هفتاد و چهار سال دارد. پیش از انقلاب طی 9 بار محکومیت، 13سال از عمر خود را در زندان بسر برد. 25 ساله بود که به دلیل شرکت در راهپیمایی دانشجوی حمایت از دولت جمال عبدالناصر (مصر) محامه و از دانشگاه اخراج شد. پس از پیروزی انقلاب، بال حکم امام خمینی به شورای انقلاب رفت تا آنجا که اکثر جلسات شورا نیز در خانه او تشکیل میشد. نامش در همان سالهای نخستین انقلاب با سیاست پیوند خود. «دکتر علی شیبانی» عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود و در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، مردم تهران وی را به عنوان نماینده انتخاب کردند. شیبانی پس از استعفای دولت متوقف مسوولیت وزارت کشاورزی را عهدهدار شد. پس از آن به نمایندگی مردم تهران در مجلس انتخاب شد و در چهار دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشت. در مجلس اول در کنار چهرههای برجستهای چون هاشمیرفسنجانی، مهدی کروبی، مهدی بازرگان، یدالله سحابی، موسوی خوئینیها، ابراهیم یزدی، مصطفی معین و... قرار گرفت و در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. وی در این انتخابات با محمدعلی رجایی؛ علیاکبر پرورش و حبیبالله عسگراولادی رقابت کرد که در نهایت رجایی پیروز میدان شد. وی هشت سال پس از آن در سال 1368 بار دیگر به کارزار انتخابات ریاست جمهوری وارد شد و با اکبر هاشمیفسنجانی رقابت کرد.
وی بیستمین رئیس دانشگاه تهران است، دانشگاهی که هماکنون مدیرتش برعهده همحزبی سابقش آیتالله عمید زنجانی است. ریاست سازمان نظام پزشکی نیز از سوابق این سیاستمدار پزشک است. گفتوگوی دیروز شیبانی با ایسنا و تأکید بر جداییناپذیری جمهوریت و اسلامیت نظام بهانهای شد تا از وی بگوییم. وی سادهزیست است،در مجلس اول ناهارش را از خانه خود میبرد.