مرجان توحیدی: حملات و تخریب‌های جریان رقیب اصلاحات در شرایطی روزبه‌روز رو به افزایش است که اصلاح‌طلبان در قامت ستاد ائتلاف از شانس بالا و موفقیت خود در عرصه انتخابات سخن می‌گویند. فعالان این جریان سیاسی بر این باورند که این تخریب‌ها اگرچه به‌صورت یکجانبه و در فضای رسانه‌ای که علیه اصلاح‌طلبان است و امکان پاسخگویی هم برای آن‌ها فراهم نیست اما نشان از نگرانی جریان رقیب نسبت به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی دارد. اگرچه تخریب علیه اصلاحات و عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت نهم مساله تازه‌ای نیست و در سال منتهی به برگزاری انتخابات شاهد برگزاری جلسات و همایش‌های متعددی از سوی حامیان دولت بودیم که در همه آن‌ها عملکرد مسئولان دولت خاتمی‌ زیر سوال می‌رفت، اما اکنون با نزدیک شدن به رقابت‌های مجلس سمت و سوی این تخریب‌ها تغییر کرده و جایگاهی به غیر از افکار عمومی را نشانه رفته‌است؛ به بیان دیگر اگر تا پیش از این اصول‌گرایان و حامیان دولت در توجیه عملکرد خود ناگزیر نقد عملکرد دولت‌های سازندگی و اصلاحات را در پیش می‌گرفتند تا به این وسیله پاسخگوی سوالات افکار عمومی در خصوص وعده‌های دولت نهم باشند، با انتخاباتی شدن فضای سیاسی موج جدیدی از حملات خود را این‌بار با هدف روشن‌کردن ماهیت اصلاح‌طلبان نه در نزد افکار عمومی ‌بلکه در نزد جایگاه دیگری آغاز کردند که قرار است مجوز حضور در رقابت‌های مجلس هشتم را به فعالان سیاسی بدهد. به‌طوری که اگر تا چند ماه گذشته و البته همین اواخر، جریان رقیب از وجود دو طیف معتدل و افراطی در جریان اصلاح‌طلب سخن می‌گفت و اصلاح‌طلبان را از ورود مجدد افراطیون به فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و عواقب آن برحذر می‌داشت اکنون کل جریان اصلاحات و عملکرد آن را در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی زیر سوال می‌برد. به‌طوری که نمایندۀ ولی فقیه در بسیج منطقۀ تهران طی سخنانی در همایش «آزادگان مجمع فرهنگی سیر آزادگان» چنین ابراز عقیده کرد که «اصلاح‌طلبان گفته‌اند که این‌بار افراد موجه و میانه‌رو را می‌آوریم اما ما می‌گوییم که موجه و غیرموجه، میانه‌رو و مشارکتی و مجاهدین انقلاب هیچ فرقی با هم ندارند و همه آن‌ها سروته یک کرباس هستند. چراکه همین موجهین و معتدلین بودند که سکوت کردند و تندروهای آن‌ها، آزادگان، بسیجیان و مقدسات را مسخره کردند... اصلاح‌طلبان موجه و میانه‌رو بدتر از تندروها هستند و زمینه را برای زیر سوال بردن ارزش‌ها آماده می‌کنند.» از این اظهارات و مشابه این سخنان که گاه از سوی برخی از فعالان حزبی اصول‌گرا هم بیان می‌شود نظیر آنچه که محمدنبی حبیبی در پایان نشست هفتگی تشکل متبوع خود مطرح کرد و از عقلای دوم خردادی خواست که خودشان با افراطیونی که خود را وابسته به آن‌ها می‌دانند و گه‌گاه چراغ سبز به آمریکا نشان می‌دهند، برخورد کنند؛ چنین به‌نظر می‌رسد که اگر در مرحلۀ نخست تخطئۀ فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در نزد افکار عمومی نشانه رفته شده‌بود، جریان اصول‌گرا کم‌کم درصدد این است تا از حضور زمزمۀ چهره‌هایی که به گمان خود شأن مجلس ششم را با طرح برخی