خاطر آزمایش هسته ای هند این کشور را تحت فشار قرار دادند و به نظر می رسد دولت هند زیر فشار آمریکایی ها عهد قانونی و نیز اصول عدم تعهد را نادیده گرفت و به قطعنامه رأی مثبت داد. این حرکت با اعتراض برخی از احزاب و شخصیت های هندی روبرو شد و دولت قول داد در مرحله بعد این خطا را جبران کند ولی با کمال تاسف و درپی قول ارسال تجهیزات هسته ای از سوی آمریکا به هند، این عهد نیز نادیده گرفته شد و هند برای بار دوم به پروژه آمریکایی علیه ایران رأی مثبت داد.
مدیر مسئول کیهان افزود: امروزه جنایات آمریکا و اتحادیه اروپا آشکارتر از همیشه است و کینه توزی آنها با جهان اسلام و کشورهای منطقه بر کسی پوشیده نیست، بنابراین از دولت هند که برخاسته از انقلاب «گاندی» است و جواهرلعل نهرو نخست وزیر فقید آن بیشترین نقش را در تشکیل جنبش عدم تعهد داشته است انتظار نمی رفت، یاران منطقه ای خود را رها کند و به حلقه کشورهایی نظیر انگلیس وارد شود که بیش از 150 سال کشور هند را تحت استعمار خشن و غارتگر خود داشته اند.
شریعتمداری گفت: به عنوان یک روزنامه نگار و به نمایندگی از افکار عمومی مردم ایران باید عرض کنم که همراهی هند با آمریکا، برای ملت های مسلمان و از جمله مردم ایران غیرقابل توجیه است و بیم آن می رود که بخشی از نفرت مردم نسبت به آمریکا و متحدانش به دولت هند نیز منتقل شود و افزود، البته این هشدار دوستانه است.
آقای «مان بیرسینگ» ضمن تشکر از گلایه دوستانه مدیر مسئول کیهان و تاکید بر دوستانه و دلسوزانه بودن این گلایه، گفت؛ دولت هند خواستار رسیدگی به پرونده هسته ای ایران در چارچوب آژانس است و تاکنون نیز به صورت آشکار و یا در مذاکرات دوستانه با مقامات ایرانی، تلاش هایی برای گنجاندن برخی مسائل مورد نظر ایران در قطعنامه های شورای حکام انجام داده است. وی با شرح مسائل و مشکلاتی که دولت هند با آن روبروست گفت؛ ما نیز درباره فعالیت هسته ای خود با مقامات آمریکایی از جمله کلینتون و آلبرایت مذاکرات گسترده ای داشتیم و به آنها نسبت به برنامه هسته ای خود اطمینان دادیم.
سفیر هند در ادامه گفت: ما طرفدار و دوست ایران هستیم و پیشنهاد می کنیم ایران به مذاکرات خود برای اعتمادسازی ادامه دهد.
شریعتمداری با اشاره به تاریخچه مذاکرات گفت: ایران در اجلاس اکتبر تهران غنی سازی اورانیوم را که حق قانونی خود بود برای اعتمادسازی به حالت تعلیق درآورد و پروتکل الحاقی را قبل از تصویب در مجلس به طور داوطلبانه اجرا کرد و حتی قطعه سازی و تحقیقات را نیز به تعلیق درآورد و به بازرسان آژانس اجازه داد از هر نقطه که می خواهند در هر زمان که مایلند به صورت سرزده بازدید کنند ولی بعد از توافقنامه پاریس، اروپایی ها با صراحت اعلام کردند بهترین تضمین عینی آن است که فعالیت هسته ای خود را به طور کامل متوقف کنید و در مقابل اعتراض ایران که غنی سازی حق قانونی ماست، خانم رایس ضمن تاکید بر این حق قانونی اظهار داشت که آمریکا و اروپا نمی خواهند ایران هسته ای را تحمل کنند و چند روز قبل خانم مرکل صدراعظم آلمان با بی نزاکتی اعلام داشت که ایران لیاقت برخورداری از فعالیت هسته ای را ندارد، و این همه را شما به خوبی می دانید، بنابراین، مذاکره درباره موضوعی که طرف مقابل از پیش نظر خود را درباره آن اعلام کرده است چه نتیجه ای خواهد داشت؟ اگرچه دولت ما ادامه مذاکره را رد نکرده است.
سفیر هند ابراز امیدواری کرد که پرونده هسته ای ایران به روال عادی خود برگردد و افزود: این آرزو و خواست واقعی دولت هند است و شریعتمداری گفت؛ با عرض پوزش باید بگویم، موضع و عملکرد دولت هند با این خواسته که اعلام می کنید همخوانی ندارد و به اعتقاد بنده، دولت هند به گاندی و راه پرصلابت او پشت کرده است. سفیر هند گفت: البته برخورد شما نباید به گونه ای باشد که پای آمریکا و سایر قدرت ها را به منطقه باز کند. شریعتمداری گفت؛ آقای سفیر! آمریکا و سایر قدرت ها هم اکنون در منطقه حضور دارند. مگر نظامیان آمریکایی در افغانستان در همسایگی شما اردو نزده اند و افزود؛ امروزه ایران اسلامی خاکریز بزرگ و پرقدرتی در مقابل زیاده خواهی ها و باج طلبی های آمریکا و متحدانش ایجاد کرده است. اگر آنها از این خاکریز عبور کنند، هند و سایر کشورها نیز از وحشی گری و غارتگری آنها در امان نخواهند بود. ما تصمیم خود را گرفته و تا آخرین نفس ایستاده ایم ولی دولت هند و سایر کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند که همراهی با ایران، به مفهوم حفظ امنیت ملی خودشان است.
در ادامه این دیدار که در فضایی دوستانه صورت پذیرفت، سفیر هند بر ضرورت اینگونه نشست های صمیمی تاکید ورزید و خواستار تداوم آن شد و شریعتمداری از حضور وی در موسسه کیهان و برخورد دوستانه ایشان قدردانی کرد.