منطقه خاورمیانه در حال تغییر آرایش سیاسی، ایدئولوژی است؛ قدرتگیری ایران و نفوذ شیعیان در منطقه چنین آرایش جدیدی را موجب شده است. روزنامه شیکاگو تریبون در تحلیلی به قلم «فریده قدیس» مینویسند، ماه گذشته یک روزنامه اسرائیلی اقدام به انتشار اخبار ملاقات محرمانه ایهود اولمرت نخستوزیر اسرائیل با یک هیات ویژه سعودی کرد. معنای این ملاقات میتواند شکلگیری قطببندی سیاسی تازه در خاورمیانه و تغییر شکل روابط دشمنان و دوستان قدیم باشد. این روزنامه آمریکایی میافزاید: جای شگفتی نیست وقتی که مقامات عربستان سعودی و اسرائیلی این دیدار را تکذیب کردند. اما آنچه که قابل تکذیب نیست تغییر لحن مقامات عالی ریاض- تلاویو نسبت به یکدیگر است. اکنون حکام کشورهای عمدتا سنی خاورمیانه از محبوبیت ایران و برادرکوچکترش حزبالله لبنان بین مردم خود آگاه و نگران شدهاند. عربستان همان کشوری بود که اقدام جنبش حزبالله لبنان در به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائیلی را «غیر مسوولانه» ارزیابی کرد. خیلی بیشتر از آن ملک عبدالله پادشاه اردن به طور مکرر نسبت به خطر شکلگیری هلال شیعی از ایران تا لبنان ابراز نگرانی کرده بود. حتی حسنی مبارک رئیسجمهورر مصر در اظهارنظر تندی که بعدا مجبور به تعدیل آن شد گفته بود اکثر قریب به اتفاق شیعیان ساکن در کشورهای عربی نسبت به ایران وفاداری بیشتری دارند تا کشوری که در آن به دنیا آمدهاند. به نوشته شیکاگو تریبیون، در این میان رسانههای پان عربیست خاورمیانه سعی دارند این تمایل اعراب منطقه به ایران را خطر بداند، چنانکه عبدالرحمان الراشد مدیرعامل شبکه تلویزیونی العربیه عنوان تازهترین مقالهاش در روزنامه الشرقالاوسط این است: «به این دلایل ما از ایران میترسیم!» اینکه مصر به ناگاه اعلام میکند قصد کلید زدن یک برنامه اتمی صلحآمیز را دارد و اعراب ارتباطشان با غرب را افزایش دادهاند حاکی از رقابت آنها با ایران است.