مصوبات زیر سوال برده‌بودند و اکنون زمزمۀ حضور برخی از آن‌ها در انتخابات شنیده‌می‌شود را به‌نوعی بگیرند. به‌طوری که معصومه ابتکار در گفت‌وگوی خود با ایسنا به‌صورت تلویحی به این مساله اشاره و خاطرنشان کرد:«انتظار داریم دولت و رسانۀ ملی تلاش کنند تا فضا برای فعالیت همۀ گروه‌های سیاسی و به‌ویژه گروه‌هایی که از قدرت دورند، مساعد و تنگناهای موجود برطرف شود.» ابتکار در عین حال تاکید کرد: «معتقدم اگر چهره‌های معتبر جناح اصلاح‌طلبان پاپیش بگذارند، موفقیت‌های خوبی را در پیش خواهیم داشت.» مرتضی حاجی، دبیرکل انجمن اصلاحات هم در گفت‌وگوی خود با «سرمایه» و با اشاره به این نکته که «رقبای اصلاحات نمی‌توانند اقبال عمومی و رای مردم را نسبت به جریان اصلاحات ببینند»، بر این نکته تاکید کرد که همین مساله آن‌ها را وادار می‌کند که راه‌هایی را بیابند تا از طرق مختلف افکار عمومی را از سمت اصلاح‌طلبان منحرف کرده و یا با اطلاعاتی که به شورای نگهبان می‌دهند از شورا بخواهند تا دخالت کنند و یا با پخش خبرهای نادرست خود اذهان عمومی را نسبت به اصلاح‌طلبان دچار نگرانی بیهوده کرده و منحرف کنند. از اظهارات و البته اشارۀ تلویحی ابتکار و سخنان حاجی چنین به‌نظر می‌رسد که دورۀ تازۀ تخریب‌ها علیه اصلاح‌طلبان و ارایۀ اطلاعات نادرست به مراجع مسئول دربارۀ صلاحیت‌ها آغاز شده‌است. در همین حال، مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی مشارکت در خصوص افزایش موج جدید تخریب‌ها علیه اصلاح‌طلبان با بیان این‌که «اتهامات علیه اصلاح‌طلبان جدید نیست»، به «سرمایه» گفت: «اتهامات علیه اصلاح‌طلبان جدید نیست، اگرچه بعضا با صراحت بیش‌تری همراه شده‌است. از زمانی که خاتمی‌مصمم شد که در انتخابات ریاست جمهوری (1376) شرکت کند، اقتدارگرایان، تبلیغات سویی را علیه وی سازمان دادند.» وی افزود: «وجه غالب تبلیغات آن‌ها یکی این بود که با پیروزی اصلاح‌طلبان، کشور تسلیم بیگانه می‌شود، بی‌بندوباری افزایش یافته و جمهوری اسلامی ‌روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود.» تاج‌زاده خاطرنشان کرد: «اما خوشبختانه مردم در 10 سال گذشته هم عملکرد دورۀ اصلاحات را دیدند و هم عملکرد اصول‌گرایان را.» تاج‌زاده در ادامه تصریح کرد: «به‌خصوص از وقتی که آقای احمدی‌نژاد پیروز شد، اولا همۀ دستگاه‌ها در خدمت اصول‌گرایان قرار گرفت تا چهرۀ کارآمدی از دولت یکپارچه ارایه و تصویر کنند؛ علاوه‌بر این قیمت نفت هم افزایش بی‌سابقه‌ای یافت و دولت که صاحب صندوق ذخیرۀ‌ ارزی هم بود، با وجود این امروز شاهد چه وضعی هستیم؟» این عضو مشارکت در ادامۀ، اظهارات محمد خوش‌چهره از نمایندگان اصول‌گرای منتقد دولت را یادآور شد و تصریح کرد: «به لحاظ دینی، آقای خوش‌چهره اعتراف می‌کند که با عملکرد احمدی‌نژاد نگران آن است که کل جامعۀ ایران سکولار شود. به لحاظ بین‌المللی نیز آقای لاریجانی اذعان می‌کند که می‌توانستیم مانع صدور قطعنامه‌های تحریم در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شویم.» تاج‌زاده در ادامه سخنانش اظهارکرد: «بنابراین اصول‌گرایان با سوالات زیادی مواجهند که با کمال تاسف به علت عملکرد نادرستشان قادر به پاسخگویی در این‌باره نیستند.» تاج‌زاده