تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۵۳۷۷۸

تعدادی از نمایندگان حقوقدان مجلس در نامه ای به کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل بر داشتن حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کردند.
در این نامه آمده است: طبق منشور سازمان ملل متحد یکی از وظایف مهم سیاسی جنابعالی حل بحرانهای بین المللی است. استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای طبق منشور ملل متحد، اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای (ان.پی.تی) حق غیرقابل انکار کلیه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است.
«متاسفانه علیرغم چنین صراحتی در اسناد بین المللی برخی از دولتهای دارای سلاح اتمی، سایر کشورها را که می خواهند به پیشرفت های علمی جهت توسعه و رفاه ملتها دست یابند را مانع می شوند و این موضوع را به بحرانی خطرناک که می تواند صلح و امنیت بین المللی را به خطر اندازد تبدیل می کنند. در اینجاست که وظیفه جنابعالی بسیار خطیر و حساس می باشد تا از ایجاد یک بحران مصنوعی جلوگیری کرده و کلیه تلاش های خود را بکار گیرید تا صلح و امنیت بین المللی به دلیل زیاده خواهی برخی قدرت ها به خطر نیفتد و ملتها از حقوق حقه خود محروم نگردند.»
در ادامه این نامه با اشاره به برخی مقررات بین المللی تصریح شده است: حق بر توسعه به عنوان یکی از حقوق مهم نسل سوم حقوق بشر حق تمامی ملل جهان است. بر این اساس نیز هر کشوری حق دارد از انرژی صلح آمیز هسته ای در جهت رشد و توسعه علمی استفاده نماید.
نمایندگان در پایان نامه خود خطاب به کوفی عنان خاطرنشان کرده اند که اگر با اقدامات به موقع جنابعالی و همکاری سایر ملل احقاق حقی صورت نگیرد مساله ساده ای به بحرانی بزرگ تبدیل می شود و مشخص خواهد شد که چگونه کشورهایی در زمان تصدی جنابعالی سعی در پایمال کردن حقوق یک ملت مستقل و خواهان توسعه و رفاه داشته‌اند.