افزود: «از گویندگان این سخنان تشکر می‌کنم که با شفافیت و صداقت اعلام می‌کنند که آن‌ها با کل اصلاح‌طلبان مشکل دارند و به این ترتیب اعتقاد خود را به اتحاد ملی، قانون اساسی و به حقوق و آرای شهروندان نشان می‌دهند و ثابت می‌کنند که مشکل آن‌ها شخص آقای خاتمی ‌است نه تعدادی از اطرافیان ایشان که قبلا ادعا می‌کردند.» این فعال سیاسی در ادامه افزود: «با این توضیحات اگر انتخاباتی آزاد برگزار شود، این تنها راه نجات کشور از شرایط کنونی است، همچنان که دوم خرداد 76، تهدیدات نظامی ‌آمریکا را منتفی کرد، من مطمئن هستم مردم اقبال خیلی خوبی به اصلاح‌طلبان نشان خواهند داد.» در همین حال علی تاجرنیا، نمایندۀ مجلس اصلاحات نیز با بیان این‌که «این رفتارها و تخریب‌ها مسبوق به سابقه است دوم خرداد 76 را نتیجۀ عکس تخریب‌های شکل‌گرفته در آن مقطع زمانی دانست» و به «سرمایه» گفت: «روشی که در تخریب اصلاح‌طلبان در پیش گرفته‌شده از این جهت امیدوارکننده است که نشان‌دهندۀ استیصال جریان رقیب و ترس از احتمال پیروزی اصلاحات است. اگر این ترس وجود نداشت این رفتارها و برنامه‌های تخریبی توجیهی نداشت.» تاجرنیا با بیان این که «نفس این تخریب‌ها مشکلی را برای اصلاح‌طلبان ایجاد نخواهد کرد»، افزود: «این رفتارها فضای سیاسی کشور را دچار بداخلاقی کرده و باعث می‌شود که گروه‌های سیاسی از نوعی تعامل مثبت بین خود دور شوند و از طرفی مردم خود برای حضور در عرصه‌های سیاسی و مشارکت سیاسی دچار دلزدگی شوند که این مساله در درازمدت به نفع نظام نیست.» تاجرنیا با تاکید بر این‌که «این اظهارات می‌تواند نقش تبلیغاتی برای اصلاح‌طلبان داشته‌باشد»، خاطرنشان کرد: «در شرایطی که انتخابات به‌صورت آزادانه و عادلانه برگزار شود، بحث پیروزی دور از دسترس نیست.» مرتضی حاجی، دبیرکل انجمن اصلاحات نیز در گفت‌وگوی خود با «سرمایه» و با بیان این‌که «با این تهدیدها و تحلیل‌ها و یا مطالب خلاف واقعی که جریان رقیب منتشر می‌کند، عدالت این است که اصلاح‌طلبان شانس موفقیت دارند»، خاطرنشان کرد: «اگر اصلاح‌طلبان شانس موفقیت نداشتند، این همه نگرانی رقبا و خارج کردن و انتشار برخی از مطالبی که در بایگانی ذهن خودشان بوده و یا دیگران آن‌ها را تدارک دیده‌اند، وجود نداشت.» از مجموع و برآیند این سخنان چنین برمی‌آید که ظاهرا فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درحالی‌که در شرایط نابرابری به جهت امکانات رسانه‌ای به سر می‌برند و از امکانات پاسخگویی به اتهامات وارده علیه خود بی‌بهره‌اند اما همین تخریب‌ها و اتهام‌ها و عملکرد اصول‌گرایان در قوای مجریه و مقننه، خود به‌نوعی تبلیغ برای جریانی محسوب می‌شود که در شرایط نابرابری، خود را برای ورود به عرصۀ انتخابات مهیا می‌کنند. در این میان اما نباید از حملات جدید اصول‌گرایان و تلاش آن‌ها برای مانع شدن از ورود چهرۀ شاخص این جریان به عرصۀ انتخابات غافل شد. هرچند اصلاح‌طلبان خود از چندی قبل وارد عمل شده و در این خصوص با چهره‌های شاخص ملی به رایزنی و گفت‌وگو پرداختند اما در نهایت باید دید که این رایزنی‌ها و اقبال عمومی به اصلاحات می‌تواند مانع هرگونه تلاش اصول‌گرایان برای ورود فعالان این جناح به عرصۀ رقابت شود یا خیر؟